Сивият пазар на горива е над 30%
Секция: ИКОНОМИКА
30 Ноември 2015 09:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Сивият пазар на горива е над 30%

/КРОСС/"Има сериозно количество нелегални горива, които влизат в България." Това заяви Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация, по време на специална пресконференция, проведена в Пловдив.

"По данни на Министерството на финансите за деветмесечието съотношението между горива, произведени в България, и внесени горива е 60% на 40%. Срещу 60% български горива стои 1.238 млрд. лв. акциз. В същото време срещу останалите 40% внесени горива са постъпили 380 млн. лв. акциз. Въпрос на много просто уравнение да се изчисли дали въпросните числа са в съотношение 60 на 40. Тогава къде са останалите няколкостотин милиона, които не са постъпили в българския бюджет", попита Златев, цитиран от "Капитал".

От контрабандата има двама губещи. От една страна, това е легалният бизнес, който трудно се конкурира с контрабандните горива. "В същото време това е въпрос, който трябва да вълнува в много по-голяма степен българската държава", заяви Златев, тъй като тя е и големият губещ от контрабандата. Според него, въпреки че държавата прави усилия да се бори с контрабандата на горива, тя не е намаляла, като допълни, че това, че проблемите, които стоят пред бранша не са решени толкова години, говори, че има съпротива и нежелание те да бъдат решени.

Параметрите на сивото

От асоциацията посочиха и доклада на Министерството на финансите, според който над 30% от пазара на горива попадат в сивия сектор. На година на пазара се реализират около 2-2.5 млн. тона светли горива, като при неплащане на акциз и ДДС се губят по около 1000 лв. на тон. Това означава, че загубите за бюджета са между 600 и 800 млн. лв. на година.
От асоциацията вече нееднократно са призовавали да бъдат монтирани измервателни уреди на всички пристанища, митнически складове и други обекти, от които се внасят горива в страната, както и да се обърне сериозно внимание на вносителите, сред които една част са с капитал от 2 лева. Важна част от схемата за пласиране на контрабандното гориво в страната до краен потребител били и ведомствените бензиностанции, които продават на трети лица. Според големите търговци на горива има двоен стандарт при контрола на участниците на пазара, като той е в полза на нелегалната търговия и в ущърб на бизнеса на светло. "Спомняте си кампанията за проверка на бензиностанции. Всички проверки, които бяха направени, са само на бензиностанции на представители на асоциацията, които са 1200. В същото време има едни 6800 бензиностанции, наречени ведомствени, които са регистрирани на сайта на Министерството на финансите, като една не е била проверена по простата причина, че те нямат пломби и няма какво да им се проверява. Ние по никакъв начин не разбираме защо те трябва да бъдат изключение", заяви Златев.
Междувременно на 30 ноември изтича срокът, в който ведомствените бензиностанции трябва да отговорят на последните промени в изменената шест пъти през годината Наредба 18. След дълги дебати и протести в последния вариант на текста земеделските производители бяха изключени от задължението да монтират нивомерни системи в надземните резервоари на ведомствените си бензиностанции. Изискването остана за всички други сектори - например транспортните фирми, които също имат много обекти за зареждане на машини и съоръжения за собствени нужди.

Асоциацията срещу митниците

Споровете между контролните органи и търговците на горива текат и по други направления. През октомври по сигнал на асоциацията прокуратурата започна проверка срещу Агенция "Митници". В сигнала е посочено, че митнически служители манипулират централизираната акцизна система (БАЦИС), за да прикриват незаконни действия на компании. БАЦИС трябва да събира и обработва информацията, която компаниите са длъжни да подават в реално време чрез измервателните уреди на входа и изхода на акцизните складове, което става автоматично по електронен път. Отчетените количества се сравняват с тези, декларирани от лицата в края на деня.

В писмото до прокуратурата се посочва още, че данните, които някои акцизни складове изпращат до митниците, се заличават умишлено от базата данни, а освен това самата система нямала капацитета да обработи голямото количество информация, която получава. "Системата на Агенция "Митници" не функционира правилно, като това значи, че цялата информация е неправилна и непълна. Отделно ние срещаме ежедневни проблеми в работата си, защото тя блокира, изключва, не обработва достатъчно данни, което нас ни принуждава да спираме работа и да изчакваме или да извършваме огромен труд и в писмена форма да попълваме огромен обем информация", заяви Златев пред медиите. Нашето последно предложение е да се извърши международен одит на системата. От асоциацията напомниха, че за да спазят всички изисквания на митниците за подаване на данни към тях, фирмите, членуващи в нея, са инвестирали над 150 млн. лв. Все още обаче няма отговор по сигнала на фирмите срещу контролиращия ги орган.