Експериментална опера на сцената на Театър Азарян
Секция: КУЛТУРА
26 Ноември 2015 13:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Експериментална опера на сцената на Театър Азарян

/КРОСС/На 26 ноември в 22:00 часа в Театър Азарян в Националния дворец на културата (НДК) ще се случи премиерата на оперния експеримент на Иво Димчев - OPERVILLE. Едно от най-интересните имена от световните фестивални сцени работи с двама млади български оперни певци, за да произведе изненадваща и вдъхновяваща смесица от опера, театър, танц, пърформанс и инсталация. В силно стилизиран щрих Иво Димчев, в партньорство с изпълнителите Пламена Гиргинова и Николай Войнов, поднася своята естетска и иноативна версия на опера, която впечатлява с необичайния си подход и смели решения, издържани със страхотно чувство за мяра, финес и прецизност.

„OPERVILLE е представление, в което се пресрещат амбицията ми от много време насам да напиша опера и личният ми вкус към театъра и музиката, за да се смесят в странна визуална и динамична материя. Зает с оркестрацията на вокалните партитури, аз организирах телата във форми и взаимовръзки, частично съзнателни, което е валидно и за текста, написан във втората половина на работния процес. Абстрактният и индиректен подход към смисъла в OPERVILLE беше изключително важен за мен след работата във „Фест" и „I cure", където наративът и концепцията имат доминираща структуроопределяща роля. OPERVILLE е нова територия за мен, която бих искал да изследвам във все по-голяма дълбочина."

„OPERVILLE на Иво Димчев е първият опит на артиста да оркестрира не само собствения си глас, но и гласовете на други - в случая професионалните оперни певци Пламена Гиргинова и Николай Войнов. Спекталълът вкарва вокалната пластика, както и епичния романтико-героичен жест на операта в композиционната и естетическа логика на пърформанса, жанр, който по-скоро стои в противоположния край на спектъра на театралността, заради отказа му от репрезентация, от илюзия, от драматизъм, от плавен и проследим наратив, от стройно изградени персонажи, които влизат в ясни и функционални за хода на цялото взаимодействия. „Опервил" се намира в пространството на застигане на операта, театъра, пърформанса и инсталацията - познатият артистичен почерк на Иво Димчев на смесването на инструментариум - жанров и изразен.

Приказността и демонстрацията на пищни гласови възможности в операта са отменени за сметка на изграждането на „аскетична" ситуация, в която се „инсталират"елементи от операта, театъра и танца. В рамките на тази своеобразна опера-инсталация тези елементи се сдобиват с нова „истинност", валидна само за конкретната констелация. Пеенето, пластиката, речта, сценичната среда заедно скулптират мистичната атмосфера на ничията земя, напомняща скандинавски филм - между приказния епос и непроницаемия бит и душевност на севера. Усещането в „градчето на операта" (operville), е нещо между Догвил и Туинпийкс, само че свръх естетско, абстрактно и недраматично; с иронично рефериране към ville-жанра - привидно провинциално спокойствие и нищослучване, което се пропуква, за да зейнат издайнически процепи в нормалността, от които залива мистерия с интензивна и интригуващата неназовимост. В необезпокояваната повърхност на бяло-бежавото тяло на спектакъла хлътват меки и мъхести, виолетови дъна (маркирани от тъмния плюш на роклята на Пламена Гиргинова), от които изпълзяват „аномалиите" тихо да безпокоят. Красота с вътрешна динамика и тегнеща тревожност.