/КРОСС/ Това, че сме в Реформаторския блок, не значи, че имаме съгласие по всички въпроси, казва пред "Сега" зам.-министърът на отбраната Орхан Исмаилов
Повече от три седмици продължи конфликтът между министъра на отбраната Николай Ненчев и заместника му Орхан Исмаилов заради промени в Министерството на отбраната. Без да съгласува със заместниците си, Ненчев реши да слее две ключови дирекции в МО - "Отбранителна аквизиция" и "Инфраструктура на отбраната". Последната е в ресора на Исмаилов. За промените не са знаели и другите двама зам.-министри. За да не се стигне до оставка, с казуса се зае премиерът Бойко Борисов, който имаше разговор с Исмаилов. По случая заседава и ръководството на Реформаторския блок. В крайна сметка Ненчев и Исмаилов стигнаха до примирие, но не стана ясно какво са се разбрали.
Според одобрените от правителството промени в устройствения правилник на МО новата дирекция, която ще обединява съществуващите досега две, се казва "Отбранителна аквизиция". През нея ще минават всички проекти за покупка на нова техника и въоръжение, управлението и продажбата на имоти, провеждане на обществени поръчки в МО, реализирането на инвестиционните проекти на НАТО и САЩ, контролът върху търговските дружества и строителство. Реално това е почти цялата дейност и финансов ресурс на Министерството на отбраната.
-----------------------------------
- Сдобрихте ли се с министър Ненчев? Имахте сериозни различия относно промените в МО, за които не знаехте.
- За пореден път го казвам - ние не сме си влошавали отношенията. Проблемът не е личностен, както го обявих. Нямам личен конфликт с министър Ненчев, а принципно различие в начина, по който трябваше да се случат тези промени. И разбрах в последния момент, преди да бъде внесена точката с промените.
- Стана ли ясно защо не е искал да ги съгласува с вас?
- Имахме разговор. Той каза, че имал намерение да ми ги сподели, но бил забравил в бързината и затова не е имал възможността.
- А кой ви сдобри? Министър-председателят ли беше, тъй като имахте разговори и с него?
- Не, министър Ненчев пожела да седнем, за да видим какво можем да решим. Излязохме с общо решение по въпроса. Премиерът също каза да се разберем. Каза, че е хубаво да запазя поста си и да видим какви са различията. Моята позиция е, че за мен въпросът е принципен и си я отстоявам. Смятам, че когато нещата се обсъждат на базата на експертиза, анализ, мониторинг и одит, мисля, че ефектът ще е по-добър.
- Вие разбрахте ли каква е причината да се слеят две ключови дирекции, през които ще минават близо 80% от парите на армията?
- Министър Ненчев каза, че това ще е по-добра практика, която в бъдеще ще видим.
- Какво го кара да мисли така? Имаше ли анализ на досегашната работа на двете дирекции?
- Той самият каза, че това е управленческо решение, което има право да вземе. Поне аз не съм видял анализ на това как са работили досега тези дирекции и дали има дублиране на функции. Може би този въпрос трябва да се отнесе и към постоянния секретар на МО, който е вносител на тези промени и той отговаря пряко за администрацията. Аз не съм видял до този момент и никой не ми е показал. Зададох този въпрос, но никой не ми отговори.
- Какво следва оттук нататък? Под ваше разпореждане ли минава тази мегаструктура?
- Тук не става въпрос да мине на мое подчинение или на когото и да е било. Съгласно заповедта на министъра, която действа и в момента, аз отговарям за "Инфраструктура на отбраната", така че няма какво да минава на мое подчинение. Желанието ми беше да имаме повече прозрачност и да работим по-ефективно в името на просперитета и за по-ефективното функциониране на дирекцията и администрацията.
- Не е ли странно, че новата структура е подчинена на зам.- министър Десислава Йосифова, а вие сте ресорен по част от нея? И двамата ли ще отговаряте?
- И двамата ще отговаряме за дирекцията, за да има т. нар. двоен подпис. Това е общото решение, което взехме с министъра. Нали затова оставам, за да наблюдавам и да има повече прозрачност.
