Експерти в образованието: Въпросът е не какво ще се учи, а как ще се учи
Секция: БЪЛГАРИЯ
11 Ноември 2015 08:09
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Експерти в образованието: Въпросът е не какво ще се учи, а как ще се учи

/КРОСС/ Не е безумна идеята да се променят учебните програми, защото времето си върви напред и ние не можем да останем с онази каруца, натоварена преди 20 години. Но безумието дойде от това, че промените не бяха подложени на обществено обсъждане, а това са ключови теми.

Това каза бившият образователен министър проф. Сергей Игнатов в сутрешния блок на ТВ7 в коментар на промените в учебното съдържание, които Министерството на образованието обяви.

За проф. Игнатов важен е не броят на часовете, а съдържанието на учебния материал и как се преподава.

Мнението му подкрепи и директорът на 125 СОУ "Проф. Боян Пенев" Ирена Атанасова. Тя също подчерта, че проблемът е не в броя часове, а в това какво е съдържанието, какво се прави в час.

Хаос в системата няма, но хаос започва да се създава, каза.

Ирена Атанасова сподели, че учителите по български език и литература наистина считат, че не е обосновано отпадането на толкова произведения. Изобщо формирането на национално самосъзнание, според тях, не е приоритет, каза тя.

Тя отбеляза, че промените в образованието са станали на фона на местните избори и на ареста на депутата от „Атака" Волен Сидеров и така са останали нечути.

Трудно се чуват учителите, допълни Атанасова.

Психолингвистът Стела Богомилова подчерта, че българското развитие много трудно може да облече дрехите на европейското, защото ние имаме специфично развитие като характер, като психология. Затова едно прилагане на финландската образователна система, макар и призната за най-добра, за нас не е най-добра. При нас социалната диалоговост в семейната среда е много различна, подчерта тя.

По думите й българското дете е изтощено дете.

Богомилова даде пример с дете, което е изкарало първи клас в частно училище, където е постигнало висок резултат в писането. Тя показа писано от него изречение, наподобяващо почерка на възрастен. Детето обаче се мести във втори клас в общообразователно държавно училище. То  прави опити да се самоубие, наръгва котката си с клечка за зъби, бие се с децата... А психоложката казва, че това е едно щастливо дете, просто отключва агресия при промяна на обстановката, недоумява Богомилова.

Според нея въпросът е не какво ще се учи, а как ще се преподава, какви ще са отношенията учител - родител, времето на престоя в училище, ранното ставане и пр.

Живеем в много инфарктно време и то ще се влошава, одопълни проф. Игнатов.  

И тримата бяха единодушни, че не е ясна целта, към която се стремим, причините, поради която се налага тази реформа.