МВР по Пазолини
Секция: Коментари
07 Ноември 2015 15:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МВР по Пазолини

/КРОСС/ През май 1968 г. студентите в Париж излизат да демонстрират срещу консервативното общество, авторитарните власти и схеми на възпитание, срещу империализма и особено срещу войната във Виетнам. Улични боеве, демонстрации, хаос.

Точно тогава италианският режисьор и писател Пиер Паоло Пазолини се оказва самотен ляв интелектуалец, който за разлика от всички останали като него, не симпатизира на студентската революция. А причините са особено актуални за ситуацията с „гражданското общество" в България днес.
В Рим, вдъхновени от Париж, студентите излизат на протести срещу полицията. Всички описват безредиците като борба на цивилния пролетариат срещу системата. Тогава Пазолини, сам сред комунистите, заявява, че подкрепя полицията. По-точно полицаите. Защото според него това е пролетариатът - хората, които ежедневно се сблъскват с опасности, престъпления и денонощен стрес, за да получат в края на месеца малката си заплата. Според Пазолини полицаите са изпратени да удържат енергията в бунта на стотици разглезени буржоазни момчета и момичета, които просто са се родили в богати семейства и са имали възможността да учат в елитни университети. Истинските жертви на обществото обаче са полицаите, а не студентите, разглезените продукти на корумпираната буржоазна култура. Според италианския режисьор истинските граждани са полицаите, които при липсата на възможности за образование и поради високата безработица, са принудени да се заемат с професията, която никой не желае и на която всеки се подиграва. Връщането към реакцията на Пазолини в протестите през 1968 г. онагледява отчасти и картината на българското общество днес, макар че студентите от май имат много повече смисъл в исканията си, отколкото т. нар. протестъри. Разглезени младежи, които през живота си не са имали нито един пълен работен ден, тъй като основно са с артистични наклонности и заработват по проекти, са ужасени от един социален протест на полицаи. И дори ги крикуват, че протестът им не бил правилен, бил незаконен, блокирал града и нарушавал комфорта на изисканото истинско гражданско общество да се придвижи до поредната градинка или кафене, в което да отвори лаптопа и да пише проектите.

Юлия Владимирова

БНР, „Деконструкция"