Кънев: Изключително погрешно е да се приравнят магистратите от прокуратурата с магистратите от съда
Секция: ПОЛИТИКА
09 Декември 2015 10:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кънев: Изключително погрешно е да се приравнят магистратите от прокуратурата с магистратите от съда

/КРОСС/Искам да припомня, че един предишен парламент прие в Закона за съдебната власт идентичен текст на първоначално предложения от колегите между първо и второ четене, а именно правото на НС да изисква доклади от главния прокурор на Републиката. Този текст тогава беше приет от НС с много голямо мнозинство, впоследствие обаче отменен като противоконституционен от КС, напълно правилно, защото той не отговаряше на конституцията в нейната досегашна редакция. Именно затова има голям смисъл това предходно конституционно решение, което събра голямо мнозинство като закон, в момента да събере същото голямо мнозинство като промяна в конституцията, където то вече по никакъв начин не нарушава разделението на властите, а напротив - прави една малка крачка към създаването на контролни механизми, така необходими по отношение на съдебната власт в България. И още нещо - изключително погрешно е и това ще бъде една нишка, която вярвам ще тече през целия днешен дебат, е да се приравняват магистратите от прокуратурата с магистратите от съда, независимо от факта, че по българската конституция и едните и другите са част от независимата съдебна власт. Съществуват конституционни решения на българския КС, но и международни актове, които правят една много важна разлика и тя е, че съдът не може да следва политики, а прокуратурата може и трябва да следва политики, което означава, че контролът върху прокуратурата, дори като елемент на съдебната власт, както е тя в повечето европейски държави, много рядък пример е да бъде част от изпълнителната власт, дори като елемент от съдебната власт, тя подлежи както на по-сериозен контрол, така и на насочване от органите на законодателната и изпълнителната власт с цел следване на държавни политики, нещо, което е напълно недопустимо за съда.