МОН отстъпва за намаляването на часовете в някои направления
Секция: БЪЛГАРИЯ
16 Ноември 2015 17:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МОН отстъпва за намаляването на часовете в някои направления

/КРОСС/ Министерството на образованието се е вслушало в множеството критики срещу предложения нов стандарт за учебен план и отстъпва за намаляването на часовете в някои направления. Възстановява се сегашният хорариум по предметите от философския цикъл в гимназиалния етап, както и по физическо възпитание в прогимназията. За часовете по първи чужд език в езиковите гимназии и паралелки се предлага нова схема, която увеличава броя часове в девети клас и оставя достатъчно свободни часове за задължително избираеми предмети, така че да може езиковото обучение да е дори по-интензивно от сега.

Това обяви пресцентърът на Министерството на образованието и науката в петък. От ведомството поясниха, че в рамките на общественото обсъждане за новия държавен образователен стандарт за учебния план са получени над 250 становища и мнения, много от тях с критики към намалените хорариуми. Част от тях са заради неразбирането на новата философия на Закона за предучилищното и училищното образование, друга - с конкретни искания за увеличаване на часовете по почти всички общообразователни учебни предмети, обяснява МОН.

За разглеждането на обществените мнение и бъдеща работа по образователните стандарти е сформирана работна група, която ще отговаря на гражданските въпроси и критики на имейл schoolplans@mon.bg. Оттам призозават за повече активност в обществено обсъждане на учебните програми за I и V клас, което също още тече.

Най-тежките критики към новия учебен план за гимназиите бяха именно към съкращаването на часовете за някои предмети - например за тези от философския цикъл (психология, логика, етика и право, философия). В този случай целта беше да се освободят часове за въвеждането на новия предмет „Гражданско образование", в който щеше да се включи част от материала от философските дисциплини. Вместо това обаче те ще останат в цялост, а гражданското образование ще се въведе само за XI и XII клас, решава МОН.

Възстановява се и броят на часове, с който учебният предмет физическо възпитание и спорт се изучава във всеки от класовете към настоящия момент, т.е. отпада предложението да се съкрати с по половин час на седмица за учениците от III до VI клас, „предизвикано от свръхпредставянето на учебния предмет в националния учебен план в съпоставка с изучаването на предмета в другите страни членки на ЕС".

Министерството ще увеличи отново броя часове, с който предметът чужд език се изучава в задължителните учебни часове в IX клас в училищата с интензивно изучаване на език спрямо първоначалния проект, но отново ще остави място допълнителните часове за езикова подготовка да дойдат от избираемите. С предвиденото ново преразпределение на часовете, от VIII до XII клас езиковите гимназии биха могли да осъществяват обучението си по два чужди езика с хорариум, по-висок и от настоящия в задължителните и в избираемите часове, посочва още ведомството.

По част от другите критики МОН не отстъпва, но пояснява:

1. Увеличени са учебните седмици за I, IV и VII клас, съответно на 32, 34 и 36, като увеличението е плавно и дава възможност както за по-успешна адаптация на учениците в последния клас от всеки образователен етап към следващия, така и за по-спокойна подготовка за традиционните национални външни оценявания в края на всеки етап. С тази стъпка скъсяваме поне малко голямата разлика между продължителността на учебното време в България и в останалите страни членки на ЕС.

2. Подготвените проекти са подчинени на нова образователна философия, в съответствие с която до Х клас вкл. приключва изучаването на основни общообразователни предмети с малки изключения (БЕЛ, математика, чужд език, физическо възпитание и спорт и гражданско образование), за да се освободи място във втория гимназиален етап за целенасочена предуниверситетска подготовка (чрез профилираната подготовка, която по закон може да се осъществява само в ХI и в ХII клас) или за придобиване степен на професионална квалификация (чрез професионалната подготовка, която по закон започва с малък брой часове още в първи гимназиален етап, но същността й е разположена в ХI и в ХII клас, където може да се съчетава и с дуална система на обучение). Това не значи обаче намаляване на общия брой часове по общообразователните предмети, които се изучават до Х клас. Напротив - часовете им се запазват, дори в отделни случаи се увеличават незначително.

3. Наред с това е осигурена възможност за разширяване и задълбочаване на обучението по различни учебни предмети чрез избираемите учебни часове, които всяко училище има автономия да разпределя според възможностите и интересите на учениците си, т.е. всеки един от учебните предмети, изучавани в задължителните часове, може да получи допълнителни часове, като учебната програма за обучението ще бъде разработена според профила и възможностите на учениците в класа.

4. Съществен елемент от новата образователна философия е възможността училищата да избират от различни - 24 рамкови учебни планове, които отговарят на облика на тяхното училище.