/КРОСС/Споразумението за климата, което се очаква да бъде подписано в края на тази седмица на срещата на върха в Париж, не трябва да пропуска авиацията и корабоплаването - два сектора, чиито въглеродни емисии се покачват. Ако останат нерегулирани, вредните емисии от тях може да достигнат до 40% от глобалните емисии до 2050 г., сочи проучване на Европейския парламент.
Тази позиция изрази официално делегация на Европейския парламент във вторник (8 декември). Депутатите препоръчват заделяне на приходи от пазара на въглеродни емисии като възможно решение за финансиране на усилията за борба климата.
Според председателя на делегацията на ЕП Джовано Ла Виа споразумението е постижимо да бъде подписано още четвъртък, но най-трудните въпроси до този момент остават нерешени.
"Това е упражнение за изграждане на доверие: развиващите се страни искат да са сигурни, че обещаното финансиране в Копенхаген ще бъде осъществено, докато развитите страни искат да бъдат уверени, че тези усилия няма да се само тяхна отговорност след 2020 г." По думите на Ла Виа ключът в този последен етап от преговорите в Париж е "всички страни да напуснат зоната на комфорта на договаряне по правилата на статуквото на т.нар "realpolitik" и да преодолеят разделенията, наследени от миналото.
Приоритет за евродепутатите е авиацията и корабоплаването не бъдат пренебрегнати. Те са посочени в последния проект за споразумените от срещата в Париж. "Ние искаме те да останат", подчерта заместник-председателят на делегацията Матиас Гроте. "Поставили сме си много амбициозни цели в ЕС, но когато става дума за международния въздушен и морски транспорт, не са предвидени никакви мерки ", каза той и добави, че "в Париж трябва да определи ясен мандат, така че да няма положение, в което някои индустрии са претоварени, а други са пощадени".
"Европейският проект е основан именно на идеята за управление на нещо заедно. Ето защо ние насърчаваме европейския тип вземане на решение да се приложи на световно равнище: направихме го за въглищата и стоманата, нека го направим и за въглеродните емисии. Нашият опит с пазара на въглеродни емисии в ЕС се приложи и в други региони. Ако този опит бъде приложен и в световен мащаб, може да ни помогне да спечелим повече финансови средства за адаптиране към промените в климата".