/КРОСС/ Драстични разлики в цените на горивата има в различите градове в България. Те варират от няколко стотинки до над 0.50 лв. за литър, установиха репортерите на в. "Сега". Забележително е, че огромни разлики има между цените на едно и също гориво на бензиностанции от една и съща верига. София се очертава като много скъп град, а Варна - като рай на евтиния бензин и дизел. Тенденцията е цените да растат с отдалечаването от морето, пише "Сега".
Лидер по най-ниски цени в цялата страна е Варна, показва класация на сайта fuelo.bg. На второ и трето място по евтиния са Габрово и Кърджали, а най-скъпо излиза пълненето на резервоара в София. Преди столицата се нареждат бензиностанциите в Ловеч и Добрич. В "златната среда" по цени са Враца, Перник и Шумен.
Цените на най-масовия бензин варират от 1.56 до 1.91 лева за литър. При А98 разликите са още големи - цената му вчера се движеше между 1.70 до 2.23 лева за литър. Така например варненските бензиностанции, вкл. "Бенита", "Газтрейд", "Петрол" и др., масово са продавали А98 около 1.70 лв., докато в Кърджали, Шабла, София и Хасково са зареждали на значително по-високи цени.
Драстични разлики има и в продажните цени на дизела, които вчера варираха от 1.46 до 1.84 лв. за литър. На различна цена са продавали дизела си и от "ЛУКойл". Така например във Варна той се е търгувал за 1.46 лв./л, докато в Карлово цената е била 1.79 лв./л. Подобна е и ситуацията за ОМВ, която във Варна е продавала дизела за 1.46, докато литърът в Търговище е струвал 1.79 лева. Сериозни разлики има и в цената на метана.
Експерти, които не пожелаха да бъдат цитирани, обясниха пред в. "Сега", че е нормално една и съща верига да има различни регионални цени. Във Варна например, след като бизнесменът Веселин Марешки обяви агресивно ниски цени на горивата и започна масово да "отмъква" клиенти на другите бензиностанции, всички играчи се принудиха също да свалят гарда. "Те са готови да работят с минимална печалба и дори на загуба за определен период само и само да не губят клиентите си", обясниха експертите. Според тях разликата в цените идва и от "класата" на компаниите - някои правят по-луксозни бензиностанции, пращат служителите си на обучения, влагат подобрители в горивата и затова при тях е по-скъпо.
"Не съм на загуба, нашата сила е, че успяваме да намерим баланса между потребителите и моя интерес. Ние като бизнесмени сме доволни и това се харесва на потребителите", обясни пазарната си тактика Марешки. Вчера той обяви новите си планове. Сред тях е изграждането на бензиностанция и в София, която трябва да отвори врати до шест месеца. "В момента разглеждаме около 20 обекта, в които да реализираме нашата дейност в 20 града", каза още той на специална пресконференция във Варна.
"Цената на бензина скоро ще бъде под 1.50 лв., а в София е 1.90 лв. Цените на едро в София обаче са по-ниски, отколкото във Варна. За съжаление тези разлики не влизат в джобовете на българския народ, а навсякъде другаде. Някои платени от конкуренцията специалисти казаха, че това противоречи на свободния пазар. Вижда се, че при определени условия явно води до изкривяване на пазара. Държавата трябва да се намеси не с тежки регулации, а като сложи горна граница на цените на горивата, с която търговците да не могат да се договарят и да злоупотребяват", добави той.
Любопитен факт е, че цените на горивата, на които продават различните вериги в отделни региони, също са сходни въпреки започналото производство от КЗК за установяване на картел при големите вериги. Вчера в София например в обектите на седемте разследвани компания А95 струваше еднакво - 1.83 лева за литър.
Вчера петролните компании отказаха да коментират цените на горивата. От Българската петролна и газова асоциация, където членуват повечето фирми от бранша, също запазиха мълчание заради започналото производството за установяване на картел от КЗК. Комисията всъщност започна разследването на седем петролни компании - основни играчи на българския пазар, заради съмнения за незаконни картелни договорки точно когато цените "се разиграха".
Преди дни и от КЗК не можаха да кажат на каква печалба са работили фирмите, подозирани в картел, защото това е търговска тайна. Комисията засече близост в ценовата политика при "Шел България", "Ромпетрол България", "Еко България", "ОМВ България", "Петрол", "НИС Петрол" и "ЛУКойл България". Отделно от разследването срещу тях КЗК започна и производство за установяване на господстващо положение срещу "ЛУКойл Нефтохим" - отново заради съмнения за ценови игри.
Наскоро в поредната акция "Горива" на МВР, НАП и Агенцията по метрология и технически надзор се оказа, че са засечени разлики в касовата наличност на отделни бензиностанции и неработещи нивомери. Отделно от това някои обекти в Харманли, София, Бургас, Варна и Плевен са продавали некачествено гориво. Спрени от продажба бяха 17 000 л бензин и дизел. В Хасково инспекторите се натъкнали на липсваща бензиностанция фантом - на адреса липсвал такъв обект, но пък към НАП регулярно са постъпвали данни за реализирани обороти. На бензиностанция във Враца 1500 л гориво се съхранявало в бутилки, от които клиентите можело да заредят. На обект в Харманли пък е засечено не само гориво с изключително лоши показатели, но и колонки, които измерват в ущърб на клиента. Същата бензиностанция е проверявана при предишни операции, установени са били същите нарушения, без да е последвала реакция. Подобна е ситуацията и с обект на територията на столицата, който продавал некачествено гориво.