Ревизоро: Да кажат коя е рафинерията с ниски цени, да купуваме от нея
Секция: Интервюта
02 Март 2016 09:39
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ревизоро: Да кажат коя е рафинерията с ниски цени, да купуваме от нея

/КРОСС/ Депутатът от ПГ на ПФ Емил Димитров - Ревизоро  пред "24 часа"

- Отдавна показвате едни папки с танкери с горива. Нещо случи ли се, като го правите, г-н Димитров?

- От година и половина съм в парламента. Още на втория месец показах албуми, на които има осем пристанища с кораби, заснети в реално време да разтоварват горива без никакъв контрол. Не казвам тези горива по какви цени са придобити, да не говорим откъде и как са дошли, защото са възможни всякакви трактовки.

- Направете вие една трактовка...

- Танкери влизат без контрол. И като количество, и като качество, и като произход. Дано не са горива на ИДИЛ.

Ведомствени бензиностанции продават поголовно, без да се отчитат и без измервателни уреди, огромни количества горива, които не се знае откъде са.

Виждаме, че вече се появяват и бензиностанции, които продават на изключително ниски цени, защото били много загрижени за хората. Ама от коя рафинерия? Да я посочат. Има бензиностанции, на които по една нерегистрирана колонка работи за наши хора. Можете да я познаете - винаги на нея пише "Не работи", "Няма ток" или има конус пред нея. А тя си работи, но за свои хора.

Сега искаме и да отворим сухоземните граници, за да минават цистерни. Това е огромна заплаха за бюджета. Нашите контролни системи не могат да обхванат морските граници и танкерите, а какво остава за сухоземните граници. Благодарен съм на колегите Менда Стоянова, Корнелия Нинова, Цветан Цветанов, Красимира Ковачка, че ме подкрепиха да запишем в закона каквито измервателни уреди има в акцизните, да ги има и в данъчните складове.

- Излиза, че легалният бизнес ще бъде натоварен заради нелегалния...

- Държавата вложи огромен ресурс, а бизнесът огромни инвестиции, за да направят складове и да сложат измервателни уреди. Обаче десетки митнически складове нямат уреди, осем пристанища нямат контрол. Ако на Балканския полуостров има рафинерия, която наистина продава по-евтино и позволява и по бензиностанциите у нас да се продава на по-ниски цени, да наредим на всички държавни ведомства да купуват от нея.

Който мине под тия цени, или се занимава с контрабанда, или с нещо друго, може би и политика, но то няма нищо общо с бизнеса.

Ако има евтина рафинерия, да я посочат и от утре всички да пазаруваме там.

- Май визирате един популярен бизнесмен, който иска да става президент, така ли? Обаче КЗК видя картел в 7 други вериги...

- "Желанието за политически живот", да го наречем засега така, е решило да намали надценката, но аз се надявам да докаже и коя е рафинерията, за да може всички да купуваме евтини горива. Представете си сега: 5 вериги бензиностанции в София се договарят да работят на цена плюс минус 10 ст. Картел! Да ги заклеймим. Е, същите тези пет вериги плюс кандидатът за президент работят във Варна, пак с марж от 10 ст. Ние тогава срещу картелите ли сме, или не сме?

- Знае ли се от когото трябва какъв е делът на контрабандните цигари у нас?

- Знае се, разбира се. И от когото трябва, и от когото не трябва. Лошото е, че не намалява толкова бързо, колкото ни се иска. А само след няколко съвместни акции на институциите този дял падна с 4-5%. Защото сега какво правим - намираме цистерна, превозваща цигари. 20 пъти е в България, на 21-ия път я залавят. Намираме частна фабрика в Луковит - успех. А останалите цистерни и фабрики си работят. Но по-важното е, че наистина се работи срещу контрабандата.

- Къде се произвеждат тези цигари, които влизат нелегално у нас?

- Много често в нелегални цехове близо до границите ни. Повечето са ментета на известни марки, за да им е гарантиран пазарът. Без да се плащат акциз и данъци. Част от тях минават през нас и отиват към други страни.

- Говори се и за дистрибуция по домовете на нелегални цигари...

- Доставят се в офиси, по домове. Аз лично в такси видях един човек, който имаше мастербокс на задната седалка. Дали за него, дали за продан, не съм питал.

- Нови канали има ли, нови имена, нови схеми?

- Имената се менят, каналите остават. Мен лично ме плаши това, че не знам какво има в раничките на бежанците - цигари, наркотик, оръжие, със сигурност и болести. Нищо чудно да ги зареждат около Одрин, преди да влязат в България, и оттам да се разпределят в различни депа.

- Доклади и изследвания сочат, че наши цигари се изнасят за Германия и Франция там, където разликата в цените е най-изгодна. У нас пък влизат чужди.

- Това не е проблем на производителите, искам да стане много ясно. Ако наши цигари се изнесат или внесат, това не е проблем на производителя, а е проблем на нашите служби, които са ги пропуснали. У нас има и "Марлборо" - САЩ ли са ни виновни? Има и виетнамски и китайски стоки контрабанда, Виетнам и Китай ли да виним?

- Казвали сте, че има три начина за пресичане на цигарената контрабанда- лесен, труден и рационален...

- Лесният е по пътя на производителя. Трудният - да ловим дребните играчи. Рационалният е да се създаде цяла организация. Онзи ден имаше акция на ГДБОП. А защо такова звено няма в митниците? Защо няма сектори, които да събират информация и да дават идеи - да има ефективно митническо разузнаване и разследване. Защо няма център, в който и правната дирекция на митниците да си намери мястото?

- Някои упорито се опитват да намесят името на най-големия ни производител - "Булгартабак", в контрабанда. Като депутат имате ли данни той да е съпричастен?

- Няма как да е. Дадох ви примера за "Марлборо" и САЩ, и за френски цигари и "вината" на Франция. Те ли са ни виновни, или нашите контролни органи? Пътят на цигарите, след като напуснат склада, трябва да бъде следен от тези органи. Легалните производители също са потърпевши от контрабандата. Търпят огромни загуби.

- Колко се печели от камион и каква е схемата?

- Около 100 000 лева се печели на камион. Схемата е обичайна, при която митничари и граничари, които се познават, се разбират, че даден камион няма да се пипа. Трябват 3-4 човека на смяна, за да стане. За съжаление, има такива схеми. Не могат да се проверят всички камиони, които преминават, и,естествено, се проверяват тези, в които няма нищо.

- Не ми отговорихте за новите играчи?

- Лошото е, че всеки играе за себе си. Имената само се сменят, а това как работят, се знае. И не е трудно да бъдат разбити, ако има обща воля.

- Ще затворите ли кранчетата за нелегалния алкохол?

- При тях първото завъртане в правилната посока вече се направи. Финансовото и земеделското министерство показаха, че половината грозде отива при легалните, от които хазната печели от акциз. Там е ясно - бандерол, контрол, фискална памет. Приходите са налице. Останалата половина са резерви за повишаване на приходите. Там трябва да се съсредоточи контролът, за да не могат да излизат необложени, а и опасни ракия и друг алкохол в туби, шишета и в каквото се сетиш. Направихме добра крачка с промените в закона. Трябва да се продължи.

- Писахме, че жена ще наследи Танов в митниците. Ще се справи ли Розалия Димитрова, която е назначена?

- Премиерът решава. Желая им успех.