До 2019 г. продажбите от ритейл електронната търговия ще достигнат 12,8% от общия ритейл пазар
Секция: Коментари
16 Март 2016 11:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
До 2019 г. продажбите от ритейл електронната търговия ще достигнат 12,8% от общия ритейл пазар

/КРОСС/ Жанет Найденова, лидер на Research Group на IAB България, в интервю за Агенция КРОСС

- Какви са новините от света на електронната търговия през 2016 г. и тенденциите в нейното развитие, г-жо Найденова?
- Новините от света на електронната търговия са добри. Очаква се двуцифрен ръст в световен мащаб. По данни на eMarketer.com през 2015 г. продажбите на продукти и услуги, закупени през Интернет в световен мащаб, са достигнали 1,671 трлн. долара, което съставлява 7,4% от общия ритейл пазар. До 2019 г. продажбите от ритейл електронната търговия ще се удвоят и ще достигнат до 3,578 трлн. долара, като техният дял ще е 12,8% от общия ритейл пазар.

Интернет потребителите в Европа са 491 милиона, като над 274 милона от тях са пазарували през последната година и са реализирани 477 млрд. евро продажби от електронна търговия, което съставлява 6,4% дял от общия ритейл пазар, по данни на еCommerce Europe.

В България последните 2-3 години наблюдаваме сериозно развитие и увеличение на електронната търговия всяка година спрямо предходната и тенденцията за 2016 е този ръст в онлайн продажбите да продължи. Над 200 млн. евро са приходите от онлайн продажби в ритейл индустрията, по данни на еCommerce Europe.

- Каква е темата на лекцията Ви на втория eCommCongress?

- Благодаря на организаторите за поканата за участие в eCommCongress 2016! Ще представя последни данни и анализи от света на електронната търговия от водещи анализатори на IHS, eMarketer, еCommerce Europe и проучвания на IAB Europe и IAB България. Участниците ще имат също възможността да опознаят навиците на българския онлайн потребител и неговото преживяване по пътя към покупката.

За 64% от българските онлайн потребители Интернет е първата допирна точка с брандовете и от тук започва тяхното онлайн пътешествие по пътя към покупката. По данни от проучването DigitalSCOPE на IAB Europe и IAB България, сред най-купуваните продукти онлайн са облекло (32%), туристически услуги (16%), книги (16%), електроника (13%) и други. 66% от Интернет потребителите са пазарували онлайн през последните 6 месеца. 80% от Интернет потребителите използват Интернет преди покупка, като сравняват цени, правят проучвания, избират откъде да купят продукта или услугата на база мнения и оценки от други клиенти.

- Какви са Вашите препоръки за успешна електронна търговия?
- На база опита на екипа ни с водещи електронни магазини в качеството на консултанти бих препоръчала:
Планирайте целия процес на електронната търговия, а не само електронния магазин - от въпроса защо онлайн потребителят да купи от Вашия електронен магазин (Вашето USP - Unique Selling Proposition) до най-малкия детайл на маркетинг планирането и обслужването на клиентите;

Планирайте маркетинг бюджет и следете ефективността на инвестираните маркетинг средства, оптимизирайте го постоянно; следете и подобрявайте 7-те най-важни KPI (Key Performance Indicators) за електронната търговия:
1. Разходи за придобиване на нов клиент (САС - Cost of Acquiring Customer)
2. Процент на реализация (CR - Conversion Rate)
3. Средна стойност на поръчка (AOV - Average Order Value)
4. Процент на клиентите, които се връщат на сайта за повторна покупка (RCR - Repeat Customer Rate)
5. Трафик на електронния магазин и неговото качество
6. Стойност на клиента за Вашия бизнес (CLV - Customer Lifetime Value)
7. Брутна печалба (GM - Gross Margin).

