Ксавие Лапер дьо Кабан: Има проблем с върховенството на закона в България
Секция: Интервюта
23 Февруари 2016 09:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ксавие Лапер дьо Кабан: Има проблем с върховенството на закона в България

/КРОСС/ Н.п. посланика на Франция Ксавие Лапер дьо Кабан пред Анна Заркова, "Труд"

- Близо 2 години минаха, Ваше превъзходителство, откакто произнесохте знаменитата фраза: Има гнили ябълки в съдебната система на България. Според вас какво се случи оттогава в тази връзка у нас ?

- Най-важното е, че беше приета стратегия за реформа на съдебната система. Това беше много позитивно събитие и то беше приветствано от Еврокомисията (ЕК) в доклада й от 2015 г. След това Висшият съдебен съвет (ВСС) избра председател на Върховния касационен съд ( ВКС). Избра го след дебат, който продължи цял ден и беше предаван по телевизията. Така не само членовете на ВСС, но и всички български граждани можеха да си изградят мнение за идеите и концепциите на двамата съдии, които кандидатстваха за този пост. Това беше значимо постижение от гледна точна на прозрачността при подбора на административни ръководители в системата. После, през юли м.г., бе постигнат между политическите сили в парламента т.нар. исторически компромис за промени в Конституцията. Така че през първите шест месеца на 2015 г. имаше едно много позитивно движение. Към него трябва да добавя и още един важен избор - на главен съдебен инспектор. През второто полугодие обаче движението напред малко се забави. Без дори да бъде дебатиран, беше отхвърлен проектозаконът за борба с корупцията по висшите етажи на властта. След това беше прието изменение на Конституцията, но не така, както беше предвидено в рамките на историческия компромис. Не се оправдаха очакванията, основани на напредъка от по-рано. И това забавяне на съдебната реформа бе констатирано в доклада на ЕК от януари 2016 г.

- Кое е това отклонение от „историческия компромис", което вие смятате за спирачка на реформите в правораздаването?

- Разпределението на парламентарната квота в съдийската и прокурорската колегия не стана при гласуването на промените в Конституцията такова, каквото беше предвидено в историческия компромис. Това може да изглежда много техническо, но е важно.

-  Петима прокурори и шестима съдии ще влязат във ВСС от квотата на парламента - това решиха депутатите. Трудно е да се обясни на широката публика обаче важната роля на шестия прокурор от историческия компромис. Той ли ще превърне държавата в правова? Той ли ще спре апашите да изнасилват баби по селата? Той ли ще разбие корупцията във властта?

- Да, наистина в контекста на вашия въпрос това може да изглежда неразбираемо. Но то има голямо значение, тъй като определя независимостта на съдиите. Ако те не са мнозинство в собствената си колегия, за да определят развитието на кариерата на отделните съдии или санкционирането им, това означава, че не са независими.

- Позволете да ви обърна внимание върху едно от нещата, което се случиха от декември 2014 г. , когато дадохте бележитото си интервю за гнилите ябълки.

- Слушам ви?

-  Всички магистрати се съгласиха, че реформи трябва да има, но в дебата за тях се разделиха на два враждуващи лагера. За неформален лидер на единия се смята главният прокурор Цацаров, а на другия - Съюза на съдиите като се подчертава, че е финансиран от фондация „Америка за България". На доста хора им се струва, че с някои изказвания вие вземате страната на единия срещу другия лагер. А дали е така?

- Не. В моите изказвания не става въпрос за лична позиция. А за едно регулярно настояване от страна на ЕК и страните членки на ЕС и то е : в България да има функционираща съдебна система! Да има система, в която съдиите да бъдат наистина независими, но и да бъдат разследвани или санкционирани, ако извършат нещо незаконно. Именно затова е и важността на реформата на съдебния инспекторат - той да бъде подсилен, за да бъдат разследвани магистратите, извършили незаконни неща.

Впрочем, самите съдии в България защитават своята независимост много добре - това е тяхната официална позиция. Аз не защитавам позиция в зависимост от позициите на даден лагер. Защитавам позицията на моето френско правителство. Тя е принципна - че е необходимо във всички страни членки на ЕС, включително и във вашата, която е обект на мониторинг, да има осигурена пълна независимост на съдиите. Колкото до това, дали в България има хора, които смятат, че аз говоря неща, които са правилни или грешни - всеки има право да мисли каквото иска за изказванията на френския посланик.

- Кое е по ваше мнение основното послание на последния евродоклад за България?

