Нови модели и разнообразни инициативи обещават добри дни за електромобилите
Секция: Автомобили
26 Декември 2015 11:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нови модели и разнообразни инициативи обещават добри дни за електромобилите

/КРОСС/Ползите от електромобилите са известни, пречките пред налагането им в България също. Тази година обаче ще се запомни с лансирането на няколко добри инициативи, които ако станат факт, могат да доведат до по-сериозното им присъствие по улиците, превзети от бълващия отрови амортизиран автопарк в страната.

Към днешната дата електромобилите в България са малко над 500, като в тази цифра влизат и трансформираните от екоентусиасти. Близо 1100 пък са хибридите, които също имат сериозни екологични ползи. Според Българската асоциация електрически превозни средства обаче до 2020 г. общият брой електрически и хибридни превозни средства в България ще надмине 30 000.

Факт е, че през миналата година броят на колите на ток е скочил с 36%, като ще се запомни тръгването на първите куриерски автомобили с електрическо задвижване. Колко са продажбите на зелените коли през тази още е рано да се каже, но е факт, че вече в София се движи и първото такси на ток.

Седем модела изкушават купувачите в България
До средата на годината продажбите бяха едва 20, но раздвижването при този тип превозни средства настъпи през второто полугодие. В този период, в рамките на няколко месеца, дебютирата два нови модела.

Крак повлече "Киа Соул" ЕV, която след успешно преминати изпитания, влезе в историята на като първият електрически таксиметров автомобил в столицата. На автосалона през октомври дойде и "Рено Зое". С тези попълнения, броят на изцяло електрическите модели на българския пазар скочи до седем.

Двата нови електромобила попадат В-сегмента, който е най-популярния на българския и европейския пазар. С размер малко над 4 метра, колите са идеални за придвижване в града и не само. Голямата пречка през електричките в България е цената.

Грубо, "Соул" EV и "Зое" струват около 60 000 лева, тоест двойно повече от кола в сегмента с традиционен мотор и сходно оборудване. При тази разлика ниските експлоатационни разходи (изминаването на 100 км струва между 2 и 4 лева, при 10-12 за нормална кола) и стимулите (неплащане на данък и безплатно спиране в зоните за платено паркиране в градовете) не оправдават покупката им.

Нова стратегия ще стимулира покупката им
Това е причината в редица страни от ЕС държавата да предлаго допълнителни бонуси, като финансови стимули, достигащи до 5000 евро във Франция например. Подобна политика има също в Англия, Германия, Холандия, Швеция, Норвегия и т.н., което доведе до там, че за полугодието ръстът в търсенето на нови електромобили в Европа стигна почти 80%, а продажбите са над 52 хил.

Добрата новина е, че през септември правителството обяви работа по нова стратегия, която да стимулира покупката и използването на електромобили, хибриди и други нискоемисионни превозни средства. По нея работят експерти от министерствата на транспорта, екологията и икономиката.

Надеждите са, че тя ще е по-работеща от старата, обхващала периода от 2012 до 2014 година, която не промени почти нищо. Както вече стана дума, към момента стимулите за електрическата мобилност в България са основно в две посоки - освобождаване от годишен данък на автомобила и безплатно паркиране в синя и зелена зона в София и Бургас.

Мрежата от зарядни станции ще бъде разширена
Още преди приема на стратегията пък изненадващо беше обявено, че държавата ще субсидира с 1 млн. лева от Националния доверителен екофонд покупката на коли на ток от държавната и общинската администрация, в това число и работещите в Министерски съвет. Намерението заслужава адмирации, макар че можеше да се помисли за стимулиране на покупката им също от граждани и фирми.

Другата добра новина от последните месеци на годината е свързана с намеренията за разширяване от мрежата от зарядни станции за електрически автомобили в страната. Към момента те са 23, като десет са в София.