По Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 ще се изпълняват едни от най-сложните проекти
Секция: ИКОНОМИКА
23 Октомври 2015 16:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
По Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 ще се изпълняват едни от най-сложните проекти

/КРОСС/В настоящия програмен период имаме задачата да управляваме и реалзираме едни от най-сложните и трудни проекти. Това каза Галина Василева - заместник-председател на Управляващия орган и директор на дирекция „Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на откриването на Третото заседание на Комитета за наблюдение на ОПТТИ 2014-2020 г. Събитието се проведе днес, в резиденция „Бояна", зала „Триадица".

Първият договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. е вече подписан, съобщи госпожа Василева. Той е за проектиране и изпълнение на проекта „АМ „Струма" Лот 3.1. - Благоевград-Крупник, Лот. 3.3. - Кресна-Сандански и тунел „Железница". Общата стойност на финансирането е 370 млн. евро.

Заместник-ръководителят на Управляващия орган съобщи, че са в ход и тръжни процедури по ОПТТИ 2014-2020 г. по други проекти - за изграждане на участъци от АМ „Струма" и АМ „Хемус".

Инж. Василева информира, че дейностите по проекти от ОПТ 2007-2013, за които не е възможно да бъдат изпълнени, са предложени за включване в обхвата на настоящата оперативна програва. Такъв е проектът „Изграждане на АМ „Калотина-София - Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път (СОП)" - доизграждането на участък 2, който е включен в обхвата на Приоритетна ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по „основната" и „разширената" Трансевропейска мрежа" на ОПТТИ 2014-2020 г.

Също така, е предложено да бъде разширен обхватът на Фаза ІІ на проект „Рехабилитация и модернизация" на жп отсечката Пловдив-Бургас", предвиден за финансиране по Приоритетна ос 1 на настоящата оперативна програма. Дейностите, които не са изпълнени в периода 2007-2013 г. са проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация на жп възел Бургас и като отделен проект - проектиране и модернизация на тягови подстанции Бургас, Карнобат и Ямбол.

Нов момент в разширяването на обхвата е включването на 4 надлеза от жп отсечката Септември - Пловдив, за които НКЖИ не е успяло да проведе всички тръжни процедури. Екипът на дружеството вече е подготвил апликационните форми за тях. Съоръженията трябва да бъдат завършени до края на 2016 г., каза още Галина Василева.

Обратно фазиране (по-ранното започване на проекти от 2014-2020 г.) е извършено с разширяването на участъка от трети метродиаметър на метрото в София - „бул. Ботевградско шосе" - бул. „Владимир Вазов" - ЦГЧ - жк „Овча купел", прехвърлен за изпълнение в обхвата на Оперативна програма „Транспорт 2007-2013 г.", информира инж. Василева. По думите й, тези модификации на ОПТТИ 2014-2020 г. са изпратени към Европейската комисия, като все още се очаква тяхното одобрение.

Във връзка с изграждането на проекти, финансирани по Оперативна програма „Транспорт 2007-2013 г.", с бенефициент ДП НКЖИ, Галина Василева каза, че дружеството е получило безлихвена финансова помощ в размер на 110 млн. лв. от Министерството на финансите. Тези средства ще бъдат използвани за разплащане с изпълнителите в месеците октомври, ноември и декември, а след това ще бъдат подадени за сертифициране на разходите.

Тя допълни още, че Управляващият орган извършва повторни проверки на проведените тръжни процедури от всички бенефициенти.

Заместник-председателят на Управляващия орган увери участниците в заседанието, че досега финансовото изпълнение на ОПТ 2007-2013 г. е добро и стабилно, но моментът е труден и изключително важен, защото трябва да се завършат възможно най-много договори и строителни дейности. Сключените договори по старата оперативна програма са на стойност 1 982 977 120 евро, което е 98,97% от бюджета й. Разплатените средства са 80%, но инж. Василева счита, че този процент ще се увеличи, предвид последните завършени пътни обекти. Най-добра усвояемост на евро средствата има изграждането на столичното метро - 97%.

Галина Василева информира, че с Постановление на Министерският съвет Комитетът за наблюдение (КН) на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура", изпълнява същите функции и по отношение на ОПТ 2007-2013 г., като добави, че това се отнася за КН на всички оперативни програми.

Следващият Комитет за наблюдение по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" ще се проведе след 1 месец.

Участие в заседанието взеха представители на управляващия орган, бенефициентите, местна и изпълнителна власт, неправителствения сектор, синдикални организации, експерти от Европейската комисия и други.