/КРОСС/Ползите от електромобилите са известни, пречките пред налагането им в България също. Тази година обаче ще се запомни с лансирането на няколко добри инициативи, които ако станат факт, могат да доведат до по-сериозното им присъствие по улиците, превзети от бълващия отрови амортизиран автопарк в страната.
Към днешната дата електромобилите в България са малко над 500, като в тази цифра влизат и трансформираните от екоентусиасти. Близо 1100 пък са хибридите, които също имат сериозни екологични ползи. Според Българската асоциация електрически превозни средства обаче до 2020 г. общият брой електрически и хибридни превозни средства в България ще надмине 30 000.
Факт е, че през миналата година броят на колите на ток е скочил с 36%, като ще се запомни тръгването на първите куриерски автомобили с електрическо задвижване. Колко са продажбите на зелените коли през тази още е рано да се каже, но е факт, че вече в София се движи и първото такси на ток.
Седем модела изкушават купувачите в България
До средата на годината продажбите бяха едва 20, но раздвижването при този тип превозни средства настъпи през второто полугодие. В този период, в рамките на няколко месеца, дебютирата два нови модела.
Крак повлече "Киа Соул" ЕV, която след успешно преминати изпитания, влезе в историята на като първият електрически таксиметров автомобил в столицата. На автосалона през октомври дойде и "Рено Зое". С тези попълнения, броят на изцяло електрическите модели на българския пазар скочи до седем.
Двата нови електромобила попадат В-сегмента, който е най-популярния на българския и европейския пазар. С размер малко над 4 метра, колите са идеални за придвижване в града и не само. Голямата пречка през електричките в България е цената.
Грубо, "Соул" EV и "Зое" струват около 60 000 лева, тоест двойно повече от кола в сегмента с традиционен мотор и сходно оборудване. При тази разлика ниските експлоатационни разходи (изминаването на 100 км струва между 2 и 4 лева, при 10-12 за нормална кола) и стимулите (неплащане на данък и безплатно спиране в зоните за платено паркиране в градовете) не оправдават покупката им.
Нова стратегия ще стимулира покупката им
Това е причината в редица страни от ЕС държавата да предлаго допълнителни бонуси, като финансови стимули, достигащи до 5000 евро във Франция например. Подобна политика има също в Англия, Германия, Холандия, Швеция, Норвегия и т.н., което доведе до там, че за полугодието ръстът в търсенето на нови електромобили в Европа стигна почти 80%, а продажбите са над 52 хил.
Добрата новина е, че през септември правителството обяви работа по нова стратегия, която да стимулира покупката и използването на електромобили, хибриди и други нискоемисионни превозни средства. По нея работят експерти от министерствата на транспорта, екологията и икономиката.
Надеждите са, че тя ще е по-работеща от старата, обхващала периода от 2012 до 2014 година, която не промени почти нищо. Както вече стана дума, към момента стимулите за електрическата мобилност в България са основно в две посоки - освобождаване от годишен данък на автомобила и безплатно паркиране в синя и зелена зона в София и Бургас.
Мрежата от зарядни станции ще бъде разширена
Още преди приема на стратегията пък изненадващо беше обявено, че държавата ще субсидира с 1 млн. лева от Националния доверителен екофонд покупката на коли на ток от държавната и общинската администрация, в това число и работещите в Министерски съвет. Намерението заслужава адмирации, макар че можеше да се помисли за стимулиране на покупката им също от граждани и фирми.
Другата добра новина от последните месеци на годината е свързана с намеренията за разширяване от мрежата от зарядни станции за електрически автомобили в страната. Към момента те са 23, като десет са в София.