През последния четвърт век спечелихме...загуби
Секция: Интервюта
16 Януари 2016 16:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
През последния четвърт век спечелихме...загуби

/КРОСС/ - Г-н Константинов, новата ви книга „Вечно подранил" какво индикира с това заглавие? Възприемате ли себе си като „подранил"? 

- Това е едно горчиво признание - възприемам себе си като избързващ, „подранил" човек. Сърцето ми върви с немалко часове напред; много често предусещам едно събитие, една промяна, добра или лоша, преди идването им. Цял живот съм очаквал, че от следващата година светът ще стане по-добър. Дори понякога си казвам, че рано съм роден...Това съм изразявал и в някои други творби: „И аз опитвам да тичам пред вятъра..." или „Моите бъдещи възрасти тичат след мен уморени..." И това „тичане пред вятъра" неведнъж ми е носило разочарования. Но е имало, макар и рядко, и хубави сбъдвания. Такива са някои емоционални мигове в живота ми. Такава е и самата стихосбирка „Вечно подранил". Много от стиховете в нея предусещах, че ще напиша.

- В книгата имате и иронични, почти хумористични неща. Какво е за вас хуморът - част от поезията или средство за по-лесно преглъщане на абсурдите?
- Мисля, че чувството за хумор е необходима черта на съвременния човек. Особено иронията и самоиронията.Спомням си думите на известен словашки актьор: „Хуморът е най-достойният начин да бъдеш тъжен"... За жалост не всички хора притежават това чувство и те наистина по-трудно преглъщат житейските абсурди. Та вижте в какъв свят живеем - милионери и гладуващи, войни и атентати, цифрата е по-ценена от словото. Много често хуморът, включително и най-горчивият, е част от лиричните ми творби. Така те звучат по-вярно, по-истински. Знаеш, че затова понякога ме наричат лирикосатирик... Разбира се, във „Вечно подранил" има и стихотворения, чиито драматизъм не позволява усмивка. Естествено, и стиховете за любовта в нея звучат по-романтично - сигурно напомнят творбите ми от стихосбирката „Обичам те дотук". Към края на книгата съм прибавил и някои свои откровени сатири, публикувани преди това във в. „Стършел".

- Как борите всъщност тези абсурди? С поезия или с безразличие?
- Моето единствено оръжие е словото. Така съм устроен, че не мога да бъда безразличен към околния свят. Понякога и дребна несправедливост ме изважда от релсите. Всъщност дребна несправедливост няма. Като пиша своите „подранили" стихове, аз защитавам не само обективни истини, но спасявам и лично себе си. А едва ли някой ще оспори, че животът ни днес е изпълнен с противоречия и видима несправедливост.Това се чувства в стиховете ми. А във своята споменна (прозаична) книга „Човек за споделяне" съм още по-конкретен. Мисля, че и в двете й части освен моите автентични преживявания има и подсказване как са се родили много мои стихотворения.

- Вие преборихте и болести, и други неприятности за вече богатия ви с опит живот. Какво остава след такива победи?
- И най-добрата победа оставя рани. Затова поправям корпуса, зашивам скъсаните платна и търся нова земя на хоризонта.

- Много поети днес смятат, че поезията несправедливо сега е пратена в ъгъла на обществения интерес. Така ли е?
- Да, казвал съм и друг път: в днешно време поезията е последна грижа на обществото. Нужна е голяма устойчивост на творческия характер да пишеш стихове, когато герои на нашето време са бизнесменът или шоуменът. Не съм чувал в депутатските прения да се споменава думата литература. Но почитателите на поезията у нас, макар и понамалели, са станали още по-верни на това изящно изкуство. Например на премиерата на „Вечно подранил" в Столична библиотека имаше много от тях. Мисля, че когато говорим за читатели на поезия, сега количеството се е превърнало в качество. И всички ние - автори и читатели, приличаме на верни съмишленици в полутайно общество.

