Изборът на училище за първолаците да става по местоживеене, настоява синдикат
Секция: БЪЛГАРИЯ
06 Януари 2016 14:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Изборът на училище за първолаците да става по местоживеене, настоява синдикат

/КРОСС/Възможността за избор на училище от страна на родителите на първолаци влияе негативно върху самото образование и върху образователната система. Това е мнението на експертите от синдикат „Образование", които настояват общините, Регионалните инспектори и МОН да се намесят в регулиране на системата.

Според синдикалистите на места вече е започнала кампания за избор на училище и то с белези на безотговорност. Отсъства контрол от страна на общини, инспекторати и МОН.

От синдиката подчертават, че в новия и обемен образователен закон също няма текст за организацията и разпределението на приема в училищата.

Според синдиката моделът, при който родителите са свободни да избират и записват своите деца, без да се съобразяват с правила и принципи, без да се съобразяват с местоживеенето на ученика, е порочен и пречи за нормалното съществуване на училищната мрежа.

От синдиката дават за пример Канада, където родителите могат да избират между две училища, посочени от общината и намиращи се в квартала на съответния ученик. Подобен принцип за избор на училище се прилага и в много модерни европейски образователни системи.

Проблемът с нароченото елитарно райониране и претъпкване на едни училища за сметка на други е ясен симптом за нереформираност на образователната ни система.
Това води след себе си и други порочни и трайни недъзи на българското училище - двусменен режим на организация на учебно-възпитателния процес и липса на възможности за целодневна такава, посочват от организацията.

Синдикат „Образование" алармира и призовава МОН и общините да се събудят и да се намесят в създаването на организация по приема на първокласници по работещия европейски модел - родителите да избират между две училища на териториален принцип.

По този начин ще се ограничи броят на учениците до 26 в паралелка и до 800 в училище.