Местан разочарова първо електората, после Доган
Секция: Коментари
05 Януари 2016 10:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Местан разочарова първо електората, после Доган

/КРОСС/ Една ислямистка партия у нас може да събере 5% подкрепа от мюсюлманите, казва проф. Антонина Желязкова, директор на Международния център за малцинствата и културните взаимодействия, експерт по етнически и религиозни проблеми и преподавател по културология в СУ „Св. Климент Охридски" и НБУ, пред "Стандарт".

Според нея Анкара се опитва да присвои достиженията на ДПС.

- Проф. Желязкова, изненада ли беше за Вас рокадата в ДПС?

- Изненадах се, но си давам сметка, че нов и с качества лидер се отглежда трудно, вероятно това е подтикнало Ахмед Доган към търпение и изчакване. Всъщност моите анализи винаги се движат вертикално - от долу на горе. Наблюдавам и интервюирам хората в селата и малките градове като анализирам техните нагласи, а доста по-периферно изследвам елитите на ДПС. Анализът от долу на горе през изминалите две години доста ясно очерта, че Лютви Местан е силно нехаресван сред електората по цял набор от причини, дори в Момчилградско. Така че, за да получи подкрепа след отлъчването му, на Местан ще са му нужни чувствителни идейни и финансови ресурси, за да стимулира хората.
В едно съм сигурна, че в случая на преден план са сериозни политически различия между формалния и автентичния лидер, а засегнатите икономически интереси идват на второ, дори на трето място.

- Защо Ахмед Доган толкова рязко се противопостави на протурската линия на Местан?

- В годините преди и малко след създаването на ДПС имах възможността да общувам по-пряко с Ахмед Доган. Според мен неговата визия за изграждането, структурирането и финансирането на новата партия в своя фундамент се опираше на абсолютната независимост. Не желаеше да зависи нито от външни, нито от вътрешни фактори, каквито и да са били те. За миг само протегна приятелска ръка към идеалистите-наивисти от Комитета за национално помирение в началото на 90-те, но не беше склонен на никакви компромиси. Предложи включването на своята партия към СДС и беше облекчен, когато Координационният съвет отхвърли подобен вариант, защото трябваше да се подчинява на общи политики. Независимостта е много сложна игра, почти мисия невъзможна, затова Доган разви едно рядко за политиците качество: научи се да се възползва от всички ресурси, които му се предлагат, без да позволи да бъде купен или повлиян. Той взимаше без скрупули с пълни шепи и продължаваше по своя избран път. Поради тази причина като лидер винаги е поддържал авторитаризма, както и неговата консервативна затвореност и непрозрачност. При Доган има железни принципи и волята да ги налага.

- Досега никой не разцепил ДПС. Може ли това да направи сега Местан, залагайки на проислямска карта?

- Когато се създаваше "Атака" за лидерското място се състезавах поне трима. Но Волен Сидеров се оказа най-атрактивен за тази роля. Затова трябва отново да погледнем нещата от долу и дали съществуват нагласи сред хората, за да бъде подкрепен един проислямски политически проект. През 2003-2005 г. правихме едно мащабно изследване на имигрантите в България - легални и нелегални. Спрямо имигрантите-мюсюлмани имахме въпросник, който ни позволиха да предположим, че само около 2-3% от имигрантите са консервативни мюсюлмани. За да имаме база за съизмерване, приложихме индикаторите и към нашите мюсюлмани. По-малко от 1% показаха някакви видими консервативно-религиозни и нетрадиционни тежнения, и то основно сред ромската общност. Десет години по-късно процентът на фундаменталистки настроените мюсюлмани в България - роми, помаци и турци, се движи около 5%. Специално акцентирам върху факта, че този консерватизъм не означава потенциална агресия и няма общо с джихадизма. Това обаче означава, че вече съществува потенциален електорат за една проислямистка формация, каквито впрочем има в почти всички балкански страни. Всъщност би следвало да се размишлява по въпроса дали това е опасно или е полезно за България.

- В смисъл?

- Понякога легитимацията на едни вече съществуващи настроения, обяздването им чрез българската юридическа и политическа система е по-безопасният вариант от изоставянето им в трудно контролируеми семейни, общностни и неформални сдружения и дейности.

- Укриването на Местан в турското посолство и опитите му да се срещне с турски министри не активизира ли антитурските настроения в обществото ни?

- Това беше грешка на Лютви Местан, предизвикана от паническа атака. Разбира се, че е истерично да говорим за национална измяна, по-скоро има направени грешки от нарцисизъм и самозабравяне. Не трябва да се нахвърляме като глутница на политик, който е сбъркал и се е уплашил. Това се е случвало не веднъж и подлежи на корекции. На мястото на г-н Местан по-скоро бих се безпокоила от разследвания на НАП и други финансови одити. Защото и той, както част от българските политици, твърде много и неясно забогатя, докато е във високата власт.

