ФСВТС Русия в писмо до Ненчев: НАТО допуска ремонт на авиационна техника на компании с лицензи и сертификати от производителя
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Ноември 2015 10:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ФСВТС Русия в писмо до Ненчев: НАТО допуска ремонт на авиационна техника на компании с лицензи и сертификати от производителя

/КРОСС/„Изискванията на НАТО предвиждат допуск до ремонт на авиационна техника на компании, имащи съответните лицензи и сертификати от създателя-производител на летателните апарати."

Това се казва в писмо на Федералната служба за военно-техническо сътрудничество на Руската федерация, изпратено до министърът на отбраната на България Николай Ненчев на 9 юли, с което КРОСС разполага.  

Вр. и. о директор на службата А. Пунчук посочва още, че „полската страна не е провеждала сертификация на производството си и не й е предавана актуализирана техническа документация за извършване на дейности по капитален ремонт на двигателите".

Тези твърдения са в остро противоречия с изказванията на министър Николай Ненчев във връзка с подписването на договор с Полша за ремонт на МИГ-29.

Отново през юли т.г. министър Ненчев съобщи, че София и Варшава водят успешни преговори за сключване на договор за обслужването на изтребителите МиГ-29 като заяви: "Ние ще направим всички необходимо, за да намалим нашата зависимост от Русия. България е единственият член на НАТО, който 90 % зависи от Русия. Това силно ме тревожи".

От началото на своя мандат водя последователна политика за по-тясна интеграция на България в НАТО и откъсване от зависимостта ни от трети страни, заяви министър Ненчев.

Ненчев каза още, че Полша  сама извършва пълен обем от дейности за поддържане изправността и летателната годност на самолети МиГ-29.

От Федералната служба за военно-техническо сътрудничество обаче отбелязват, че „полската страна не е провеждала сертификация на производството си и не й е предавана актуализирана техническа документация за извършване на дейности по капитален ремонт на двигателите".

Качеството на извършвания ремонт на територията на Република Полша не осигурява безопасност при бъдещата експлоатация на самолетите, пише в писмото.

Нещо, което Ненчев опроверга в редица свои изказвания.

„Ремонтът, удължаването на ресурса, модернизацията на авиационната техника може да се извършва на необходимото ниво само от официалния създател-производител, носещ пълната отговорност за своята продукция", категоричен е Пунчук.

Той завършва с уточнението, че „ в случай на извършване на ремонта на двигателите РД-33 сер. 2 в Република Полша и тяхното по-нататъшно монтиране на самолетите МиГ-29 на ВВС на Република България, руската страна си запазва правото да преустанови по-нататъшното изпълнение на договорните задължения по поддържането на експлоатацията на указаните самолети".

Едновременно с това руската страна е готова за продължаване на преговорите с Министерство на отбраната на Република България.

В сутрешния блок на БТВ на 29 октомври министър Ненчев нееднократно прокара внушението, че на споразумението с Полша за ремонт на двигателите на МиГ-29  е реагирала не руската държава, а само компанията-производител, която има икономически интерес. Странна мисъл на фона на нашите шест двигателя и поръчките за 4 млрд. долара, които РСК "МиГ" изпълнява в момента.

В тази връзка Федералната служба за военно-техническо сътрудничество на Руската Федерация реши да публикува писмото-нота до министъра на отбраната Н. Ненчев, изпратена по дипломатически път на 9 юли 2015 г., чрез военното аташе на Република България в Москва, който е извикан и му е връчена официално.

...

Ето пълня текст на писмото:

Федералната служба за военно-техническо сътрудничество

(ФСВТС Русия)

Москва, 9 юли 2015 г.

 

Уважаеми г-н Министър!

Имам честта да Ви засвидетелствам своето уважение и да изразя загрижеността си относно заявлението на Министерство на отбраната на Република България по отношение подготовката на междуправителствено съглашение между Република България и Република Полша за извършване на капитален ремонт на двигателите РД-33 сер. 2 за самолетите МиГ-29 на територията на Република Полша.

До момента Република България е осъществявала ремонта на двигателите в строго съответствие с изискванията на НАТО, които предвиждат допуск до ремонт на авиационна техника на компании, имащи съответните лицензи и сертификати от създателя-производител на летателните апарати.

