Пл. Гетова: В театъра не се прави никаква реформа
Секция: КУЛТУРА
27 Февруари 2016 15:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Пл. Гетова: В театъра не се прави никаква реформа

/КРОСС/ - Вашите родители са искали да станете лекарка, а избирате ВИТИЗ. Как ви откри Георги Дюлгеров?

- Дюлгеров беше асистент и още като студенти ни подхвана. Правихме заедно едно представление "До трети петли" на Василий Шукшин с моите колеги студенти. Най-вероятно там се харесахме. Аз безкрайно много го ценя и обичам, както и моя професор Гриша Островски. Той е вторият човек, който ми подаде ръка и ме доведе в киното; оттам тръгна моята филмова кариера. Постепенно започнаха да ме канят за драматични роли и това повлия; през цялата ми филмова кариера се опитвах да направя нещо по-различно, но бяха сложили вече клишето "драматична актриса" и така и остана. Имаше един динамичен период от десетина години, когато много снимах и това ми носеше голяма радост.

- Подбирате ли ролите и режисьорите, с които да работите?

- Тогава имах възможност да си избирам ролите. В момента нещата не са вече така, сега ни избират - седиш на опашката, непрекъснато се правят кастинги... Наистина, отказвала съм една-две роли, защото не са ми харесали. А срещите с режисьорите бяха истинско преживяване. Една от най-привлекателните фигури, с които съм работила, е Людмил Кирков. След Стара Загора заминах за четири години в Бургаския театър. По това време снимах и "Равновесие" в Поморие. Людмил Кирков беше толкава изтънчен, толкова фин човек, деликатен; работеше се брилянтно с него, той не повишаваше тон на терена. Създаваше невероятна атмосфера, сякаш дирижираше с невидима палка целия процес. Всички стъпваха на пръсти, въобще създаваше една истинска творческа работилница за съмишленици. Това беше Кирето, когото страшно много ценях, обичах и уважавах! С Георги Стоянов също много приятно съм работила, при него играех в "Прозорецът", със Зако Хеския в сериала "Нощем с белите коне", макар че моята роля беше малка, но той ме убеди колко е важно да участвам. Партнирахме си с невероятния, изключителния Николай Бинев - и той вече не е между нас. С Иван Андонов направих "Бяла магия", получих награда "Златна роза", както и за "Дом за нежни души" на Евгени Михайлов. Спомням си и "Ева на третия етаж" с реж. Иванка Гръбчева, по-късно пак снимах с нея "Една калория нежност". За съжаление всичко е в минало време, което малко ме смущава.

- Дано не прозвучи като клише, но театърът "дом за нежни души" ли е?

- Как да кажа, нещата се промениха през последните години, но всъщност актьорската душа не е променена. Тя си остава нежна душа, ранима душа, за съжаление. В това е смисълът на актьорството - да успяваш да измъкнеш от себе си най-съкровените неща, които дори на глас не можеш да ги споменеш, и да ги дариш на публиката, която те гледа и очаква.

- Напоследък дискусиите около театъра се разгорещиха. Какво целят актьорите от Народния театър с подписаната петиция срещу шефа на САБ Христо Мутафчиев?

- Точно в тези дни подготвяхме премиера и бяхме потопени в сценична творческа атмосфера, така че малко съм далеч от случващото се специално с този протест. Сега е време за печалбарство. Който може - печели. Застанаха артисти срещу артисти. А за делегираните бюджети и театралната реформа ще кажа само едно: не се прави никаква реформа!

- Защо?

- Открай време не знаят как да я направят, защото са некадърни. Единствената реформа, за съжаление, е съкращение. Ниски заплати, раздута администрация. Млади колеги всяка вечер играят на сцената, а получават към 500 лева!

- Някога усилено се търсеха актьори за филмите, сега актьорите си търсят филми... Пък и сякаш се предпочитат по-младите...

