/КРОСС/Електронно издължаване на глобите ще улесни събираемостта
ДА се криминализира ли превишението на скоростта с повече от 60 км/ч над позволената? Аз съм "за". Колегите от Съюза на автомобилистите в България дават много примери какво се случва при превишена скорост в различни държави. Практиките в Канада и САЩ например са от конфискуване на автомобила до затвор.
Ако в едно населено място скоростта е до 50 км/ч, а ти караш със 110 км/ч, като всеки момент пред теб може да изскочи дете, велосипедист, възрастен човек, друг автомобил, това си е предумишлено убийство. Да караш на магистралата с 200 км/ч вместо със 140 км/ч, също е много опасно. Затова не трябва да се притесняваме да налагаме сериозни глоби и наказания.
Събираемостта на глобите все още е проблем, макар сега в закона да е заложено, когато нарушителят не може да бъде намерен на посочения от него адрес, за да му връчат наказателното постановление, да се състави протокол, че не е бил открит. А на интернет страницата на самото РУ или КАТ се обявява, че наказателното постановление влиза в сила.
Според мен обаче и това няма да е 100 процента ефективна мярка. Трябва да се търсят начини за електронно издължаване на глобите и за съкращаване на сроковете за това.
А какво да се
прави с
автогонките?
Те бяха акцент на публична дискусия, организирана от комисията по транспорт към НС, на която участваха и едни симпатични младежи, които по фейсбук организират гонки.
Всички бяхме единодушни, че
гоненето като
между котка
и мишка
не може да продължава - полицията да ги гони от едното кръстовище, а те да си се надбягват на другото. Трябва да се търсят места, където тези гонки да се организират.
Доколкото познавам световния опит по проблема, всяка държава го решава, като предоставя специализиран терен. Пример в това отношение е Серес - градче в Северна Гърция. Там общината съвместно с частен инвеститор е изградила перфектна писта, на която срещу символични пари всеки желаещ може да отиде и да се състезава.
Военното министерство разполага с десетки пустеещи поделения, плацове и стари писти, които, ако се направи публично-частно партньорство, могат да се обезопасят и да се превърнат в добри проекти. А е нужно и партньорство с местната власт.
Има и още един проблем - незаконното преустройване на автомобили. Много сервизи префасонират двигатели на автомобили от среден клас, като ги превръщат в мощни двигатели с 500-600 конски сили. Такова "преформатиране" е
абсолютно
незаконно
и в нарушение на всякакви технически изисквания. Затова трябва да се помисли и тези сервизи да бъдат вкарани в някакъв регламент. Покрай проблема с тях изниква и още една интересна тема - в България всички сервизи работят без никакъв регламент. Така на практика всеки с гараж, свободно време, два ключа и едни клещи слага табела "Автосервиз", започва да експериментира и в резултат техническите показатели на автомобилите рязко падат. В този смисъл автомобилите, които се тунинговат и надграждат, трябва да подлежат на строг регламент и отчет.
Дискутирано бе и трябва ли да има дефиниция за гонка и съответно санкция за нея в Закона за движението по пътищата. Според мен - не. Ако например водачите на два автомобила, чакащи на светофар, само с поглед се разберат да се състезават до другия светофар, това също се
превръща
в гонка,
при която скоростта се превишава. Много по-лесно е в Наказателния кодекс да се въведе още един член, който да дефинира автомобилното хулиганство като специален вид хулиганска проява.
Ако това бъде записано в Закона за движението по пътищата, само Пътна полиция може да взема отношение към подобен вид нарушения, а тя е с много ограничен ресурс. Но ако бъде записано в Наказателния кодекс, цялата полиция - и Охранителна, и Пътна, и Криминална ще може да взема отношение, т.е. ще може да спира, да проверява и санкционира. В момента Охранителна полиция не може да спира, защото няма правомощия, но може да предотвратява хулигански прояви. Затова моето предложение е автогонките да бъдат третирани като хулиганска проява в Наказателния кодекс.
Източник:в. 24часа