Д. Маргаритов: Информационните кампании ще помогнат на хората да знаят правата си и да ги отстояват уверено
Секция: БЪЛГАРИЯ
06 Март 2016 12:38
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Д. Маргаритов: Информационните кампании ще помогнат на хората да знаят правата си и да ги отстояват уверено

/КРОСС/„Това, че сме все по-търсени от хората, ни дава възможност да изградим една стратегия, която ни позволява да упражняваме ефективно контролните си функции. А от друга страна, и за мен това е по-важно - да се превърнем в органа, който разбира защитата на потребителските права като това да информираш хората, да им разясняваш и да ги предпазваш" коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите" в „Денят започва с Георги Любенов" по БНТ.

Ръководителят на институцията гостува в предаването преди Световния ден на потребителите - 15 март. Той посочи, че от негова гледна точка е важно провеждането на информационни кампании, които да позволят на хората да добият представа за техните права, как биха могли да ги защитят, как да се обърнат към контролния орган, ако имат нужда от съдействие и какво могат да очакват.

„В никакъв случай не бих искал да кажа, че ролята на държавата би трябвало да бъде на някакъв коректив, който да създава правила и да ги налага с принуда. За мен основната роля на една такава институция, която е призвана по силата на закона да осъществява контрол в тази област, е да насочи вниманието си към превенцията, към това да обясни на потребителите какви права имат и как самите те биха могли да ги отстояват. Защото практиката показва и още нещо - когато потребителите са информирани и когато са склонни да защитават правата си, много по-често търговците пък са склонни да правят някакви отстъпки или ако са хванати в нарушение от самия потребител, да си поправят грешката", добави Маргаритов.

„Има два основни мита относно това къде най-много се срещат нарушения - в туризма и в онлайн търговията. Всъщност, по-малко от 5% от получените при нас жалби и сигнали, които са над 20 000 за миналата година, касаят проблеми с туристическия продукт. Разбира се, темата е много чувствителна, защото хората преживяват неприятни моменти и отзвукът е доста голям. Това е нормално. Другият мит, е че в интернет пространството има страшно много измами. Истината, обаче, е че все повече тези играчи на пазара се научават на правилата, тъй като това е един сравнително нов сегмент особено за българския пазар, който същевременно се развива доста бързо. През миналата година наблюдаваме чувствителен спад на нарушенията в него - може би около 30%.

Маргаритов посочи, че за разлика от развитите западноевропейски пазари в България не сме достигнали онези нива на действителни намаления и проценти отстъпки. „Особено около тези кампании „Черен петък" и нашите проверки показаха, че все още сме малко консервативно настроени към това да правим истински големи намаления. Може би затова често се установява, че зад бомбастичните проценти не стоят реалните намаления, а някакви хитринки - понякога дребни, понякога не чак толкова дребни, с които търговците целят да ударят потребителя по джоба. Но ние предупреждаваме и същевременно продължаваме да налагаме санкции за нарушенията, които установяваме", допълни той.