- В периода, когато аз снимах, се правеха по 28 филма годишно. Няма как да не попаднеш в някоя продукция. От количеството все пак излизаха едно, две, три качествени неща. Докато последните години, всички знаем колко се снимат - два, три годишно. Има и деца, които се мъчат да направят без пари филм, това не се получава. Киното е скъпо изкуство; тези американски филми, които бълват, не винаги са моите любими. Категорично обичам английското кино. Сменят се времената. Наистина не би трябвало да има пенсиониран актьор. Общо взето, някак си по-лесно е на режисьорите да работят с млади актьори, които не задават много въпроси и боготворят режисьорите. А пък ние, по-възрастните, понякога задаваме.

- Но продължавате да репетирате и да играете активно

- През октомври м. г. в Камерна зала излязохме с нов проект, както сега е модерно да се нарича - английската пиеса "Вили и завесата" с Нети Добрева, Стефка Янорова и две момичета, които буквално ги взехме от НАТФИЗ. А на 22 февруари бе премиерата на пиесата "Квартет" от Роланд Харвуд - но много "квартети" се навъдиха в НДК, та се наложи да сменим заглавието на "Четири". Под режисурата на Ивайло Христов сме заедно със Стефан Мавродиев, с когото играхме "Столовете" на Йонеско 10 години и обиколихме цяла България, с Марин Янев и Меглена Караламбова.

- Добри приятели и колеги сте с Евгений Михайлов, с когото работите в два от най-известните си филми - "Дом за нежни души" и "Сезонът на канарчетата". Но той не снима повече от 20 години. Известно време бе активен в политиката, преди две години пък като шеф на Комисията за игрално кино към НФЦ бе уличен в "преписване". Поддържате ли връзка днес?

- Когато започнахме да снимаме "Дом за нежни души" - това беше неговата дебютна работа, - станахме много близки приятели. Впоследствие, съвсем естествено, отново имаше един период, в който трябваше да снимаме "Сезонът на канарчетата". Аз исках да ми повери цялата роля на мен, но минаха години, проточи се много във времето и накрая се наложи да я поделя (слава богу, че така се случи ) с Параскева Джукелова, която се справи великолепно. И двете получихме "Златна роза" за това си изпълнение. С годините се отдалечихме, всеки пое по своя път. За съжаление той не снима. Винаги, когато съм го виждала случайно, съм му казвала: "Хайде, Евгени, да направим нещо камерно". А той отговаря: "Не мога да намеря подходящия материал". Но това си е негов избор, той се отдаде на политиката. Относно случая с комисията - това, което чух, мина покрай ушите ми, но след като не съм свидетел на скандалния абсурд, не мога да кажа кой е прав и кой е крив... Има и такива ситуации, които са ужасни, отвратителни и не ги приемам по никакъв начин! И не случайно печелят проекти, които в това тежко време не са кой знае какво, те са незначителни. Струва ми се, че трябва да има по-голям контрол, по-голяма да бъде комисията и да се прецизират нещата; да не бъде на дребно!

Надявам се, че нещата ще се променят, надеждата ми е в младите. Също се надявам и театърът да не се комерсиализира до такава степен, че да бъде неприемлив.

 

Мариана Енева

"Сега"

 

Пламена Гетова е родена в Михайловград, днес Монтана. Завършва актьорско майсторство в класа на проф. Гриша Островски във ВИТИЗ. Разпределена е в Старозагорския театър, по-късно отива в Бургас. В киното я въвежда Георги Дюлгеров с "Авантаж". Следват главни роли в над 30 филма - "Дом за нежни души", "Равновесие", "Нощем с белите коне", "Смъртта може да почака", "Само ти, сърце", "Ева от третия етаж", "Нощем по покривите", "Мадам Бовари от Сливен", "Сезонът на канарчетата", "Една калория нежност", "Стъпки в пясъка" и др. На сцената ролите й са над 100. Продължава да играе с трупата на Театъра на армията, както и в премиерното представление "Четири" на Нов театър - НДК.