Московски и Павлова представиха в Китай възможностите за инвестиции в инфраструктурата на България
Секция: ПОЛИТИКА
24 Ноември 2015 15:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Московски и Павлова представиха в Китай възможностите за инвестиции в инфраструктурата на България

/КРОСС/България има потенциал за инвестиции в 5 приоритетни пътни проекта, 4 железопътни направления, 4 пристанищни терминала, 1 интермодален терминал и 2 граждански летища. За всички тях страната ни за първи път отваря опциите за публично-частно партньорство и концесиониране. Тези възможности бяха представени в рамките на инициативата „Един пояс, един път" от министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Двамата са в състава на българската делегация, водена от министър-председателя на Р България Бойко Борисов за участие в Четвъртата среща на правителствените ръководители на Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Събитието се провежда в периода 22 - 27 ноември 2015 г. в градовете Шанхай, Суджоу и Пекин в Китайска народна република.

Министър Ивайло Московски представи възможностите за инвестиции в развитието на транспортната инфраструктура на страната ни. Акцент в презентацията бе поставен върху развитието на основни жп отсечки и процеса на концесиониране на отделни обекти. Инициативата се проведе по време на Пети търговски и икономически форум Китай и страните от ЦИЕ.

С добър потенциал за инвестиции в железопътната инфраструктура, министър Московски посочи четири железопътни направления. Това са възстановяване на проектните параметри на жп линията Русе-Варна с дължина 227 км и индикативна стойност 383 млн. евро; модернизация на жп линия София-Перник-Радомир, направлението е разделено на две трасета, основното е София-Драгичево-Перник-Радомир с дължина 48.6 км, а обходното трасе е Волуяк-Разменна-Перник и е с дължина около 48.8 км, индикативната стойност е 360 млн. евро; модернизация на жп линията Радомир-Гюешево, трасето е еднопътно и не е електрифицирано, разделено е на два участъка - Радомир-Кюстендил, 54 км и Кюстендил-Гюешево, 34 км, а необходимите средства са в размер на 556 млн. евро; модернизация на жп линията Русе-Димитровград, част от TEN-T мрежата, свързваща Северна и Южна България, отсечката е изцяло електрифицирана, но има специфики относно максималната скорост, която могат да развиват пътническите и товарни влакове.

Министър Московски представи пред участниците във Форума транспортните инфраструктурни обекти, които Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията подготвя за концесиониране. Министърът обърна специално внимание върху предстоящото възлагане на концесионни анализи на жп гара Варна. В плановете на МТИТС за отдаване на концесия са включени четири пристанищни терминала - Видин-център, Русе-изток, Русе-запад и Зимовник-гр. Русе. За гражданските летища в столицата и Пловдив предстои да бъдат приети концесионните анализи. Относно Интермодален терминал в Пловдив, министърът съобщи, че в кратки срокове ще стартира изготвянето на концесионните анализи.

България, която е разположена на кръстопътя на Европа, Азия и Африка си е поставила амбициозната задача да довърши своя магистрален пръстен. През септември тази година правителството одобри Стратегия за развитие на пътната инфраструктура и Средносрочната оперативна програма за изпълнението й до 2022 г. Тя предвижда изграждането на нови над 600 км магистрали, модернизация и ново строителство на още над 500 км републикански пътища и рехабилитация на приблизително 20 хил. км пътища от първи, втори и трети клас до 2020 г. Това посочи пред китайски инвеститори министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

В момента правителството търси 1,5 млрд. евро за ключови пътища, които са връзка с европейските транспортни коридори през България. По думите й амбицията на правителството е с европейско финансиране да се довършат магистрала "Струма" и отсечката от Ябланица до Велико Търново на автомагистрала "Хемус".

За изграждане на добра транспортна свързаност в страната ни, България ще търси финансиране за новите магистрали: Хемус, София - Видин, София - Калотина, Русе - Велико Търново -Свиленград, Варна - Бургас и тунела под Шипка. Това са ключовите проекти, посочени в стратегията до 2022 г.

Общо за привеждане на пътната инфраструктура в добро състояние ще са нужни над 10 млрд. евро. В сумата са включени и средствата за пътното поддържане, както и за новите програми за безопасност по пътищата.

Република България, като останалата част от света, работи в среда на фискални ограничения. Ето защо необходимостта от оптимизиране на финансирането е от изключителна важност, посочи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Само преди две седмици правителството взе решение за въвеждане на тол система на територията на страната, посочи пред инвеститорите министър Павлова. За изграждането й ще се търси инвеститор. До шест месеца ще се подготви техническата документация, за да се обяви процедура за търсене на изпълнител и оператор на ТОЛ системата, която ще бъде изградена за всички републикански пътища. Така камионите и автобусите ще плащат на изминат километър, вместо да плащат такса за винетни стикери, които са за време, а не за изминато разстояние. Министър Павлова поясни, че публично-частно партньорство при ТОЛ системата означава, че този който печели конкурса ще инвестира в създаването й и ще бъде неин оператор. От печалбите ще му се изплаща изграждането на системата. Регионалният министър се надява, че въвеждането на ТОЛ системата и електронната винетка за колите може да стане през 2017 - 2018 г. , тъй като предстои процедура за избор на инвеститор.

Министър Ивайло Московски посочи, че в годините отношенията между България и Китай в областта на транспорта, както и в сферата на информационните технологии и съобщенията са се развили изключително ползотворно.

Двустранните отношения между Република България Китайската народна република се основават на няколко документа:
- Спогодба между правителството на Република България и правителството на Китайската народна република за морски транспорт, подписана на 13 януари 2014 г., в сила от 4 май 2014 г.
- В областта на информационните технологии и съобщенията има подписано през 1998 г. Споразумение между правителството на Република България и правителството на Китайската народна република за сътрудничество в областта на пощите и далекосъобщенията; Споразумение между МТИТС и Министерството на индустрията и информационните технологии на Китайската народна република за сътрудничество в областта на информационните технологии и съобщенията, подписано в София на 24 юни 2011 г.
- Меморандум за разбирателство за сътрудничество в областта на железопътния транспорт между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на железниците на Китайската народна република, подписан през 2010 г.