Студентството
Секция: Коментари
08 Декември 2015 20:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Студентството

/КРОСС/ Изпитвам панически страх да не започна да говоря като стар мърморко. Но, простете, студентът е такъв не само на 8 декември. Имам усещането, че празненствата на студентския празник са по-пищни и по-смислени, отколкото в другите дни. Но и през всички останали дни студентите трябва да бъдат такива. Навремето беше много престижно да си студент. Студент означаваше особена интелектуална и социална категория. Сега вече с тези множество университети, с тези преподаватели и с този лесен достъп до висше образование престижът на понятието студент леко е корозирал.

Казват, поели сме ангажимент пред ЕС да увеличаваме процента на висшистите сред населението до 34 години. Точно това е драмата - че работим с цифри, със статистика. Образованието не е счетоводна книга. Можеш да произведеш 1000 студенти и само 500 да стават за предназначението, за което са обучени. Днес е много лесно да завършиш икономика и след четири години да станеш богат брокер, но за да завършиш медицина, ти трябват поне 10 години: шест години образование, три-четири години специализация. Хората започнаха да се ориентират към комерсиална, а не към духовно-образователна перспектива. И друг път съм казвал - двойкаджиите от Харвард се втурват в политиката, отличниците заминават в бизнеса и това е тъгата и мрачната перспектива за бъдещето на нашето човечество.

Ние, университетските преподаватели, се вайкаме, че кандидат-студентите идват при нас все по-неграмотни. Във Великотърновския университет има предподготовка за приетите студенти. Добре, това е хубаво. Но като се вайкаме ние, даскалите, от това, че от гимназиите идват полуграмотни младежи, аз задавам простичкия въпрос: кой ги направи полуграмотни? Ние, защото ние „произвеждаме" учителите, които ги обучават. Значи това, че учениците идват в университета, без да са готови за студенти, е упрек към нас.

Вярно, добрите студенти в педагогиките не предпочитат да стават учители, бягат в други сектори. Но кой днес предпочита да става учител? Учителството отдавна е загубило своето възрожденско обаяние, което е естествено. Но от друга страна, като чуваме сега, че от последните класове на гимназията се премахват важни задължителни предмети, какво можем да очакваме? Историята например. Без да съм маниакален и да казвам, че историята е всичко в нашия жизнен път, смятам, че това, което се предприема сега, е идея да се намали още повече духовността, усещането за принадлежност и почит към нашите прадеди. Иначе не можете да си обясните, че се учат всякакви други предмети, но не и история. Забелязали ли сте, че дечица на 6 годинки боравят с таблети, с компютри, но (не всички, разбира се) не могат да кажат стихотворението „Аз съм българче"? Днес за мен то е по-важно, защото лесно се учи на компютърство, трудно се учи да разкриеш и да опишеш залеза, прадедите си, слънцето и смисъла на нашия живот. Не знам велики личности, поне досега, на които достойнството да е, че са се учили на компютър.

Личността се гради не от студентската скамейка, а много по-рано. В новите учебни програми за пети клас махнаха „Балканджи Йово", а при изучаването на „Хайдути" на Ботев вече се говори за „фолклорна общност", не за "национална общност". Тази идея да не всяваме злоба в историята чрез бившите ни врагове сама по себе си не е лоша, но не можеш да кажеш, че пробитите черепчета в черквата в Батак са от извънземни. Трябва да се каже и едното, и другото. Трябва да се каже, че сме понасяли страдания, а понякога, макар и доста по-малко, и ние сме носили страдания. Затова във всички балкански градове има паметници на воини, загинали за справедлива кауза. Това трябва да се обясни, че всеки се е сражавал с идеята, че защитава отечеството си, но не винаги тези войни са били благородни. Затова мисля, че в първи клас детето трябва да срича дядо Вазов, а не да учи за Ялта, Малта и пр., защото му е рано да осмисли такава противоречива и сложна информация. Най-напред е любовта към отечеството, тя тръгва от бабино коляно, от майчина песен и от това, което човек вижда, когато се връща към родното си село или град като вече зрял човек. Късно е да „попиеш" тези неща, когато вече си студент. В гимназията се учиш да знаеш, а в университета се учиш да мислиш. В това е разликата, затова се казва ВИСШЕ образование. Да знаеш коя е Клеопатра, още не означава, че разбираш причините да бъде победена и отровена. Да не говорим за осмислянето на нашите национални нещастия. Защото едно дете, което вече е в малко по-зряла възраст, в един и същи урок научава, че България е освободена, а след това е разкъсана на пет части; след това в Балканската война България побеждава и е обявена за агресор. Това е много сложно. Затова колкото по-патриотично, емоционално и просто се обяснява в началните класове, толкова по-сложно и многолико, многовариантно, то трябва да бъде в последните класове в гимназията и най-вече в университета.

 

Проф. Андрей Пантев
„Дума"