/КРОСС/ Български сдружения в земеделието са защитили четири програми за реклама на родни продуктите в страни извън Европейския съюз. Общият им бюджет е над 20 млн. евро, като рекламите, които стартират догодина, ще се прилагат в продължение на три поредни години и ще се финансират от ЕС. Това стана ясно от годишния отчет на аграрния министър Десислава Танева.
Чрез първата промоционална програма ще се рекламират българско бяло саламурено сирене и кашкавал. Проектът, наречен „Качествено европейско сирене", е защитен от Асоциацията на млекопреработвателите в България и е насочен към пазарите на Обединените арабски емирства, Азербайджан и Казахстан, където ще се разгърнат кампании за близо 5 млн. евро. Освен директна реклама браншът ще има възможност да представя продуктите си в търговските вериги в тези страни, а също и да участва в специализирани изложения.
Асоциацията за развъждане на българска млечна порода овце защити друга рекламна кампания - „Разнообразие от вкусове". Чрез нея догодина трябва да се рекламират българско овче месо и сирене в Обединените арабски емирства, Казахстан и Йордания. Бюджетът й е 4,45 млн. евро.
За първи път сред одобрените програми попада и проект за биологично производство. Асоциация "Биопродукти" е спечелила финансиране от 4,57 млн. евро за реклама на пресни и преработени плодове и зеленчуци, ядки и биовино. Тя ще се осъществява в Германия, Австрия, Швеция и Дания.
Еврофинансиране получи и един съвместен проект между българска и гръцка организация. Става дума за промоция на пресни череши, която трябва да се осъществява в Швеция, Финландия и Германия. Одобреният бюджет е 4,17 млн. евро, а спечелилите организации са българският Съюз на градинарите и гръцка група земеделски кооперативи начело с "АСОП Епископис".
Наред с това ще тече и промоционална кампания на български вина на пазара на САЩ, Япония и Китай с бюджет от 3,6 млн. евро.