Прокуратурата проверява договора с Полша за МиГ-овете ни
Секция: ПОЛИТИКА
10 Декември 2015 16:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Прокуратурата проверява договора с Полша за МиГ-овете ни

/КРОСС/Прокуратурата е започнала проверка на договора на военното министерство с Полша за ремонта на двигателите на изтребителите МиГ-29, съобщиха Медияпул и Фрогнюз. Сигналът е подаден от ДАНС преди няколко дни.

От държавното обвинение са поискали цялата документация по сключения договор между министър Ненчев и полския му колега Томаш Шемоняк. Военно-дипломатическото споразумение бе ратифицирано и от българския парламент, с което министърът прехвърли отговорността за договора на депутатите.

Оказа се, че има скрити неща в документа, поради което той не бе публикуван в Държавен вестник, твърдят от Фрог.

След като документът бе приет на заседание на МС и мина и през парламента, премиерът Борисов е наредил да се проверят всички проблемни въпроси, които опозицията е повдигнала по време на разискванията преди гласуването на ратификацията. Точно това може да е послужило като сигнал до ДАНС, който е предаден на прокуратурата.

Държавното обвинение е поискало от Министерството на отбраната документи и информация за договора с Полша, който бе одобрен окончателно и от Народното събрание на 27 ноември.

От прокуратурата поискали и информация и за възможната съвместна охрана на българското въздушно пространство от самолети на страни-членки на НАТО. Такова предложение на Министерството на отбраната бе одобрено от кабинета в края на септември. То е свързано с решение на военните министри от НАТО от февруари за съвместна мисия по охрана на въздушното пространство - air policing, по източния фланг.

От Министерството на отбраната заявиха, че има получено искане, получено чрез ДАНС. То засягало и двата въпроса - споразумението с Полша и обсъждането чужди самолети да ни пазят небето, но отказаха подробности.

Макар че в Министерския съвет минаха промените, внесени от министерството на отбраната в Закона за отбраната, които ще регламентират възможност за съвместната охрана на българското въздушно пространство, не е ясно кой ще взема решение и ще носи отговорността, ако се наложи сваляне на чужд самолет над наша територия. Очаква се промените да бъдат разгледани от Народното събрание.

Договорът за ремонтът на МиГ-овете от страна на Полша предвижда ремонтирането на шест самолетни двигателя срещу 6.138 млн. евро. След ремонта ресурсът на всеки от двигателите на МиГ-29 ще бъде удължен с 350 часа, като гаранцията е за 200 часа.

Припомняме, този договор бе оспорван от консорциума-производител на самолетите - РСК МиГ, тъй като те държат лицензите и разработките са тяхна интелектуална собственост. От Русия и от Полша потвърдиха, че от фабриката не са давали лиценз за ремонт и модернизация на техника за трети страни.

20 дни след влизането в сила на споразумението, България трябваше да получи за временно ползване два полски двигателя. Първите два ремонтирани български мотора трябва да бъдат доставени 7 месеца по-късно. Останалите четири двигателя се очакваха в срок от 11 месеца.

Припомняме, това не е първият случай на опит да бъде ремонтирана или модернизирана техника на Българската армия в страна, различна от страната-производител. През 2007 година бе прекратен договора с израелската "Елбит Системс" за ремонт на вертолетите ни Ми-17 и Ми-24. Провалът на сделката - около 12 млн. евро, бе платен от българския народ, припомнят запознати.