- Иначе трябваше да се разделите?
- Да. Защото за мен това е много ясен знак, че това е недоверие към мен.
- А имали ли сте преди някакъв конфликт с Ненчев, за да тръгне така да ми прескача?
- Не, нямали сме конфликт. Винаги, когато съм имал позиция, съм си я изразявал, но аз съм човек на комуникацията и мога да отстъпя, когато виждам, че аргументите надделяват.
- Кой ще оглави новата дирекция, тъй като до този момент имахме две структури с двама началници?
- Директорката на "Инфраструктура на отбраната" е освободена от длъжността, която заемаше, и новата структура се оглавява от ръководителя на "Отбранителна аквизиция".
- Няма конкурс и не е ясно как точно се е стигнало до избора на единия от двамата. Вие настоявахте да има конкурс.
- Директорът на новата дирекция вече е назначен от 15 февруари.
- Т.е. под вас застава една структура и един неин началник, с което вие не сте били съгласен. Как ще работите тогава оттук нататък?
- С мониторинг и контрол.
- Излезе информация, че реформата се обжалва в съда, тъй като не е минала предварително съгласуване. Вие ли я обжалвате?
- Не, аз като какъв да я жаля? Нямам информация.
- Дадохте ли някакъв срок на министъра, за да се види дали промените ще дадат положителен резултат?
- Тази дирекция има три месеца, за да видим по какъв начин работи. До половин година ще подготвим доклад за функционирането й, който ще предоставим на министъра. След това ще направим анализ, одит и ще направим всичко възможно да видим къде са слабостите, предимствата, да оптимизираме дейността и ще излезем с предложение за евентуални структурни и други промени в дирекцията.
- Може ли това обединяване на дирекциите да е свързано с големите поръчки, които предстоят да се обявят в МО - за покупка на нови изтребители и бойни кораби? Става дума за милиарди.
- Може би има и такъв замисъл. Като принципал министърът каза, че това е негово решение. Може би е имал и това предвид, а може би има и други съображения - той знае и не ми ги е споделил. В крайна сметка това е общо решение, с което даваме възможност на тази дирекция да функционира. В същото време ще видим по какъв начин той ни дава възможност да наблюдаваме тези процеси.
- Има ли проблеми в екипа на министър Ненчев?
- Проблеми в екипа не знам дали има, но ако съществуваше комуникация на по-добро равнище, нямаше да се стигне до този казус.
- Не е ли странно, че и двамата сте от Реформаторския блок, а не можете да си говорите?
- Ние сме демократични партии и това, че сме в една коалиция, не значи, че имаме единомислие и съгласие по всички въпроси. Затова е правилно, когато имаме принципни различия и позиции по дадени въпроси, да се изслушваме и с консенсус да постигаме решения по съответните казуси. Този случай е частен и ние показахме, че когато нещата се сложат на масата и се обяснят по един логичен начин, може да се стигне до общи решения. Не веднъж съм заявявал, че независимо че сме коалиционни партньори или сме в опозиция, аз заявявам ясно моята позиция и я отстоявам, докато не видя резултати.
- Значи би трябвало да сте наясно вече кога ще започнат двата големи проекта - за покупка на нови изтребители и бойни кораби?
- Това е сложна процедура, тъй като те трябва да бъдат разгледани от програмен съвет, съвет по отбрана, съвет по въоръжение. Проектът за изтребителите трябва да мине и през Министерския съвет и парламента.
- Защото през тази година бяха отпуснати допълнително 80 млн. лв. за проекта за нови изтребители, но явно няма да се изхарчат за него поради забавянето.
- Министерството на отбраната трябва да определи своите приоритети съобразно Плана за развитие на отбранителните възможности 2020. И според бюджета, който разполага, трябва да си приоритизира по важност задачите, които трябва да изпълни през тази година.
- Министерството би трябвало да е направило това още миналата година.
- Затова ги обвързвам с плана за развитие 2020. Трябва да има визия тази година колко и какво, догодина също. Защото знаете, че придобиването на такива отбранителни способности не е от днес за утре.