Позволете да Ви обърна внимание за това, че полската страна не е провеждала сертификация на производството си и не й е предавана актуализирана техническа документация за извършване на дейности по капитален ремонт на двигателите. Освен това, обемът на изпълнената дейност в полския авиоремонтен завод по документация, утвърдена от главния инженер на Военно-въздушните сили на република Полша, не съответства на обема на капиталния ремонт, който се изпълнява сега в руското предприятие. Качеството на извършвания ремонт на територията на Република Полша не осигурява безопасност при бъдещата експлоатация на самолетите.

Както показва световната практика, ремонтът, удължаването на ресурса, модернизацията на авиационната техника може да се извършва на необходимото ниво само от официалния създател-производител, носещ пълната отговорност за своята продукция.

В Руската федерация капиталният ремонт на двигателите РД-33 сер. 2 се осъществява в строго съответствие с действащите стандарти по нормативно-техническата документация при изпълнение на всички издадени бюлетини. При извършване на капиталния ремонт на двигателите руската страна винаги осъществява в пълен обем гаранционното обслужване.

В тази връзка искам да акцентирам Вашето внимание към това, че в случай на извършване на ремонта на двигателите РД-33 сер. 2 в Република Полша и тяхното по-нататъшно монтиране на самолетите МиГ-29 на ВВС на Република България, руската страна си запазва правото да преустанови по-нататъшното изпълнение на договорните задължения по поддържането на експлоатацията на указаните самолети.

Едновременно с това руската страна е готова за продължаване на преговорите с Министерство на отбраната на Република България по въпроса за ремонта и поддръжката на експлоатацията на самолетите МиГ-29 на военно-въздушните сили на Република България.

Вр. и. о директор на Службата

А. Пунчук

...

Може би министър Ненчев не знае от каква институция е нотата? А може би обратното: знае и затова я скри, коментира летецът-космонавт Александър Александров,  представител на РСК „МиГ".

Федералната служба за военно-техническо сътрудничество на Русия (ФСВТС) е федерален орган на изпълнителната власт, осъществяваща функции по контрол и надзор в областта на военно-техническото сътрудничество на Руската федерация с чужди държави. Ръководството на дейността на ФСВТС на Русия се осъществява от президента на Руската федерация. ФСВТС на Русия се оглавява от директор и заместници, всеки от които се назначава и освобождава от длъжност от президента на РФ по предложение на министър-председателя на РФ, пояснява Александров.

...

Модернизираните в Полша изтребители МиГ-29 на българските Военновъздушни сили няма да имат гаранция от производителя, заяви заместник-шефът на руската федерална служба за военно-техническо сътрудничество Анатолий Пинчук днес, цитиран от РИА Новости.

"Позицията на София е контрапродуктивна и е в разрез с духа и договореностите между нашите страни в областта на военно-техническото сътрудничество, по-специално в частта за защитата на интелектуалната собственост. Това безусловно ще има негативно отражение върху нашите по-нататъшни отношения в тази сфера", каза Пинчук.

Думите му идват ден, преди на 4 ноември Народното събрание да обсъди ратифицирането на споразумението, съгласно което Полша ще модернизира българските самолети МиГ-29.

Документацията на двигателите на тези изтребители е предадена на Варшава от Украйна в нарушение на правото на интелектуална собственост от страна на Руската самолетостроителна корпорация "МиГ", пише Лента.ru.

...

Правителствата на Полша и България подписаха договор за ремонта на родните МиГ-29, съветско производство, на 22 октомври, във Варшава.

Подписи под документа сложиха министрите на отбраната на двете държави - Томаш Семоняк и Николай Ненчев.

Споразумението е за логистична подкрепа на 6 двигателя на изтребители МиГ-29, на обща стойност 6.138 млн. евро. Ремонтът на един двигател ще излезе 1.023 млн. евро.

 Пресслужбата на Министерството на отбраната на България отбеляза, че "Полша е единствената страна, която има възможност да обслужва и ремонтира самолетите МиГ-29".

Руската корпорация РСК "МиГ" се възмути от решението на България да ремонтира своите изтребители, съветско производство, в Полша. Генералният директор на РСК "МиГ" Сергей Коротков отбеляза:  "Ако България подпише договор с Полша за ремонт на двигателите РД-33, с които са оборудвани МиГ-овете, няма да имаме друг изход, освен да откажем съпровождаща техническа документация, така необходима за експлоатацията на МиГ-29 от ВВС на България".

"Съжаляваме, че е взето това решение на базата на политическата конюнктура и вероятно под външен натиск", - каза Коротков.

