Всяко второ дете между 6 и 12 години е в риск от психични проблеми, сочи проучване за София
Секция: БЪЛГАРИЯ
05 Ноември 2015 14:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Всяко второ дете между 6 и 12 години е в риск от психични проблеми, сочи проучване за София

/КРОСС/Културата и информираността в областта на детското психично здраве в България винаги е била и продължава да бъде много ниска, а внимание върху психичното здравните проблеми липсва почти изцяло. Последното официално национално проучване за психичното здраве на българските деца е правено през далечната 1985 г. и резултатите от него нито са намерили приложение в държавните политики, нито вече са актуални.

Това разказа за „Дневник" Анет Маринова, психолог и психотерапевт с практика в общообразователно училище и в частна служба. Маринова е част от международен екип, който през 2011 г. провежда мащабно проучване върху психическото здраве на децата от 6 до 12 години, но само в училищата в София-град и София-област, затова не е представително за цялата страната, но моделът голям град, малък град и село спокойно може да се пренесе върху ситуацията в страната, пояснява тя. Резултатите от проучването са публикувани в европейски документи, но не са разпространени в България, уточнява още тя.

Проучването от 2011 г., е направено в рамките на международен проект „Здравето на децата в Европа" с подкрепата на Европейската комисия. В него са участвали 1385 деца на възраст между 6 и 12 години, 1081 родители и 1267 учители, като оценката на психичното състояние е направено чрез подробни анкети между всички страни.

Резултатите показват тревожни тенденции.

Към момента на изследването 5% от децата вече са с проявена патология и необходимост от работа с професионалист. При повече от половината деца - общо 53% - експертите открили склонност към психично-здравни проблеми, която трябва да бъде адресирана навреме. Останалите около 41% от децата нямали отклонение.

„На практика всяко второ дете на възраст между 6 и 12 години е в риск от психично-здравно неблагополучие. И въпросът тук е как сме екипирани ние, възрастните, които в различните си роли и отговорности свързани с грижа за децата следва да посрещнем техните нужди. Това означава, на първо място, родителите да имат достъп до информация, до професионална помощ и подкрепа, до специалисти, с които могат спокойно да разговарят за притесненията, трудностите и тревогите си. Също така, не е достатъчно да се постави диагнозата на детето, ако няма насреща компетентен специалист, който да разбира сложната природа на развитието на детето, играта между биологичните фактори и средата, значението на отношенията му с неговите най-важни възрастни и формирането на симптоми като част от начина, по който се справя психиката на детето", коментира Анет Маринова.

По думите й част от комепетентността е и умението да се партнира на родителя без да му се вменява вина или пък самият специалист да се впуска в съперничество за любовта на детето. „Затова е необходимо серизно обучение и подготовка за професионална работа с психично-здравните проблеми на децата", категорична е психоложката.

Диагнози на психичните разстройства при децата могат да се поставят само от детско-юношестки психиатър. Но това е проблем в България - официално има само около десетина такива специалисти и едва три специализирани клиники за оценка и изследване на децата в цялата страна - в София, Варна и Русе. Детски психиатри има и в Пловдив и Търговище.

„Считам, че по-големият проблем е след поставяне на диагнозата, защото детето и неговото семейство няма къде да бъдат насочени. У нас липсват психично-здравни услуги за деца, които да включват психологична, психосоциална и психотерапевтична помощ. Затова родителите са принудени да търсят частни центрове или услуги на отделни специалисти и не рядко прекъсват терапията на детето, поради невъзможност да плащат в дългосрочен план.", коментира Маринова.

Като пример за изключение тя посочва центъра „Детски кът" в Русе, който функционира като социално-здравна услуга и предлага необходимата психосоциална работа с детето, както и подкрепа за семейството. „Като цяло у нас няма изградена система за детско психично здраве, нещо повече - детското психично здраве не е намерило място сред здравните грижи за децата, особено във формиращите години на детето и в периода на пребиваването му в училище. Това е най-сериозната бариера пред развитието и психичното здраве на нашите деца", допълва специалистът.

Въпреки бедните възможности за реакция и помощ от специалисти в България, един от най-значителните проблеми остава стигматизирането. По думите на Маринова то само по себе си има скрито въздействие върху децата - предизвиква болезнен срам и пречи за получаването на грижа. „Стигмата изгражда стена между детето, което страда и другите деца като го изолира от общността. Много често в училище деца, които получават допълнителна подкрепа от специалисти търпят отношение на съучениците си, учителите и другите родители като към проблемни или недостойни за общуване, приятелство или съпричастност. Често пъти се гледа на тях със снисхождение", посочва психологът.

Това обаче е нерешим проблем докато културата ни по отношение на психичното здраве стои в зародиш.