/КРОСС/ От изоставен на Марс астронавт през изоставен в дивата пустош трапер, борещ се да оцелее и отмъсти, до заредени с тестостерон брокери и упорити репортери - мъжкият свят отново доминира в тазгодишната надпревара за Оскар за най-добър филм, оставяйки за пореден път жените на заден план, предаде Ройтерс.
Топ наградата на американската Академия за кинематографично изкуство и наука не е печелена от филм с жена в главната роля от 2005 г., когато беше отличена лентата "Момиче за милиони" с Хилари Суонк.
Скандалът около "изцяло белите Оскар-и", който се вихри за втора поредна година, засенчи до голяма степен отразяването на наградния сезон. Това обаче не променя факта, че доминираната от мъже надпревара е показателна за по-мащабното неравенство между половете в Холивуд, отбелязват наблюдатели.
Леонардо ди Каприо и Том Харди, Крисчън Бейл и мъжка компания, Майкъл Кийтън и основно мъжка компания, и Мат Деймън, са звездите на тазгодишните основни претенденти за Оскар за най-добър филм - "Завръщането", "Големият залог", "Спотлайт" и "Марсианецът".
"Бруклин" и "Стая" - двата "женски" филма в надпреварата за топ отличието, в наградния сезон така и не попаднаха в полезрението на наблюдателите като потенциални призьори.
"Женските филми по традиция по-трудно си проправят път до студиото. Студиата никога не са били напълно убедени, че женският кинопазар съществува", казва продуцентката ветеран Линда Обст.
Това схващане не се е променило въпреки касовия успех на високобюджетни филми с жена в главната роля - "Игрите на глада" с Дженифър Лорънс, "Дивергенти" с Шайлин Удли, "Луси" със Скарлет Йохансон и "Междузвездни войни: Силата се пробужда" с дебютантката Дейзи Ридли.
Шефовете на студиа приписват успеха на тези филми по-скоро на популярността на актрисите, отколкото на силата на женската публика, допълва Обст, продуцирала филми като "Безсъници в Сиатъл" и "Интерстелар". Според проучване, публикувано миналата седмица, жените са съставлявали едва една трета от персонажите с реплики в 414 холивудски филма и телевизионни продукции през 2014 г.
"Наградните шоута са своеобразно отражение на случващото се в Холивуд", казва Катрин Филипс, която преподава лидерство и етика в Колежа по бизнес към Колумбийския университет.
"Основната част от проблема е в това, че филмовите студиа се придържат към бизнес модели с доказан предишен успех. В резултат на това историята се повтаря отново и отново. Филмите с популярни мъже в главните роли са печеливши и формулата се прилага всеки следващ път. Филмовата индустрия е мързелива. Когато трябва да избира, има лесен избор, мързелив избор и понякога труден избор да се предложи разнообразие в онова, което се показва на хората", допълва Филипс.