/КРОСС/ Обявената процедура за разследване на картелно споразумение на търговците на горива у нас е правилна стъпка, но ще има нова Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) и същинската работа ще бъде свършена от нея. С оглед на това ще бъде изключително важно какви хора ще влязат в новата комисия, ще ги запитаме публично какви ангажименти приемат пред обществото по процедурата за пазара на горива.
Тази позиция изрази в интервю за БНР депутатът Мартин Димитров от гражданската квота в Реформаторския блок и допълни, че не очаква нищо повече по въпроса от комисия с изтекъл мандат.
Заради трудното доказване на картел е важно и митниците, и НАП да се включат в процеса, възможно е да бъде включена и международна компания, коментира той.
Високите цени на горивата не означават просто скъп бензин и скъп дизел, който си купуваме всички ние, а ограничаване на икономическия растеж. Водейки битка за по-ниски цени на горивата, това е битка за по-висок икономически растеж, изтъкна Димитров. Той даде пример с пазарите на малките балтийски страни, където цените са по-ниски.
Както е малък пазарът, така има и условия за работеща конкуренция, посочи Димитров.
Той определи появата на „алтернативните" бензиностанции на бизнесмена Веселин Марешки като много важен индикатор. В Закона за защита на конкуренцията е забранено да продаваш на загуба, абсолютно изключвам този вариант, заяви Димитров и добави, че когато една и съща верига бензиностанции продава със сериозни разлики в различни градове, това означава, че маржът на печалбата в някои градове е много по-висок.
Преди няколко години в Румъния бяха наложени доста сериозни глоби за картел на пазара на горива, припомни Димитров.
За нас е важно да убедим съда, че има проблем с акцизните складове и концентрация на собственост, че трябва държавата да вземе мерки за насърчаване на конкуренцията относно тези складове, обясни още Мартин Димитров, който съвместно с депутата Петър Славов води дело за изясняване на собствеността на данъчните складове.