Проф. Андрей Даниел: Тук живее щастието
Секция: КУЛТУРА
19 Март 2016 18:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проф. Андрей Даниел: Тук живее щастието

/КРОСС/ Не споделям мнението за добрата логиката на „Квадрат 500". Никога не бих разбъркал български и чуждестранни автори, защото България си има специфичен ход на своята история на изкуството

- Проф. Даниел, във всички статистики, изследващи коефициента на щастие сред народите, българите винаги сме на дъното, а най-щастливи се оказват бушмените. В момента показвате колекция, озаглавена „Тук живее щастието". Къде го открихте? Дайте своята рецепта на „най-нещастната нация" на планетата.

- Аз си мисля, че да сме точно обратното на бушмените не е чак толкова лошо. Защото крайностите си приличат и най-вероятно онова, което изпитват те, го изпитваме и ние. Това на шега, разбира се... А иначе не вярвам, че българите сме чак толкова нещастни. Може би просто не умеем да ценим радостните моменти. Моят източник на радост съм открил вътре в себе си и препоръчвам на всички да се опитат да разкопаят една своя лична мина за щастие. В крайна сметка щастието е функция на характера на човека, то не е нещо, което е извън нас.

 

- Тогава как го превърнахте в обект?

- Темата за щастието навлезе в картините ми... как да кажа... малко спекулативно. Но точно такива спекулации са нужни, за да може да изградим в изкуството определени внушения и послания. Помните ли онази книжка на Ерих Кестнер Презгранично пътуване"? Там се разказва за тежките от днешна гледна точка времена, когато Хитлер вече е на власт, но Австрия все още не е анексирана. А границата между двете държави е буквално на 5-6 км от Залцбург. Кестнер още в началото споменава за едно откритие, което правят работниците, разкопаващи площада на Залцбург, за да издигнат паметник на Моцарт. Те попадат на останките на римска вила, върху чиято мозайка е изписано: Hic habitat felicitas - Тук обитава щастието". Изведнъж това се сглоби в главата ми като един невероятен образ - и на града, който е родил Моцарт, и на приемствеността между поколенията, всяко от които може да открие завет, оставен му от предците преди 2000 години; този надпис даде и заглавието на изложбата ми. Както и самото ми пътуване до Залцбург. Усещанията ми в този град, в който досега не бях попадал, се оказаха много богати и интересни. Самата атмосфера на улиците, цъфтежа на магнолиите... чисто визуално беше много красиво.

 

- Разкажете някой от сюжетите в новата си изложба?

- Да разкажа картина ли искате? Нима това е възможно? Добре, ще опитам. Веднъж се разхождах по хълма под замъка над града и най-неочаквано някакви лабиринти от горски пътечки изведнъж ме отведоха до лозето на рицаря". Оказа се, че зад една крепостна стена има лозе и ако надникнеш, виждаш, че то е затворено от четири страни с дебели зидове. От Средновековието до днес това лозе си стои чисто, подредено, опазено отвсякъде, „на баир", както би казал нашият народ; и все още ражда изобилно грозде. Някога то е било собственост на господаря на замъка и ето че съществува и до днес. Не може да се опише уникалното усещане, което такъв реален пейзаж може да даде на човек, на неговата фантазия и на неговата креативност. Той е толкова категоричен и същевременно изящен, че още пред погледа ви се превръща в богата метафора. Преди да сте решили, че може да стане картина, той вече в очите ви се е превърнал в произведение.

 

- Важна ли е социалната среда, за да бъдем щастливи?

- Не мисля. Често се чудим защо нашите цигани се веселят толкова много. Това несъмнено се дължи на тяхната натура, на възпитанието им, но най-често изворите на щастието са в пътя, по който вървят душите на самите хора. Мисля си, че смисълът на битието, ако той е извор на щастие, се генерира от всеки един от нас. Смисъл извън нас няма. Смисъл няма нито във вселената, нито в нашата частна земна природа; още по-малко може да се намери смисъл в бурното развитие на човечеството. Но същевременно животът ни не може да мине без смисъл, въпреки че той е като един хвърлен камък - където падне и каквато траектория му се случи. И ако хората могат да си обяснят и приемат тази случайност, то, предполагам, ще намерят щастието.

 

- Музиката присъства във вашето творчество трайно. Какво ви свързва с нея?

- Нямаме семейна музикална традиция, както би могло да се предположи. Единствено синът ми Александър е музикант, но може би стана такъв по-скоро защото аз, откакто се помня, непрекъснато слушам нещо. Имам истински тик: щом стана сутрин, веднага пускам някоя музикална радиостанция. Слава Богу, вече в България има достатъчно радиа, които не те занимават с новини и политики, а просто излъчват приятна музика. На мен това ми е напълно достатъчно като старт на деня. Освен това имам и богата фонотека както от дискове, така и от винилови плочи (не само си пазя старите, а продължавам да си купувам грамофонни плочи). Та, музиката за мен е важна среда, която си организирам, за да мога да се чувствам добре. Харесвам класика, харесвам музика отпреди 30-40 години, когато съм бил млад, съвременна музика, музика, която не познавам и към която ме води любопитството, всякаква музика. Единствено към чалгата съм доста въздържан.

 

- За разлика от вас средностатистическият българин сутрин пуска новинарски канал. Това ли е причината за мрачния му светоглед?

- Има и друга гледна точка. Като се отрови от този новинарски канал и като види другите пък колко са нещастни, човек започва да се чувства късметлия.

 

- Вие като преподавател сте близо до най-младото поколение български художници. Мислите ли, че съвременното изкуство има трибуна? Например, представено ли е подобаващо в новата национална колекция - тази на Квадрат 500", чиято логика, според всеобщото мнение, е много добра.

- Аз не споделям това мнение. За мен именно логиката не е добра. Никога не бих разбъркал български и чуждестранни автори, защото България си има специфичен ход на своята история на изкуството. Този ход в най-добрия случай е догонващ и не може да го направим успореден на процесите в Европа. Освен това е генериран от други събития, от други исторически фактори, бекграундът е съвсем различен. За мен щеше да е по-достойно всеки автор да си има своята отделна логика в доказването. Разглеждам направеното от акад. Светлин Русев като негов личен опит да осъществи известни паралели между българското и европейското изкуство. По-скоро мисля, че когато става дума за музей, то той трябва да търси не хипотетични логики, а по-обективна хроника на събитията. Що се отнася до съвременното българско изкуство, то напълно липсва в тази колекция.

 

- Може би трябва да дефинираме понятието съвременно".

- Нека наречем такова изкуството след 2000 година. Процесите започнаха по-рано - някъде към 90-а, но трайните тенденции се установиха на границата между двата века. 2000 г. е един особен вододел. Именно тогава се получи едно затапване на тенденции, които се бяха развивали от `60-те и `70-те години насам. За сметка на това нахлуха всевъзможни концептуални съвременни практики и много от младите поколения, за да се впишат в модерното, потънаха в тях. Получи се така, че хората в бранша, които просто продължиха да правят живопис, да рисуват картини, изведнъж се маргинализираха. Те станаха, според клишето, конвенционални художници" и се оказаха едва ли не изостанали хора. Бедата е, че в обществото се получи ненужно разделение между тези две поведения в изкуството. А те са органично свързани. Това са просто различни инструменти в палитрата на един автор. Не е задължително, за да бъдеш съвременен, да не рисуваш класическа живопис. Според мен публиката много скоро ще започне да осмисля, че изграждането на концепция не е по-различно от изграждането на образ.

 

Милена Димова 

Сега"

 

Фотография: Антонио Георгиев-Хаджихристов