Ал. Секулов: От Аспарух сме в преход
Секция: Интервюта
31 Декември 2015 16:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ал. Секулов: От Аспарух сме в преход

/КРОСС/ Александър Секулов е журналист, разказвач, поет и романист, а неотдавна на сцената в родния му пловдивски театър имаше премиера и на първата му пиеса - „Няма ток за електрическия стол". Режисира я Лилия Абаджиева, която за първи път посяга към жив наш автор. В ролите са Калин Врачански и Красимир Доков. На 26 февруари спектакълът на драмата под тепетата гостува в „Сълза и смях". Въпреки серията си от творения във всевъзможни жанрове и категоричните си успехи в култивирането на пловдивското и не само общество, Секулов не се взема прекомерно на сериозно. „Има много по-добри български писатели от мен - и докато ги чета с респект, няма опасност да се помисля за жив класик", отбелязва той.

- Г-н Секулов, новият ви роман продължение ли е на „Островът", който разказва за перипетиите на тийнейджъри и който преди време ви спечели наистина внушителен брой читатели?

- Да: в хлабавия смисъл на думата. Част от героите са пораснали с четири години. Сенките на юношеството са се удължили. Преживяват първи сблъсъци с малкия свят на големите хора. Но това е и роман за възрастен мъж, който чрез децата разбира как да допусне отново светлината в себе си. И ако "Островът" бе роман на светлината, то "Скитникът и синовете" е за тъгата и копнежа по светлина.

- Кой е Скитника и кои са синовете в поредната ваша история, изпълнена с много метафори и поезия, но и с не по-малко приключения?
- Това е книга за бащите и синовете. За трудната връзка помежду им. Връзка, която не е пълна, над която не грее безусловната любов, каквато е майчината. Връзка, която изгражда и двамата мъже - ако имат време, кураж и съзнание да извървят дългия път. За мен „Островът" е много лична книга. Поради тъгата и недоволството, които все още изпитвам след смъртта на моя баща. Както и заради радостта да виждам как расте и ми се противопоставя собствения ми син. И за още нещо е книгата - за непосилната тежест да бъдеш всекидневен герой. Просто трябва да сме всекидневни бащи.

- Има ли студена война между поколенията в България - в политиката и в литературата?
- И двете книги са с герои деца - а не детски. Тънка разлика, която пишещите за литература не правят. По принцип на тези книги се гледа с пренебрежение. Смятат се лесни за писане, неконкурентни в литературните състезания. Особено ако децата в тях не страдат или не са обект на насилие. В българските книги детето се допуска само, ако е жертва. Обобщавам, разбира се. Но ако след петдесет години разгърнат литературата след 1989 година, с изненада ще установят, че липсват хора на възраст между 10 и 20. Нещо по-лошо - драгият български писател не ги е забелязал, зает да изследва историческите драми и конфликти. Децата изчезват от страниците на книгите на около 10 - и се появяват чак като инфантилни, употребяващи леки наркотици студенти. Бих искал моите две книги да върнат детето в българската литература - нормалното дете с нормално детство. И да, бих се радвал да има студена или гореща война между поколенията - а не това безплътно разминаване на възрастови потоци, без диалог, без наследени традиции и умения. Сякаш някой каза, че животът може да съществува без връзка между поколенията - и хората повярваха. От това да живеем само в миналото, се пренесохме да живеем само в бъдещето. А всъщност имаме само днес
Хвърлихме се ничком в краката на всяко следващо младо поколение - а това е пагубно за структурата на обществото ни. В литературата ни е същото - вежливо безразличие, никакъв опит да съшиваме отделните парчета. Пълен отказ да осмисляме целия процес в неговата величествена пъстрота и пълнота.

- Самият вие на какво учите сина си?
- Не знам. Но като гледам какво учи в училище и от какви учебници, ме обзема бяс. Шапка свалям на учителите, които преподават - въпреки тези учебници. Те са написани по безобразен начин - и не говоря само за обидното им съдържание. Благодарение на тях, децата придобиват трайна омраза към образованието. Върху смахнатото и трудно за разбиране съдържание паразитира гигантската мрежа на частните уроци - икономика черна от край до край. Децата растат между лишеното от логика и хуманизъм образование - сред овеществено безразличие, сред пълна девалвация на обществени и културни ценности. В тази обстановка ти трябва да играеш ролята на спасителен сал. Нищо друго.

- Провокирахте големи вълнения с „Няма ток за електрическия стол" - чувствате ли се герой на театралните хроники?
- Имам алергия към героичния патос. Предпочитам онези, които строят. Мостове, храмове, заслони. Що се отнася до първата ми пиеса, тя се приема крайно противоположно. Пътят, който изминахме с Лилия Абаджиева, Калин Врачански и Красимир Доков бе като голям и стойностен урок за мен. Ще се опитам, доколкото мога, да изкуша и други български писатели да разказват истории чрез театъра. Превръщането на големи български романи в спектакли - „Възвишение" и „Сестри Палавееви" в Пловдив, „В една и съща нощ" в София - показва своята дългосрочна полезност.