- Всички наблюдатели коментират събитията в ДПС в контекста на задълбочаващията се конфликт между Русия и Турция. Кой е по-точен в позициите си - Ахмед Доган или Лютви Местан?

- Продължавам да мисля, че случилото се идва и като резултат от вторични сеизмични вълни, които следват трусовете между Турция и Русия. В българската история това се е случвало многократно, не може да се приеме за нещо уникално. Колкото и да сме малки и без самочувствие, ние винаги сме били важни за двете големи страни, дори да е чисто символично. Не напразно има активни политически действия на Турция в България, а не случайно Путин ни споменава с гняв поне 3-4 пъти през изминалата година по един или друг повод.

- Какъв е интересът на Турция спрямо България?

От една страна, в България живее най-многобройното турско малцинство на Балканите, като не бива да забравяме и нашата диаспора в Турция. Ако се съобразим с всички кампании за изселване през миналия век, то тази диаспора и нейните потомци вероятно надхвърлят милион. Дори родените в Турция не забравят, че са по произход европейски турци от България. Съществуват семейна памет и носталгия, които се предават от поколение на поколение.И понякога това се превръща във важен политически ресурс.

В България в политическия живот активно работи и присъства ДПС, което е най-структурираната и със забележителни позиции „турска" партия на Балканите, която вече има свои представители в европейските институции. Естествено е управляващите в Турция да правят опити да присвоят това достижение на българския политически живот.

- А как стоят нещата по отношение на Русия?

- По отношение на Русия нещата са още по-сложни. Съществува исторически мит, който отнася трайната любов на българите към Русия единствено в периода малко преди, по време и след Освобождението през 1878 г. Този факт е обясним, защото тогава се постига реален резултат и българите стават свободна нация.

Всъщност надеждите на българите към Русия датират от много по-ранни периоди и стават видими през ХVІІ век в периода на голямата война на Свещената лига срещу Османската империя (1683-1699). Свещената лига обединила през 1683 г. Австрия, Полша, Венеция, Малта, а през 1686 г. към обединените сили на католическия запад се присъединява и православна Русия. Тази война разтърсва историческата памет на българите, както и на другите покорени балкански народи и събужда спомените за самостоятелни държавни обединения, надеждата за тяхното възстановяване. Българите чрез своите католически духовници участват в дипломатически мисии и в Чипровското въстание; създават се доброволчески дружини към войските на Лигата, самостоятелни действия извършват многочислени чети, провеждат се Второто Търновско въстание - 1686 г., Чипровското въстание - 1688 г. и Карпошовото - 1689 г. Тези въстания са организирани и изпълнени основно от градско и сравнително образовано и заможно българско население. Поради това и след смазването на тази съпротива започва един дълъг (около 50 години) процес на изселване, който лишава България от едни от най-будните и предприемчиви представители на нацията. Може да се твърди, че изселванията след 1688 г. отнемат част от цвета на българския етнос - хора, които високо ценели политическата независимост на своите земи и имали вече придобит военен опит.

- Доколко симпатията към Русия е заложена в историческата памет на българите?

- Това е другата страна на Догановия архетип: българите обичат Русия от векове на генетично ниво, и поне от ХVІІ век са се чувствали неразделна част от европейския християнски свят.

През 1989/90 г. правех анализи за френски и американски медии и научни сборници, които се интересуваха какво отличава смяната на системата и създаването на нови демократични политически субекти в България след падането на Берлинската стена, сравнено с другите страни от Централна и Източна Европа. Винаги в тогавашните анализи отбелязвах факта, че докато в страните от Централна Европа новите демократични сили се мобилизираха чрез антикомунизма и антисъветизма и чрез ярките антируски настроения, то в България нямаше и помен от антируски настроения.Но за сметка на това имаше един обединяващ принцип, който отличаваше новите демократи от ретроградите, а именно защитата на правата на малцинствата, борбата за връщането на правата и свободите на турците и мюсюлманите в България след изстъпленията на стария режим в т.нар. „възродителен процес". Антикомунизмът и антисъветизмът разбира се, също бяха фактори, но те се проявиха малко по-късно.

Извинявам се, на моите колеги и приятели русофоби, но България винаги ще си остане относително русофилска, независимо дали се управлява от царете, Сталин, Брежнев, Горбачов, Елцин, Путин или който и да дойде след него. Защото това е „архетип", каза Доган. И е прав.