/КРОСС/Идеята за телефонните анкети за взимането на мнението на пациентите за здравното обслужване в болниците е хубава, но реализацията извършена от здравното министерство не е добра, коментира в сутрешния блок на БНТ адвокат д-р Мария Петрова, управител на кантора по медицинско право .
Не може да се правят социологически проучвания на базата и с даването на здравни данни за пациента. Според адвокат д-р Петрова няма как информацията от подобни анкети да бъде използвана толкова лесно и толкова бързо, за да се подобри дейността на Здравната система. На първо място пациентите не са специалисти по Здравната тема, за да може тяхното мнение да има такава тежест, че да бъдат прекратявани договори или на базата на оплаквания и така нататък. Начинът, по който са формулирани въпросите, не дава възможност за адекватен отговор. Не може да се противопоставят пациенти и лекари по такъв начин, подчерта адвокат Петрова.
Аз все пак поздравявам здравното министерство за това, че най-сетне се сети, че в здравеопазването има и пациенти и е решило да търси тяхното мнение за проведеното лечение. Това като идея е добре, но има няколко проблема. Това каза от своя страна д-р Стойчо Кацаров, председател на Центъра за защита правата в здравеопазването. На първо място е факта, че се използва здравна информация за лечението на пациента - не може да се каже, че лекарската тайна ще остане в миналото, но е факт, че начина за реализирането на подобна идея не е този, който е бил приет от здравното министерство, добави той. На второ място е това, че целта на тази анкета е получената от анкетите информация да се използва за подобряване на дейността на Здравната система и в някои случаи да се прекратяват договори въз основа на резултатите от подобна анкета, което реално няма как да се случи толкова лесно.