/КРОСС/Бъдещето на БДЖ зависи от отдаването на концесия на Летище София, обясниха за "Стандарт" от транспортното министерство. В проекта на бюджета за 2016 г. е записано, че се очакват приходи в хазната от еднократно концесионно плащане в размер на 600 млн. лв. През 2016 г. се предвижда да се проведе концесионна процедура и да се сключи договор за предоставяне на концесия на Летище София. Заплащането на еднократно концесионно плащане от страна на кандидата, определен за концесионер, ще бъде условие за влизане в сила на концесионния договор. Целта е чрез провеждането на явна процедура Летище София да бъде отдадено на концесия, с приходите от която да се стабилизира БДЖ, като се закупи нов подвижен състав, обясниха от министерството на Ивайло Московски. Сумата от 600 млн. лв. е ориентировъчна и е записана в отделен текст след уговорка между министрите на транспорта и на финансите с цел при получаването й тя да не влезе в Сребърния фонд, а да се използва целево само за оздравяване на БДЖ, обясниха от транспортното министерство.
Припомняме, че след отхвърлянето на "Плана за оздравяване и развитие на групата на Холдинг БДЖ за периода 2015-2022 г." положението на двете държавни жп компании остава трагично.
До дни се очаква да бъдат готови правния, техническия, екологичния и финансово-икономическия анализ на Летище София. След това ще се проведат процедури по опубличаване на имоти на аеропорта, необходими за дейността от бъдещия концесионер, които ще отнемат няколко месеца. Става дума за зони извън летателното поле, собственост на "Летище София" ЕАД, като ГСМ-а, автостопанството, паркингите за автомобили пред двата терминала и др. Официален интерес към концесията на летището вече обяви вторият по големина германски аеропорт - Мюнхен, а запитвания има и от оператори от Франция, Китай и пр.
Финансовото състояние на "Летище София" ЕАД е стабилно, въпреки че то изгуби част от наземното обслужване на най-големите авиокомпании. Приходите за 2014 г. са 107,245 млн. лв., а печалбата след данъчно облагане - 5,251 млн. лв. Дружеството изплати и дивидент на хазната от 3,15 млн. лв. То обаче има огромни дългове към кувейтската компания МАК/АДМАК, за признаването на които тече процедура за обжалване пред трета инстанция.