- Това е посланието, което всички разчетоха - посланието, което ще бъде ясно предадено и в заключението на Европейския съвет (ЕС) през март. То е, че реформите в България са много бавни и не са на висотата на очакванията на партньорските държави. Като гледаме постигнатите от вас конкретни резултати, ние констатираме, че няма съществено предвижване напред.

- Ние и сами разбираме какво ни каза г-н Юнкер на дипломатически език: Румъния направи съдебна реформа, тя вкара корумпирани политици в затвора, а вие не, затова разделяме двете държави, включително относно влизането в Шенген.

- Това е добро резюме на позицията на председателя на Европейската комисия г-н Юнкер и на позицията, която ще приеме през март Европейският съвет. В Румъния се провежда борба с корупцията, която дава резултати. И ние, страните членки, виждаме това, което г-н Юнкер каза - че в България нещата се придвижват по-бавно.

- Като журналист съм чела внимателно всичките 14 евродоклади. Те са почти еднакви в техническата си част, но в политическата има разлика и тя е в сакралната фраза за „политическата воля за промяна". За пръв път през 9-те години, откакто Борисов е на власт, „политическата воля" беше поставена под въпрос.

- Да, Еврокомисията казва, че политическата воля я няма или е недостатъчна. Но тя не цитира конкретно премиера Борисов като човека, който няма тази политическа воля. Това, което най-силно ни води до извода за липсата на политическа воля е отхвърлянето на Закона за борба с корупцията от парламента. То стана даже без дебат, все едно, че няма никакви причини да се иска засилване на капацитета за борба с корупцията по висшите етажи на властта. През следващите седмици и месеци проектозаконът отново ще бъде представен пред парламента, така че ще видим каква съдба ще му бъде отредена. И ще разберем има ли по-голяма воля да се изпълнят очакванията на ЕС към България.

- Ще покажем, че имаме воля!, увери нашият министър-председател. Той обеща, че ще настигне и ще надмине румънците даже. Но в Румъния има осъдени 1500 министри, депутати, олигарси, магистрати...

- ...и кметове също така.

- У нас за 20 години са осъдени ефективно само двама депутати - Цветелин Кънчев и Митхад Табаков. Какво ще стане, ако вкараме ударно 2000 политици и бизнесмени в килиите? По-добре сто престъпници на свобода, отколкото един невинен в затвора. Не е ли така?

- Разбира се. Но също така не е признак за функционираща съдебна система да има сто крадци на свобода. Особено когато става въпрос за крадци на високо ниво.

- Премиерът извика на помощ чужди експерти. Британци и баварци пристигат вече у нас - да правят съдебна реформа. Французи ще дойдат ли?

- Доколкото знам, до момента няма такова решение. Но би могло да се случи да дойдат и френски експерти.

- А ще свършат ли работа?

- Да се надяваме, че ще ви помогнат. Но не чуждестранните експерти ще ви направят реформата. Те могат да дадат идеи, да напишат предложения. Но накрая българският парламент е този, който трябва да вземе мерки. И ЕК, и ние посланиците можем да правим изявления, да се пишат доклади. Но ако в България няма политическа воля да бъдат осъществени реформите, няма да има резултат.

- Съдия Ченалова е пример за корупция, казахте вие. А тя ви отвърна задочно: „Френският посланик е идиот, взел е пари сто на сто". На това ще отговорите ли?

- В България има една такава приказка: когато хората говорят, че сестра ти е проститутка, иди доказвай, че нямаш сестра. Така че аз не проявявам никакъв интерес към думите на г-жа Ченалова по мой адрес.

- Ченалова напоследък се спряга като борец за справедливо правораздаване. Тя е често канена за интервюта и прави разкрития: Бившата й шефка в СГС Янева била под политически натиск, Цацаров я натискал да осъди Цветанов и т.н.

- Г-жа Ченалова много добре познава системата, от която беше изключена. Може би в това, което казва, да има и истина. Но аз няма как да го знам. Може би тя трябва просто да бъде разпитана от разследващите органи и да бъде проверено дали това, което казва, има нещо общо с действителността.

- Чухте ли за есемеса, който премиерът препрати на шефа на ВКС Лозан Панов във ВСС в деня, когато там се обсъждаха записите Янева-Ченалова, в които и самият премиер се споменава?

- Да.

- Какво ви говори този факт?

- Явно има много лоша атмосфера във ВСС. Член на съвета да казва на премиера какво се говори, докато тече заседание - това нещо не ми изглежда много нормално.