- Навремето казахте: „А в гърдите ми чука неграмотно сърце". Това сърце ограмоти ли се, или по-зле става?
- Поезията играе сериозна роля за възпитание на чувствата (според израза на Флобер). Считам, че моите стихове по някакъв начин „ограмотяват" и самия мен. Ето че днес съм по-малко импулсивен, но като че ли по-добре виждам смисъла на чувствата и чувството на мисълта.

- Синът ви написа книга със сюжет едва ли не от предисторията на Вселената. Как гледате на този му опит?
- Да, имам голям син, вече над 40-годишен. Подписва се Константин Г. Константинов. Завършил е с отличен успех ядрена физика, но неотдавна ми поднесе невероятна изненада: оказа се, че е написал първия си роман „Брегът" - писал го, без да каже на никого за това... Роман от двеста страници! Вече е отпечатан и го има по книжарниците - след като спечели конкурс в Министерството на културата. Романът наистина започва от смъртта на динозаврите и с ироничен бяг през ред събития стига до днешния ден. Ето какво е споделил в предговора си към романа писателят Иван Голев: „Този роман... притежава няколко безспорни маркера - четивен, забавен, стряскащ в хрумките си и каращ изтощения и полузаспал читател да ококори очи и да възкликне: „А стига, бе!"... Мисля, че Константин ще ни поднася още приятни изненади.

- „Пламък", едно от малкото литературни списания у нас, ще гори ли още?
- Неотдавна получих оригинален автограф: „На човека, който държи Пламъка в ръка!". Наистина, заедно с неголемия наш екип държим Пламъка в ръце - така че списанието на Гео Милев, съществувало над 90 години, да не загасне. „Пламък" е трибуна преди всичко на младите български автори, няма друго подобно издание у нас. А рядко получаваме помощ отвън, нещо повече - няколко дребни графомански душици се опитаха да го охулят: нямало там данъчна отчетност, имало парични нарушения. Но две държавни ревизии доказаха, че всичко при нас е в ред и дължим само 9 (девет! ) стотинки на държавата... А голямата истина за „Пламък" е, че през годините откри и публикува за пръв път повече от 50 известни днес автори на поезия и проза... Би трябвало и държавата да подаде ръка на едно такова издание, работещо за нашата духовност.

- Какво спечелихме и какво загубихме през последния четвърт век?
- През последния четвърт век спечелихме... повече загуби. Имам предвид най-вече корупцията, която корозира нашия живот - тя поведе немалка част от обществото ни към далаверата и сметкаджийството, нанесе удари на българската духовност. Рязкото снижение на културното ниво, стигащо (особено при младите ) до неграмотност, е на път да промени коренно манталитета на българина. Да не говорим, че поне два милиона българи живеят зле икономически. И още толкова избраха живот зад граница... Една от действителните ни печалби през този период е частичната свобода на словото и печата, но доколко ще повлияе тя на нашето бъдеще...

Неслучаен случай

Случайно ли съгледах
падаща звезда?
Случайно ли аз срещнах
точно теб, любима?
Случайно ли ти после
изчезна сред дъжда
и този дъжд внезапно
се превърна в зима?

Случайно ли остана
в самотния ми стих?
Повтарям твойто име
в тишината днешна...
Аз може би случайно
с теб се разделих.
Дали пък неслучайно
отново ще те срещна?
Тогава пак ще видя
падаща звезда.
И твоят смях ще звънне
като весел ручей...
Аз неслучайно чакам
между Не и Да -
защото знам, че ти си
неслучаен случай.

 

Николай Искров

„Сега"

 

Георги Константинов е роден в Плевен през 1943 г. Издал е много сборници с поезия, сред които „Една усмивка ми е столица", „Неграмотно сърце", „Дърво и птица", „Обичам те дотук"... Наскоро излезе новата му книга „Вечно подранил". По текстове на Георги Константинов има създадени над 80 песни. Лауреат е на многочислени литературни награди. Понастоящем е директор на литературното списание „Пламък" и почетен председател на Българския П.Е.Н. център.