Маркетирайте там, където вашите клиенти прекарват най-много време - на мобилните устройства. Това означава съответно и мобилна версия, респонсив дизайн на електронния магазин;

Събирайте, изследвайте и анализирайте потребителската информация, за да подобрявате преживяването на клиентите във Вашия онлайн магазин и за да увеличавате Вашите продажби;

Интегрирайте електронния магазин с ERP и CRM системите на Вашия бизнес;

Автоматизирайте follow up (последващите контакти с потенциалните и настоящи клиенти) и интегрирайте електронния магазин с технологични платформи (най-вече на база SaaS - Software as a Service), за да персонализирате потребителското преживяване;

Предоставяйте перфектно обслужване 24/7 на клиентите по предпочитаните от тях канали, екрани и устройства.

- В България сте известна и като пионер на аутореспондерите, като основен маркетингов инстумент, с цел измеримост и създаване на opt-in бази данни за последващ маркетинг. Имате ли последователи?

- Ползвам аутореспондери (е-мейл при поискване) още от 1999 г., когато създадох собствена маркетинг консултантска компания JNN Консулт ЕООД. Тогава нямаше още платформи и решения за маркетинг автоматизация. За всяка статия, интервю, публикация, анализ в различните медии (онлайн и офлайн) използвам различен аутореспондер. Когато някой потребител желае да получи повече информация по темата, той изпраща празен е-мейл до определен адрес и до минута-две ауторесподерът изпраща заложената в него информация до е-мейл адреса, от който е изискана. Така, с разрешението на потребителя, аутореспондерът му изпраща желаната от него информация веднага. По този начин изграждам opt-in бази данни за последващ маркетинг, които интегрираме с нашата CRM (Customer Relationship Management) система и follow up платформа. Десетки хиляди хора през годините са изискали информация от аутореспондерите и поддържаме взаимоотношения онлайн и офлайн, част от тях се превърнаха в наши клиенти, приятели и последователи.

Специално за това интервю подготвих нов аутореспондер. Ако желаете да получите списъка с 200 маркетинг средства на Guerrilla Marketing (100 офлайн и 100 онлайн и над половината от тях са безплатни), изпратете празен е-мейл до аутореспондер:2x100@sendfree.com и до минута ще получите списъка на Вашия е-мейл. 


- Вие сте първият в света Guerrilla Marketing Coach, сертифициран през Internet. Разкажете ни как открихте Guerrilla Marketing и какво представлява?
- Докоснах се до Guerrillа Marketing за първи път през деветдесетте години на миналия век. По време на една командировка в чужбина, на летището в Женева, имах малко време до следващия полет и се запътих към книгите и списанията, за да си закупя поредния брой на Architectural Digest и Florida Design - моите любими списания в областта на архитектурата, интериора и дизайна. Сред книгите, които разглеждах, погледът ми се спря на една нестандартна корица. Това бе книгата на Джей Конрад Левинсън Guerrilla Marketing. Започнах веднага да я чета и до края на полета ми (пътувах до Ню Йорк), вече бях прочела книгата и бях запленена от Guerrilla Marketing. Тази книга наистина преобърна живота ми. Оттогава се занимавам с тази нова философия за маркетинга, изследвам, анализирам, тествам и измервам ефективността на различни нови и нестандартни маркетинг средства.
За първи път Guerrilla Marketing е дефиниран от Jay Conrad Levinson през 1984 г. в книгата Guerrilla Marketing. Той лично проповядваше и използваше тази нова философия, като Creative Director на Leo Burnett Advertising в Европа, след това като Senior Vice President на J. Walter Thomson в Америка и в последствие като основател на Guerrilla Marketing International. Mного от утвърдените MBA програми в света включват Guerrilla Marketing и това е свидетелство за нарастващия интерес към тази философия, която постоянно еволюира.

Ето и кратката дефиниция за Guerrilla Marketing: Guerrilla Marketing представлява нетрадиционни начини за маркетиране при нисък бюджет с висока възвръщаемост!

В блога, посветен на Guerrilla Marketing и в групата във фейсбук всеки, който проявява интерес може да прочете повече по темата и да се запознае с примери от България и света.