- Как ще дефинирате най-жестокия сблъсък между героите в пиесата ви - единият е овързан кандидат-мъртвец, а другият е уж отвързан палач?
- Как да продължим да живеем, ако светът навън е изчезнал? По какви закони? Миналото все още ли е значимо? Вечен ли е грехът? В чие име трябва да се изпълни присъдата, ако хората са загинали? Въпроси за всяко пробуждане.

- Кой е по-несвободен от двамата?
- Нито един. Като всеки, който е вързан с клупа на определеното му време.

- Кой е по-виновен от двамата?
- Вината няма степени.

- В дебатите около пиесата споменахте, че са възможни различни видове мълчание - за какво мълчим всички ние дружно и осъзнато тук и сега?
- Дебати е силно казано - постановката все още се играе само в Пловдив. Театралната ситуация в момента силно затруднява гастроли на спектакли, които отказват да задоволяват желанието за забава на определени зрители. Тоест има публика, която ходи на театър, но няма театрална публика. И все повече няма да има. Същото е положението и с книгите. Чете се, но как се чете, не интересува никого. Това ще промени съвсем скоро онова, което се издава - а не след дълго и онова, което се пише.

- Как оценявате българския театър през този сезон?
- Като усещане за тягост и тревога. За отпуснати ръце. Състояние, напълно адекватно на общата картина на националния ни организъм.

- Какво се случва в литературата ни - издават се доста произведения на родни автори, но колко от тях наистина се продават, четат и имат смисъл?
- Никога не са се издавали повече книги, отколкото сега. Дали това е чиста пирамида - не мога да кажа. Има нещо в този факт, който ме тревожи, без да мога да го обясня.

- Има ли шанс за артистите ни, които са заложници на вечното противоречие между количеството и качеството?
- Не. Няма шанс за тях в държава, която не прави разлика между култура и забавление. В държава, която е отстранила културата като съществен елемент от образованието. Не, няма шанс. Но масовото опростачване, чийто тон е задаван от властта, дава огромен шанс на държавата ни да оцелее като едноклетъчен организъм дори при световен катаклизъм.

- Докога ще деяним на еуфорията около всяка премиера и ще се залъгваме, че салоните са пълни?
- Вечно. Ние сме народ от деца, които си играят и разглобяват историята, а не се учат от нея. Затова книгите на историческа тематика имат голям успех в България - за разлика от романите на съвременна тема.

- С какво се промени България през 2015-та?
- Стабилно отпусна ръце. Властта окончателно намрази онези, които работят.
И вече не го крие. Всички аналогии със състоянието на икономиката, данъчната тежест, загубата на пазари, рухването на занаятчийските гилдии с турската империя преди Априлското въстание и руско-турската война са абсолютно преки.

- Какво ви се иска да се случи в Пловдив до 2019-та, когато градът ще стане европейска столица на културата? Жив ли е духът на нашия вечен град?
- По възможност проектът трябва да има образователен дял - да възпита нова и образована, а не само ентусиазирана публика, която бърка събор и панаир с фестивал на изкуството. И, слава Богу, като вечен град
Пловдив има дух, който не се влияе особено много от трептежа на всекидневието

- Според хроники, мъдреци и пророци България е свещена земя, на която се раждат извисени и духовни личности - къде са те днес?
- Тези, които наричате извисени и духовни, са си тук, сред нас - но не искаме да ги забележим. Защото са упрек към мързеливото ни, безкрило национално живеене в състояние на стогодишна перманентна гражданска война. Българското общество се е разделило безнадеждно и окончателно на малки армии, които водят изтощителна, окопна война, съпроводена от моментни атаки "на нож", водещи до кръвопускане и излишни жертви. Това е, погледнато от моята камбанария. Другата гледна точка е, че преобладаващото мнозинство от сънародниците ни са щастливи в държавата, която всички ние си построихме. Би било логично, ако мнозинството е недоволно, да се опита чрез ум и работа да промени държавата, нали? След като това не се прави, значи живеем в перфектната държавна структура. България е осъществена утопия на жителите си.

- Защо ставаме все по-първични?
- Защото демонтираме, премахваме, унищожаваме условието да си културен, щом се занимаваш с държавни функции. Ако управляваш и си тъп като налъм, това е сигнал, че тъпотата е издигната в норма. Ако си развял знамето на тъпотата, логично е в твоята армия да се наредят наглостта, простащината, самодоволството, липсата на критерии. Чувал съм, че организмите спират важни жизнени функции и позволяват на отделни органи да закърняват в името на оцеляването. По тази логика ние се готвим за поредното вековно оцеляване.

- Кога, според вас, ще свърши безкрайният български преход - какво изгубихме през тези 26 години?
- От Аспарух сме в преход. Той няма да свърши никога. В момента подвижната част от ордата се изнесе на Запад. Останалата се държи като завоевател на територия, а не като стопанин, който се грижи за градината, която е земен рай, нали?

 

Албена Атанасова
„Стандарт"