Представете си училище без изпитване и програми
Секция: Анализи
29 Февруари 2016 14:22
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Представете си училище без изпитване и програми

/КРОСС/ Представете си училище, което прилича на дома ви. В някои класни стаи има само килими, в други - свободно групирани маси и столове. Някои деца са по чорапи, други слушат музика. На обяд си сипват сами храната, след което почистват с метли. Тоалетната е чиста и около нея не дебнат опасности. Учителят не е далеч на подиум пред дъската, а някъде из стаята. Той не обучава учениците в класическия смисъл, а просто ги напътства и подкрепя. Тук няма учебни планове и програми, нито пък ежемесечни тестове - вместо това учениците получават от учителите си коментари, които трябва да обсъдят заедно. Често уроците се провеждат навън, сред природата.

"Добре беше да помечтаем как може да изглежда и българското училище след 150 години". Така спонтанно възкликна родна учителка, след като изслуша поредния лектор от чужбина на втората национална среща "Свободно развитие на образование", организирана миналия уикенд в столицата от Националната мрежа на родителите. Тези "фантастични" училища са много далеч от реалностите в България, но всъщност някои наглед дребни детайли могат да променят много и да се приложат и тук, без да чакаме образователните реформи, които вечно са в бъдещо време.

ИЗРАЕЛ

Преди 30 г. Яков Хехт създава първото демократично училище в гр. Хадера, Израел. Днес вече има мрежа от подобни школа в 45 държави. Освен че обучава учители, той поставя началото на модела на "градовете училища", превръщащ целия град в образователна среда. Поне 10% от израелските деца в момента се обучават по неговите идеи. А те са - всеки ученик решава какво, къде и как да учи по свой индивидуален учебен план, училището се управлява на демократичен принцип, като решенията се вземат заедно от родители, учители и деца, разчита се на т.нар. "близко сътрудничество", при което учениците се обучават взаимно, напътствани от подкрепящ възрастен. Според Хехт пирамидалната структура в днешните училища, при която поставените най-отгоре спускат правила на по-долу стоящите и натъпкват всички в една кутия, вече е отживяла времето си. Затова следва да се премине към мрежова структура - при нея е важен всеки отделен елемент ("всеки цвят"), като най-ценно е да се открие пресечната точка между таланта и мотивацията на децата.

Неговите класни стаи са построени именно по мрежовия модел - учениците се обучават взаимно, а оценката е на целия клас. Чиновете или ги няма, или са подредени в кръг, учениците може да са разпръснати или разпределени по групи. Тъй като всеки ученик е учител, децата си избират цвят. Жълто означава, че не разбират добре материала, а зелено - че го разбират и могат да преподават. "Зелените" деца обучават "жълтите" и накрая всички научават всичко", казва Яков Хехт. По думите му така учебният процес става вълнуващ, а резултатите скачат неимоверно. Освен това децата започват да действат в екип, тъй като, както при футбола, отборната игра всъщност е тестът, а оценката накрая се дава на целия тим, а не на отделните играчи. "Защо отрано да не учим децата да разказват приказки и да ги споделят със своите приятели? Когато имат собствени истории, тогава ще имат мотив да се научат да пишат", казва той.

Хехт дава пример с курсовете MOOC (отворени онлайн курсове с неограничен достъп), при които успеваемостта е била около 4%. След поредица изследвания и прилагане на мрежовия модел, при който успешно преминалите обучават начинаещите, успеваемостта се вдигнала до цели 83.5%. По думите му по подобен начин се вдигнало много нивото на математиката в Израел. Експертът е привърженик и на ученето навън - дори в десетките обществени сгради (електроцентрали, ресторанти, музеи, театри и т.н.), където според него учениците най-бързо и лесно усвояват определени знания.

ДАНИЯ

Първото свободно училище в Дания е създадено през 1852 г. на принципа "отдолу нагоре". В основата му е свободното движение на хора, които са недоволни от образователната система и подемат отговорността за обучението на своите деца. Така днес 15% от датските ученици учат в 550 свободни училища. Основната разлика с държавните и общинските школа е, че свободните могат сами да определят учебната си програма, начина на оценяване, ежедневието си и др. В 33 от този вид школа например няма изпити. В края на обучението си обаче следва да имат същите резултати като останалите училища. "Успехът на нашите ученици е с една единица повече от връстниците им от общинските школа, освен това 50% от завършилите свободни училища влизат в университет, докато при другите училища този процент е 30 на сто", коментира Питер Пидерсен, дългогодишен директор и председател на Датската асоциация на свободните училища. Съревнование между двата вида образователни институции има и на свободните училища се гледа като на "каймака" в обществото, но според Пидерсен те не трябва да се противопоставят, а състезанието следва да бъде градивно. Друга отлика на свободното училище е, че то акцентира не само на обучението, но и на възпитанието на децата като личности и сътрудничеството им с другите.

АНГЛИЯ

"Когато през 2005 г. станах директор на "Стенли парк хай", училището имаше големи проблеми с дисциплината. Родителите от квартала ни заобикаляха и водеха децата си в по-отдалечени училища", споделя Дейвид Тейлър. Днес обаче поведението на учениците му е оценено като "отлично". На какво се дължи успехът? Тейлър се фокусира върху взаимоотношенията с учителите, както и върху откриването на страстта на всяко дете. Разделя училището си на нещо като четири минишкола - всяко от тях има директор, на който се делегират съответните права. Така общуването става по-лично. Учителите може да са и начинаещи (поне 2 г. стаж), но да имат разнообразни идеи. Реорганизира и учебното време - в четвъртък часовете свършват по-рано, като преподавателите печелят "50 минути глътка въздух". Въвеждат и т.нар. "интензивен ден", когато всеки час е с 10 минути по-кратък. Така вместо в 15:30 ч., учениците и учители приключват в 12:30 ч. Разтоварването естествено ги прави по-мотивирани.

С подкрепата на родителите директорът намалява и броя на учениците в клас и налага принципа в една седмица на децата да се преподава максимум по 7 предмета (7 учители), докато на други места има седмици, в които едно дете се среща с 18 преподаватели. Въвежда и специален час, в който учениците могат да споделят какво ги вълнува и седмици наред да търсят с учителите си отговорите на своите въпроси. Набляга се на разработването на проекти, при които учениците се свързват с местните общности. След 9-и клас се предлага широк избор на специалности, включително "механика и устройство на колата" (нещо, което не влиза в програмата на правителството). Оценките са забранени, (както и родителските срещи) вместо това учителите подготвят писмени коментари, на които учениците следва да отговорят - да одобрят, да възразят или да се самооценят. В резултат на всичко това обаче децата видимо подобряват представянето си.

НОВ ПОДХОД

Ето какви тенденции открои друг лектор от конференцията - Майк Дейвис, директор на училище в Англия, създал клубове по интереси за учениците, както и стаи за лично време, в която децата просто да отдъхнат:

- преминаване от самостоятелна подготовка към работа в групи;

- отделяне от учебниците и излизане на терен;

- учителят не е светец, издигнат на пиедестал, а е близък на учениците, познава особеностите им;

- без тестове, вместо това - повече проекти, изложби и др.;

- заменяне на фиксираната учебна програма с гъвкава;

- преминаване от учене на отделни предмети към изследване на отделни теми;

- учениците трябва да са в центъра, самите те да могат да вземат решения.

Източник: Сега