Авиоспец по ремонт на МиГ-ове: Оправяхме по двигател на ден, сега ги пращаме в Полша
Секция: БЪЛГАРИЯ
06 Декември 2015 12:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Авиоспец по ремонт на МиГ-ове: Оправяхме по двигател на ден, сега ги пращаме в Полша

/КРОСС/Полковник Хубен Влашев е един от най-добрите авиоспецове на Пловдив. Близо четири десетилетия от живота му са свързани с поддръжка на самолети и ремонт на двигатели - първо в базата в Граф Игнатиево, където бил инженер на ескадрила, после в авиоремонтния завод в Пловдив като инспектор по качеството. Сега голямата му болка е, че вместо в авиоремонтния завод в Пловдив българските МиГ-ове заминават за ремонт в Полша, пише marica.bg.

Влашев е изучил тънкостите на двигателите с вътрешно горене в престижния техникум в Карлово, завършил с отличие Висше военно-техническо училище. През 1951 година се дипломирал като авиоспециалист с чин лейтенант. Тогава в Граф Игнатиево започнало сглобяването на първите български реактивни самолети Як-23.

Точно на Графа започнал трудовият стаж на Влашев, дългата му самолетна любов. Тогава Графа бил изключително важно летище инкубатор - от него се рояли полковете в страната: в Узунджово, в Равнец, в Добрич, в Чешнигирово.

През 1952 г. пристигнали първите МиГ-15, през 1955 г. - МиГ-19. Влашев отговарял за поддръжката им. Графикът бил убийствен - денонощни полети и дежурства на летци и обслужващи техници.

Ожених се в неделята, десет дни не можах да се прибере при младата си булка: редуваха се полети-дежурства, не можех да мръдна от Графа. Слизам от влака в Пловдив на десетия ден и се чудя дали не си е тръгнала. Мъжко момиче излезе, не избяга, разказва Хубен.

През февруари 1963 г. цялата ескадрила от Граф Игнатиево - 46 души летци и техници, била изпратена да изучи новото чудо на техниката МиГ-21 в руския град Краснодар.

Там била международната авиобаза, където освен българите се обучавали специалисти от Лаос, Куба, Германия, Чехия, Полша. Хубен се сприятелил с кубинците - те говорели испански, той бил с отличен италиански от гимназията.

В Краснодар на брега на река Кубан срещнах най-красивите жени в живота си - високи, стройни, с буйни коси и бели лица, разказва полковник Влашев.

По улиците бяха като на модно ревю, обикновени момичета, а изглеждаха като кинозвезди. С двама колеги от курса се влюбили в местна красавица.

Момичето се разтопило, като чуло Пловдив - била студентка в тамошния институт по хранителни технологии, преподавали пловдивски професори. Имала обаче сериозен приятел за голямо съжаление на нашите авиатори левенти.

Първата ескадрила МиГ-21 - 16 броя, кацнали на Графа през септември 1963 г. Другите две ескадрили били въоръжени с МиГ-19, а третата - с МиГ-21, най-съвременния и мощен самолет за онова време.

И досега, в над 50-годишната си история, не познава катастрофа. Лесен за обслужване, удобен и повратлив за летене, обяснява полковник Влашев.

През 1965 г., когато започнал ремонта на МиГ-21, Влашев станал част от екипа на пловдивския Авиоремонтен завод, вече МРЗ „Георги Димитров". Дори руснаците се дивили какъв модерен завод има в Пловдив, обяснява Влашев. Цели 23 г. от живота на Влашев са свързани със завода.

Бил инспектор по качеството - без негов подпис не можел да се узакони какъвто и да било извършен ремонт на двигател. Бил на подчинение директно на министерството на отбраната.

Започнали с ремонт на МиГ-21 на Либия, на Сирия, на Ирак, на Египет. Оттам ги изпращали на Граф Игнатиево в разглобен вид с транспортни самолети. Там частите се сваляли, ремонтирали се, сглобявали се, облитали се - към завода имало летци изпитатели.

И пак разглобени били извозвали в съответната страна. Наши специалисти пътуват с тях, сглобявали самолетите, пак ги облитали и едва тогава ремонтът се смятал за окончателно приключен.

Заводът носеше много печалби, милиони долари, главно от ремонти за арабските страни, разказва Влашев. В златните времена ремонтирали по 32-33 различни типове двигатели на месец на самолети МиГ-21, МиГ 19, МиГ-15.

Нито една рекламация за извършен в пловдивския завод ремонт не е имало от някоя от държавите, която му е поверила самолетите си, категоричен е ветеранът.

В завода работели около 2000 души, изключително добри специалисти - били наясно, че и най-малката грешка може да доведе до катастрофа. Естествено, били много добре платени, дори имало период, когато 64 специалисти получавали по-висока заплата от директора.

А работата била хем напрегната, хем свръх отговорна и прецизна - с точност до микрон, хилядна от милиметъра. Имало случай с проблем на ремонтиран чешки реактивен самолет - Л29 на ямболското летище. Причината - луфт между клапаните 30 вместо 18 микрона, обяснява Влашев.

И сега заводът работи, както и цехът в Графа, останали са около 120 души. Ремонтират детайли на вертолети. Крепят се, ала ситуацията е плачевна, сравнена с предишните славни времена, споделя авиоспециалистът.

Категоричен е, че заводът има оборудване и отлични специалисти, за да ремонтира всякакви самолети, включително МиГ-29. Стига да има лиценз, естествено. Жалко че изпуснахме инициативата, казва експертът.

Щели да ремонтират 2 двигателя в Полша - а някога ремонтирахме по 30 на месец, пловдивският завод си беше извоювал международно признание. Либийците имаха редовни рейсове и постоянен представител на Графа, разказва Влашев с носталгия по славните години, когато Пловдив е бил мека за ремонт на самолети.