Прокуратурата проверява договора с Полша за ремонт на МиГ-29
Секция: БЪЛГАРИЯ
08 Декември 2015 18:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Прокуратурата проверява договора с Полша за ремонт на МиГ-29

/КРОСС/ Прокуратурата е започнала проверка на споразумението между правителствата на България и Полша за ремонт на изтребителите МиГ-29, които са на въоръжение в българските военновъздушни сили, съобщава Меdiapool.

По-малко от две седмици след като споразумението бе ратифицирано от парламента, държавното обвинение е поискало от Министерството на отбраната документи и информация за договора с Полша и за възможната охрана на българското въздушно пространство - Air Policing, с други държави-членове на НАТО.

От прокуратурата засега няма официален коментар. Според неофициална информация проверката е започнала след писмо на ДАНС. Не е ясно дали ДАНС е получила конкретен сигнал от някого, или се е самосезирала.

Към момента не са известни основанията за проверката и аспектите на споразумението за МиГ, които се проверяват. Неясна е и проверката на държавното обвинение по отношение на Air Policing.

„Получили сме писмо за такава проверка. Готови сме да предоставим цялата искана информация и нямаме никакви притеснения", заявява Министерството на отбраната в отговор на запитване на Mediapool.

Споразумението за осигуряване на логистична подкрепа бе подписано от военния министър Николай Ненчев. То бе подкрепено от Министерския съвет и ратифицирано от парламента.

Правителството вече одобри проектопромени в Закона за отбраната, които ще регламентират възможността за съвместна охрана на българското въздушно пространство с други страни от НАТО, но те все още не са минали в пленарна зала.

Споразумението с Полша предвижда удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигателя за МиГ-29 на българските военновъздушни сили за повече от 6 млн. евро.
До подписването на споразумението се стигна заради задънената улица, до която стигнаха преговорите

между МО и руската корпорация РСК МиГ, която настоява, че Полша няма лиценз да ремонтира произведените от нея изтребители за трети страни, а само за собствените си самолети.

Премиерът Бойко Борисов подкрепяше от самото начало на преговорите споразумението с Полша и в аванс обяви, че ще бъдат осигурени средства. След ратификацията обаче, по време на правителствено заседание даде инструкции „много внимателно да се разгледат, да се проверят и да се защитят" аргументите на опозицията срещу споразумението с Полша.

Едва няколко дни след като то мина в парламента, Борисов лансира нова идея - че е пратил вицепремиера Томислав Дончев на оглед във военния завод в Пловдив, за да се види дали там не може да се направи ремонт на МиГ.

По-рано за това настояваше председателят на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов (АБВ).

България има лиценз за ремонт на МиГ-21, но не и на МиГ-29.
Хипотетично в авиоремонтния завод „ТЕРЕМ - Георги Бенковски", Пловдив, закупен от структури, близки до собственика Цветан Василев, и преименуван впоследствие на „Авионамс", може да се ремонтират и МиГ-29, но Русия трябва да предостави цялата необходима документация за подобна дейност. След раздора между Цветан Василев и Делян Пеевски и последвалия крах на КТБ през 2014 г., следите на собствеността на „Авионамс" се губят в офшорки.

На този фон военният министър Николай Ненчев предложи създаването на парламентарна комисия, която да провери всички обстоятелства около споразумението.