Министър Павлова: Винетката би трябвало да стане 150 лева
Секция: Интервюта
12 Ноември 2015 09:09
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър Павлова: Винетката би трябвало да стане 150 лева

/КРОСС/ Всички средства, които се събират от винетната система за леките коли и тол таксите за ТИР-овете и тежкотоварните автомобили, се реинвестират в ремонт и изграждането на нови пътища. 

Това каза в сутрешния блок на бТВ министърът на регионалното развитиеЛиляна Павлова, ден след като кабинетът обяви новите цени на винетките от началото на следващата година. Вчера стана ясно, че от 1 януари 2016 година ще плащаме за годишна винетка 97 лева. 

Министърът на регионалното развитие обаче посочи, че според различните изчисления и доклади, реалната цена на винетката би трябвало да стане 150 лева.

Но именно поради невисоките доходи на населението е било решено цената да се вдигне само с 30 лева, обясни Павлова. 

Министър Павлова каза още още, че от 2018 година ще бъде въведена така наречената тол система, но тя ще се отнася само за тежкотоварните автомобили, а леките ще си останат с използването на винетки.

И преди сме чували тезата, първо оправете пътищата, а после увеличавайте цените на винетките, но това е малко като яйцето и кокошката, коментира регионалният министър. Няма как да оправяме и ремонтираме нормално пътищата, ако в държавата и Пътната агенция не се събират достатъчно пари за извършването на достатъчно ремонти, допълни Павлова. Тя призна, че има голям проблем при ремонтирането на третокласните пътища в страната, защото заради недостатъчното средства почти никога не остават пари и за тях и най-много да се правят отделни кръпки по места.

Междувременно председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров също обясни в ефира на Нова телевизия, че парите, събрани след вдигането на цените на винетките от догодина, ще се използват изцяло за ремонт на пътища.

По тези от първи и втори клас не трябва да има нито една дупка, а третокласните ще започнат поетапно да се възстановяват, каза той. 

Инж. Лазаров бе категоричен, че при настоящите такси приходите не са достатъчни за добрата поддръжка на пътната мрежа, а от 2016 г. обаче те щели да се увеличат с около 73 млн. лева.

Увеличението на цените трябва да доведе до ремонти, които да се виждат от хората, каза още Лазаров.

Той потвърди, че предстои въвеждането на тол такса за тежкотоварните автомобили за всички републикански пътища, които ще бъдат съобразени с изминатото на територията на България разстояние.

Според бившият министър на транспорта Данаил Папазав обаче повишаването на цената на винетните стикери ще доведе до спад в закупуването на годишни винетки. Той смята, че тол-ситемата е много по-справедлива и отчита реалното използване на пътищата от автомобилите. Затова, според Папазов, тя трябва да бъде въведена бързо.

Пред БНР бившият министър на транспорта коментира, че цената на винетните стикери не трябва да бъде обвързана с работната заплата, а с инфлацията.

Има през годините натрупана инфлация и тя трябва да бъде оправдание за вдигане на цената на винетните стикери, защото това е очевадно, че трябва да се случи, за да има повече пари за пътища. Най-важното, което трябва да бъде обсъдено, е средствата от винетните стикери да отиват за поддръжката на с пътищата, за рехабилитация и ново строителство, за да се подобрява непрекъснато инфраструктурата, а не да минават през общия бюджет. Дори и да преминават през общия бюджет, то трябва целево да отиват изцяло в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура", за да може те да ги разпределя според съответните нужди, каза Папазов.

Той прогнозира спад в закупуването на годишна винетка и едва ли ще постигне желания от управляващите резултат.

Според Папазов прозрачното разходване на средствата за инфраструктура е много важно.

Съществуването на винетни такси е оправдано, единствено ако средствата отиват за поддръжката на пътищата. Много по-важно е да бъде въведена тол-системата, защото е много по-справедлива и отчита реалното използване на пътищата от автомобилите. Само тези, които действително ги ползват, те ще заплащат. Винетната система е по-лоша, защото всички плащат независимо кой колко ползва. Системата не трябва да бъде смесена - винетна и тол-система, а направо да се премине към втората. Част от парите от акцизи на горивата трябва да отиват за пътища, каза още Данаил Папазав.

Наличието на винетки между отделните села е абсурдно и го няма никъде другаде в света, обясни Борис Гаврилов от Българския автомобилен съюз.

Тол-системата е нещо, което се заплаща, ако се ползва дадено съоръжение. Един човек от едно село е длъжен да заплати винетна такса, за да отиде до другото село, но той не стъпва на магистралата. Къде отиват парите от данъците за горивата?! Повишаването на цената не е решение. Това е запълване на дупка. Хората няма да получат по-добри пътища. Трябва да намерим нова философия за организация на пътното си движение. Колкото и пари да ни дава Европа, парите ще свършат, коментира той.