МРРБ: Въвеждането на дневни винетни такси е икономически неоправдано
Секция: ИКОНОМИКА
16 Януари 2016 13:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МРРБ: Въвеждането на дневни винетни такси е икономически неоправдано

/КРОСС/ Проектът „Винетна система в Република България" е изготвен с помощта на водещи европейски консултанти на база договореностите на Република България с Европейската комисия, които са поети в хода на преговорите по глава 9 „Транспортна политика". Същият е съгласуван с Европейската комисия, както в частта категории пътни превозни средства и размер на таксите, така и валидност на винетните стикери, заявява Министерството на регионалното развитие и благоустройството във връзка с повишения медиен и обществен интерес относно въвеждането на дневни винетки за леки автомобили.
По този начин изискванията на европейското законодателство в областта на таксовата политика, а именно Директива 1999/62/ЕО на Европейския Парламент и на Съвета, относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, изменена с Директива 2006/38/ЕО на Европейския Парламент и на Съвета, и Директива 2011/76/ЕС на Европейския Парламент и на Съвета, са спазени и въведени в българското законодателство.
Годишните средствата, които се генерират от винетните такси са изключително недостатъчни - с дефицит повече от 600 млн. лв., за да бъде поддържана републиканската пътна мрежа в норми за ползване.
Заплащането на винетните такси чрез SMS услуга е нереализуема, тъй като съгласно Закона за пътищата и Закона за движение по пътищата при заплащане на винетната такса се издава ценна книга, наречена „винетка". Тя удостоверява правото на ползване на републиканските пътища чрез еднократно залепване в долния десен ъгъл на вътрешната страна на предното стъкло на пътното превозно средство. Този ценен документ е осигурен срещу фалшифициране със защитни знаци. Поради тази причина винетният стикер не може да бъде получен чрез SMS, мобилен оператор или по пощата и съответно контролиран от служителите на МВР.
В тази връзка с горното Ви уведомяваме, че в държавите, в които има въведена винетна система няма въведени дневни винетни такси за леки автомобили поради следните причини:
- въвеждането им е икономически неоправдано, тъй като разходите за производство, дистрибуция и продажба ще бъдат по-високи от приходите;
- това отразило отрицателно върху контрола, а от там и върху устойчивостта на цялата винетна система.
С въвеждането на Тол-система, винетката ще стане електронна. Каквато е практиката в другите държави, тя ще бъде седмична, месечна и годишна.