/КРОСС/ Индексът на потребителските цени за декември 2015 г. спрямо ноември 2015 г. е 100.0%, т.е. месечната инфлация е 0.0%. Годишната инфлация за декември 2015 г. спрямо декември 2014 г. е минус 0.4%, сочат данните на Националния статистически институт.
Средногодишната инфлация за периода януари - декември 2015 г. спрямо периода януари - декември 2014 г. е минус 0.1%.
През декември 2015 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0.5%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.1%;
• облекло и обувки - намаление с 0.5%;
• жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други
горива - увеличение с 0.1%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.2%;
• здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
• транспорт - увеличение с 1.1%;
• съобщения - намаление с 0.6%;
• развлечения и култура - увеличение с 2.3%;
• образование - цените остават на равнището от миналия месец;
• ресторанти и хотели - увеличение с 0.6%;
• разнообразни стоки и услуги - намаление с 0.3%.
През декември 2015 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: хляб „Добруджа" - с 0.3%, месо от домашни птици - с 0.4%, пресни млека - с 0.1%, яйца - с 0.6%, маргарин - с 2.6%, сухи сладкарски изделия - с 2.1%, зеле - с 14.4%, зрял чесън - с 5.6%, картофи - с 4.3%, леща - с 2.6%, пресни и сушени зеленчукови подправки - съответно с 1.8 и 0.3%, минерална вода - с 0.6%, газирани напитки - с 0.4%, и други.
През декември 2015 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 1.6%, свинско месо - с 1.9%, месо от едър рогат добитък - с 0.4%, кисело мляко - с 0.2%, сирене - с 0.1%, кашкавал - с 0.9%, млечни масла - с 2.3%, олио - с 0.1%, ябълки - с 2.7%, цитрусови и южни плодове - с 11.9%, зрял боб - с 3.6%, захар - с 0.1%, сол - с 0.8%, кафе - с 1.1%, вина - с 0.6%, и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите са се увеличили цените на: цигари, българско производство, слимс - с 0.2%, твърди горива за битови нужди - с 0.5%, телевизионни приемници - с 0.5%, малки електрически домакински уреди - с 1.9%, газообразни горива за битови нужди - с 1.8%, централно газоснабдяване - с 1.5%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 1.5%, пътнически въздушен транспорт - с 40.2%, услуги по краткосрочно настаняване - със 7.3%, услуги в заведения за обществено хранене - с 0.2%, комплексни услуги за почивка и туристически пътувания - със 7.0%, и други.
През декември 2015 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки - съответно с 0.4 и 0.6%, хладилници - с 0.4%, течни горива за битови нужди - с 1.7%, перални и съдомиялни машини - с 0.8%, дизелово гориво - с 1.5%, автомобилен бензин А95Н - с 1.2%, автомобилен бензин А98Н - с 1.3%, метан - с 1.5%, кина, театри и други - с 0.8%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - съответно с 0.3 и 1.7%, и други.
През декември 2015 г. цените на лекарските, стоматологичните и извънболничните услуги остават на равнището на предходния месец. Няма изменение и в цените на лекарствата и другите фармацевтични продукти.
Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
Хармонизираният индекс на потребителските цени за декември 2015 г. спрямо ноември
2015 г. е 100.4%, т.е. месечната инфлация е 0.4%. Годишната инфлация за декември 2015 г. спрямо декември 2014 г. е минус 0.9% (табл. 2 от приложението).
Средногодишната инфлация за периода януари - декември 2015 г. спрямо периода януари - декември 2014 г. е минус 1.1%.
Според ХИПЦ през декември 2015 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0.4%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.1%;
• облекло и обувки - намаление с 0.4%;
• жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други
горива - увеличение с 0.1%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.2%;
• здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
• транспорт - увеличение с 1.9%;
• съобщения - намаление с 0.6%;
• развлечения и култура - увеличение с 1.3%;
• образование - цените остават на равнището от миналия месец;
• ресторанти и хотели - увеличение с 2.1%;
• разнообразни стоки и услуги - намаление с 0.1%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Индексът на цените за малката кошница за декември 2015 г. спрямо ноември 2015 г. е 99.9%, а от началото на годината (декември 2015 г. спрямо декември 2014 г.) е 100.6% (табл. 3 от приложението).
През декември 2015 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
• хранителни продукти - намаление с 0.1%;
• нехранителни стоки - намаление с 0.1%;
• услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
Индексът на потребителските цени е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. ХИПЦ в година t се изчислява с тегла от година t - 2.
Индексът на цените за малката кошница е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.
Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.