ГЕРБ планира да закрие компанията за проектиране на магистралите
Секция: ПОЛИТИКА
10 Март 2016 08:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ГЕРБ планира да закрие компанията за проектиране на магистралите

/КРОСС/Мегакомпанията за проектиране на магистралите да бъде закрита, предлагат депутати от ГЕРБ с промени на Закона за пътищата. С внесените вчера в парламента нови текстове в закона се предвижда ликвидиране на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) към Министерството на регионалното развитие. Нейните функции, както и започнатите проекти, ще преминат към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), пише "Сега".

Законодателната инициатива идва след скандала със скъпата обществена поръчка за доизграждането на магистрала "Хемус", която бе прекратена по заповед на премиера Бойко Борисов. След "Хемус" беше спрян търгът за още един "златен" проект - тунел, който е част от магистрала "Струма". Поводът да бъде спряна работата по северната магистрала бяха "витаещи съмнения" за връзка на правителството със спечелилите да строят 60-километровата отсечка консорциуми, свързвани с депутата Делян Пеевски и бизнесмена Веселин Златев. Тази поръчка надхвърляше 800 милиона лева. На 250 милиона лева бе изчислен 2.5-километровият тунел "Железница" на южната магистрала. По-късно стана ясно, че скъпата магистрала "Хемус" ще бъде "понижена" до скоростен път.

Държавното предприятие НКСИП беше създадено през 2012 г. и е подчинено на регионалния министър. Основната му цел беше да ускори изграждането на автомагистралите "Струма" и "Хемус". Освен тях приоритет на тогавашното правителство на ГЕРБ беше и строежът на магистрала "Черно море". Инициативата за създаването на структурата беше на сегашния президент Росен Плевнелиев, който беше регионален министър в първия кабинет на Бойко Борисов.

Според предложението на депутатите всички активи, пасиви, права и задължения на компанията ще се поемат от пътната агенция. Цялата информация и документация по започнатите процедури за "Хемус", "Струма" и "Черно море" трябва да се предадат на експертите в АПИ в срок до месец след влизането в сила на закона. По-важното обаче е, че всички открити и непрекратени обществени поръчки се прекратяват автоматично, с изключение на тези по оперативна програма "Транспорт", до 2020 г. Автоматично се прекратяват и всички сключени договори освен тези с европейски пари.

Служителите на компанията ще бъдат уволнени поради ликвидация по реда на Кодекса на труда, заради което ще им бъдат изплатени съответните обезщетения. Вчера нито от регионалното министерство, нито от компанията коментираха подготвяната структурна промяна в управлението и проектирането на пътищата.

Премиерът Бойко Борисов е разпоредил проверка на обществена поръчка за охрана на държавно предприятие. Тя е възложена от ТЕЦ "Марица-изток 2" на фирма "Водстрой 98", свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски. Новината съобщи вчера самият Борисов, а коментарът му дойде след публикация на в. "Капитал". Премиерът обясни, че става дума за конкурс от 2014 г., в който са участвали два консорциума - единият е предложил около 29 млн. лв., а другият - 31 млн. лв., и първият е спечелил. "Имам финансовото състояние на ТЕЦ-а и не считам, че в момента той има основание или толкова много пари, че да плаща по 3000 лв. за метър охрана. Тече проверка, която да установи нуждата от такава охрана", допълни Борисов. Според него в договора имало клауза, която позволява при липса на пари да се разтрогне. "Аз не виждам ТЕЦ-а "да е цъфнал" в момента, за да си позволим такъв огромен харч", възмути се премиерът, но изрично уточни, че не спира поръчката, а е поръчал проверка на енергийния министър Теменужка Петкова.