Удивителният Уди Алън на 80 години
Секция: КУЛТУРА
01 Декември 2015 13:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Удивителният Уди Алън на 80 години

/КРОСС/Култовият американски режисьор Уди Алън днес навършва 80 години.

Режисьор, сценарист, най-често актьор, понякога и композитор на своите филми, а паралелно с това - автор на пиеси, разкази, тв постановки и пр. Уди Алън се нарежда сред феномените в световното кино Чаплин, Фелини, Бергман, Куросава.

Алън Стюарт Конигсберг, както е иситинското му име, пише сценариите на повечето си филми. Юбилеят му съвпада с излизането на биографична книга за него, написана от американски журналист.

Уди Алън е режисьор на близо 50 филма и е жива легенда в световната кинематография. Има три награди Оскар. Сред най-известните му творби са "Манхатън ", "Ани Хол ", "Хана и нейните сестри", "Мач пойнт" и по -новите "Син жасмин", "Магия в полунощ" и "Вики, Кристина, Барселона".

Искам просто да правя филми, да не спирам... Не ме интересува дали публиката или критиката ги харесват. Правя филми за свое удоволствие... Завършвам филма и започвам следващия, това е животоспасяващо... Не ме интересуват реакциите, наградите, признава той. 

Уди Алън е абсолютен комедиен гений. С органично и непресъхващо чувство за хумор, Уди Алън е запомнящ се с култовите си фрази:

Любовният ми живот е ужасен! Последният път, когато проникнах в жена, беше, когато посетих Статуята на свободата...

Не мога да слушам Вагнер - обзема ме желание да нахлуя в Полша...

Накратко за оралната контрацепция: предложих на една жена да спя с нея и тя ми каза "Не"...

Исках да стана шпионин, но щеше да се наложи да гълтам микрофилми, а това ми е забранено от личния лекар...

Би могъл цял живот да експлоатира своята невероятна комична дарба и да разчита до гроб на една вярна публика. Но за Уди Алън, по същество автентичен интелектуалец (въпреки думите му: „Никога не съм бил интелектуалец, просто такъв ми е видът"), прекрасно запознат с европейската култура и кино, смешното не е достатъчно, за да покаже света с цялата негова сложност и противоречивост. Той има нужда да включи нови регистри, пластове и теми.

Филмът „Ани Хол" (1977 г.) е повратен към една принципно нова фаза в творчеството на Уди Алън. Тук неговият герой е много по-реалистичен: самотен евреин, невротичен, хипохондрик, самовглъбен, нерешителен. С карирана риза и сако от туид, той говори, говори, говори - като истинска еманация на градската култура на общуване. Всъщност, пред нас е самият Уди Алън, без екранният образ да е автобиографичен. Каква разлика от бандитското очарование на митичните, героични и силни мъже на американското кино (Богарт, Хекмън, Никълсън, де Ниро, Скот, Редфорд, Нюман)! Пред нас е един земен и уязвим мъж, завладян от фобии и самоирония.

Нещо повече, Уди Алън въвежда за пръв път и женската гледна точка, в лицето на Даян Кийтън (притежаваща абсолютно равностоен комедиен талант), за да създаде с нея може би една от най-възхитителните двойки в историята на киното. Разгръща се една полифонична картина, в която е постигнат виртуозен баланс между смешното и тъжното. Филмът има невероятен успех и спечелва 4 Оскара.

От тук нататък Уди Алън навлиза още по-дълбоко в нови теми, изследва нови, все по-интимни пластове. Важна тема е сблъсъкът между фантазията и действителността, между рационалното и ирационалното, между илюзията и реалността. Тази тема се е проявявала и преди, главно в комична интерпретация („Мразя действителността, но все пак това е единственото място, където можеш да получиш хубава пържола").