/КРОСС/Искам да припомня, че един предишен парламент прие в Закона за съдебната власт идентичен текст на първоначално предложения от колегите между първо и второ четене, а именно правото на НС да изисква доклади от главния прокурор на Републиката. Този текст тогава беше приет от НС с много голямо мнозинство, впоследствие обаче отменен като противоконституционен от КС, напълно правилно, защото той не отговаряше на конституцията в нейната досегашна редакция. Именно затова има голям смисъл това предходно конституционно решение, което събра голямо мнозинство като закон, в момента да събере същото голямо мнозинство като промяна в конституцията, където то вече по никакъв начин не нарушава разделението на властите, а напротив - прави една малка крачка към създаването на контролни механизми, така необходими по отношение на съдебната власт в България. И още нещо - изключително погрешно е и това ще бъде една нишка, която вярвам ще тече през целия днешен дебат, е да се приравняват магистратите от прокуратурата с магистратите от съда, независимо от факта, че по българската конституция и едните и другите са част от независимата съдебна власт. Съществуват конституционни решения на българския КС, но и международни актове, които правят една много важна разлика и тя е, че съдът не може да следва политики, а прокуратурата може и трябва да следва политики, което означава, че контролът върху прокуратурата, дори като елемент на съдебната власт, както е тя в повечето европейски държави, много рядък пример е да бъде част от изпълнителната власт, дори като елемент от съдебната власт, тя подлежи както на по-сериозен контрол, така и на насочване от органите на законодателната и изпълнителната власт с цел следване на държавни политики, нещо, което е напълно недопустимо за съда.