М. Неков: Образованието и признаването на неформалното обучение са отговорът на безработицата и миграцията
Секция: ПОЛИТИКА
03 Декември 2015 18:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
М. Неков: Образованието и признаването на неформалното обучение са отговорът на безработицата и миграцията

/КРОСС/ Платформата за учене през целия живот, чиято задача са политики и проекти в тази посока, провежда за пета поредна година седмицата на „Ученето през целия живот" в Европейския парламент в Брюксел. Идеята е да се съберат заедно учащи, преподаватели, експерти и политици и да имат възможност да обсъдят в дълбочина дългосрочни концепции за ученето през целия живот. Седмицата на „Ученето през целия живот" през 2015 г. е важна по две причини - първо, защото Платформата за учене през целия живот отбелязва своята 10-та годишнина и второ - защото 2015 г. ще бъде запомнена с това, че фундаментални ценности и граждански права бяха многократно оспорвани. Тези причини ни напомниха за решаващата роля, която образованието играе в борбата с нездравите идеи, социалното сближаване, толерантността и демокрацията.
В седмицата на „Ученето през целия живот" евродепутатът Момчил Неков, от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, бе домакин на дискусия, посветена на „Ролята на професионалното ориентиране и консултиране по пътя на валидиране на неформалното и самостоятелно образование".
Според Платформата, ученето през целия живот покрива образованието и обучението във всяка възраст и във всички области на живота, било то чрез формално, неформално или самостоятелно такова. Платформата подкрепи през 2012 г. препоръките на Съвета за признаване на тези умения.
Неков запозна участниците с актуалното състояние на процеса на признаване и валидиране на неформалното и самостоятелното учене и ролята на образованието в изграждането на приобщаващи общества. „През 2012 г. Съветът със своите препоръки даде необходимия политическия тласък в страните членки да започне процеса по изготвянето на законови рамки за валидизация на придобитите умения. Някои държави направиха значителен напредък в развиването на съответната правна основа, докато други все още изпитват затруднения в изготвянето на всеобхватни стратегии за валидиране.", заяви евродепутатът. Той обърна внимание на това, че и в стратегията „Европа 2020" също се набляга на важността на формалното и неформално образование за постигане на поставените цели. Неков обаче подчерта, че в новия политически и социален контекст са необходими и нови решения. „Миграцията, безработицата, но също така и образованието три от основните опасения на европейските граждани. Дълбоко убеден съм, че образованието е отговорът на всички тези въпроси. По-конкретно създаването на синергия между формалното, неформалното и самостоятелното обучение ще помогне за преодоляване на социалните неравенства, за борбата с безработицата и за интеграция на имигрантите в нашите общества", каза евродепутатът. Той призова за признаването на неформалното и самостоятелно обучение, не само защото младите хора придобиват правилните умения, знания и компетентности подходящи за нуждите на пазара на труда, но и заради персоналното развитие и превръщането на обучаващите се в проактивни и отговорни граждани.

Наскоро българският евродепутат заедно с европейската мрежа „Солидар" стартираха кампанията „Заедно за признаване на уменията придобити от неформалното и самостоятелно обучение". До 2018 г. всяка страна членка на ЕС трябва да има своя законодателна рамка за утвърждаване на тези умения.