По-рано, през юли, министърът на отбраната Николай Ненчев съобщи, че София и Варшава водят успешни преговори за сключване на договор за обслужването на изтребителите МиГ-29 като заяви: "Ние ще направим всички необходимо, за да намалим нашата зависимост от Русия. България е единственият член на НАТО, който 90 % зависи от Русия. Това силно ме тревожи".

Очаква се договорът да бъде ратифициран в НС.

Междувременно стана ясно, че Полша няма лиценз за ремонт и удължаване на ресурса на двигатели за изтребителите МиГ-29. Не станаха ясни и детайли от преговорите, водени с поляците за ремонт и поддръжка на бойните ни самолети. Нито пък кой, кога и какви преговори е водил преди това с Русия, за да се стигне до извода, че ремонтът в Полша ще е по-изгоден за България, както твърди Ненчев.

Ненчев заяви, че офертата на руснаците била за 80 млн. лв. и използва името на шефа на ВВС ген. Румен Радев, който му бил казал, че имало трикратно завишаване на цените на договорите.

Той стигна още по-далеч като заяви, че България вероятно е плащала на Русия двойно по-висока цена от реалната за поддръжка и ремонт на изтребителите МиГ-29. Парите от разликата може да са използвани са политически цели или за т.нар. "хибридна война". Ненчев не уточни какво има предвид, но призова ДАНС да провери договорите и последвалата кореспонденция с фирмата производител, която е извършвала и поддръжката - руската самолетостроителна корпорация МиГ.

Друго показа обаче проверката, по която бяха изслушани зам.-министърът Десислава Йосифова, ген. Радев и директорът на дирекция „Инвестиции в отбраната" Венислав Цанов. И тримата заявиха, че никога не е била отправяна оферта от РСК „МИГ", свързана с поддръжката на самолетите от типа „МиГ-29", на стойност 80 млн. лв., както и че договор с такива клаузи никога не е бил подготвян, както и подписван между МО и РСК „МИГ". Те нямали представа откъде министърът има такава информация. Ген. Радев отрече да е разговарял с министъра за тройно завишаване на цените.

 „Около март бяха последните разговори, в които от РСК „МИГ" категорично отказаха да намалят цените на ремонта, каза Николай Ненчев.

Междувременно стана ясно, че министър Николай Ненчев е спрял изпълнението на два договора за ремонт на МиГ-29, сключени на 30 април т.г., парафирани  от шефа на дирекция „Инвестиции в отбраната" на МО Венислав Цанов и от руската РСК-МиГ, преди да бъдат изведени в деловодството, под лъжливия предлог, че няма пари. А те са били осигурени,твърди вторият български космонавт о.р. ген Александър Александров, представител на производителя РСК-МиГ за България. Единият договор е за ремонт на два двигателя и самолетни агрегати, а другият - за удължаване на ресурса на други двигатели с 50 часа.

Генералният директор на руската самолетостроителна корпорация (РСК) МиГ Сергей Коротков  уведоми в писмо председателя на комисията по отбрана в Народното събрание Михо Михов, че българските самолети МиГ не могат да бъдат ремонтирани в Полша, тъй като „руската страна не е предоставяла на Полша лиценз и актуална техническа документация за изпълнение на ремонтни работи по двигатели на самолети".

 „Ако подобен ремонт на български МиГ бъде направен, то РСК МиГ ще прекрати изпълнението на договорните отношения по поддръжка и експлоатация на самолети", се казва в писмото.

Освен това Полша няма право да използва резервни части на самолети за нуждите на трети страни и ако това се случи, доставката им в страната ще бъде прекратена. РСК МиГ уточнява, че поправката на всеки от 14-те двигатели от руски специалисти би струвала 1 050 650 евро.

В случай,че двигателите на МиГ-29 се пипнат от поляци,те няма да имат лиценз да летят и последствията и отговорността при последващи аварии са на сметката на Ненчев и правителството.

Комисията по отбрана неведнъж е изслушвала Ненчев за „МиГ-29". На едно от  заседанията дори беше казано, че ВВС ще ремонтират със собствени сили самолетите, но нищо подобно не се случи. Няма и как, тъй като рамковото споразумение с РСК „МИГ" изтече на 9 септември.

Николай Ненчев  намекна, че едва ли не му е предлаган подкуп за самолетите. Прокуратурата обаче не намери доказателства за това,но не го и подведе под отговорност.

В момента Министерството на отбраната търси и оферти за закупуването на нов тип самолети, но премиерът Бойко Борисов даде на няколко пъти да се разбере, че не е склонен да одобри подобна сделка, която ще излезе над 1 млрд. лева.