- Смятате ли, че оставката на този Висш съдебен съвет ще реши проблема с корупцията в правосъдието и ще подобри качеството му?

- Щеше да бъде много хубаво, ако можеше да стане така. Но е невъзможно. Виждаме, че ВСС не функционира много добре. Но в тази връзка имаше конституционна реформа. Сега е необходима следващата. Законът за съдебната власт ще определи правилата, по които ще бъдат избирани членове на ВСС. Това е първият етап, за да може след това съветът да бъде обновен. Но така или иначе в конституционната реформа беше предвидено, че настоящият ВСС трябва да изпълни мандата си докрай.

- Нека ви припомня, че и този ВСС беше избран прозрачно, за което ни похвалиха в евродоклада. Гледахме по телевизиите общите събрания, борба на лобита, концепции и т.н.

- Така беше, да.

- Въпреки това хората не знаят имената на членовете на ВСС, освен на двама-трима и то във връзка със скандали. Какви ще да са тези нови правила, по които във ВСС да влязат ангели?

- Не очакваме във ВСС да има ангели, а честни и компетентни човешки същества, които вършат своята работа в пълна независимост. Нормално е широката общественост да не ги познава. Ако мен ме питате за членовете на ВСС във Франция, ще се затрудня да ви цитирам и едно име. Това е институция с важна роля в управлението и функционирането на съдебната система, но тя трябва да я изпълнява независимо и дискретно.

- А може би както във Франция, така и тук основния въпрос е за хората, а не за процедурите?

- Да, винаги. Но процедурите служат, за да се изберат подходящите хора и второ - за да се гарантира, че те няма да злоупотребят с властта, която им е дадена. А ако злоупотребят, да бъдат санкционирани.

- Харесахте ли речта на шефа на ВКС Лозан Панов на стълбите на съдебната палата, където той веднъж изведе няколко съдии с тоги?

- Нямам спомен за тази реч. Но си спомням забележителната му реч в Зала тържествена, която той произнесе по-рано в същия ден, за 135-годишнината на ВКС.

Г-н Панов отнесе критики след това - че мястото на тогите не е при „протестърите" пред Съдебната палата, а в съдебните зали. Магистратите са разделени в мнението си за това.

- Вие как смятате?

- Съдиите са граждани. Те имат право като всички други граждани да изкажат мнението си по политически въпроси. А също и по въпроси, които ги засягат лично и са свързани с професията им. Става дума за публичен дебат, който се води в България. Няма процедура, член на закона или професионални задължения, които да са нарушили съдиите, излезли пред Съдебната палата, доколкото знам. И ако е така, няма причина да бъдат критикувани.

- Прокуратурата е безотчетна и безконтролна, централизирана и йерархична - заявихте по БТВ. А Цацаров ви отговори в свое интервю: „ Аз благодаря на н.п. за посещението в Окръжната прокуратура в Пловдив и за добрите думи към прокурорите, осъществили крупно разследване за пране на пари и измами в пет европейски страни, довели до загуби и за френски компании."

- Да?

- Има още. „Интерес би представлявало какво е мнението на българския посланик в Париж за устройството на френската прокуратура и за започналите, но незавършили или спрели разследвания срещу видни обществени фигури", каза главният прокурор. Моля ви да продължите с няколко думи този задочен диалог?

- България бе приета в ЕС с условието всяка година да бъде подлагана на механизъм за сътрудничество и проверка, докато върховенството на закона отговори на споделените стандарти в Евросъюза. Това означава, че България, както и Румъния е приела да бъде под наблюдението на своите партньори. Ние 8 години от присъединяването й в ЕС наблюдаваме с интерес евентуалния напредък, когато има такъв, на реформата в съдебната система. Не става дума само за наблюдение, но и за сътрудничество. А доколкото аз знам, няма механизъм за наблюдение на френската съдебна система.

- Е, да.

- Относно Пловдив - аз настина бях там и използвах случая, за да се срещна и с прокурора по въпросното разследване на една международна афера. Срещата не беше конфиденциална, посрещнаха ме журналисти на излизане. Става дума за две съвсем различни неща. Фактът, че има проблем с върховенството на закона в България съвсем не означава, че няма сътрудничество между нашите държави. Напротив, има и за щастие то много често е много добро. Но пък фактът, че имаме успешно двустранно сътрудничество, не означава, че съдебната система у вас функционира перфектно.