Теория на счупения прозорец
Секция: Коментари
22 Март 2016 09:47
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Теория на счупения прозорец

/КРОСС/ Хирошито май се казваше, ако не го бъркам с императора. Преди три години дойде в гимназията по линията на някаква японска доброволческа организация и веднага се превърна в атракция. Колегите му казали, че в компютърната зала само един компютър е с лицензиран софтуер, останалите са пиратски. И той ги заобикаляше. Един колега твърдеше, че минавал край тях на не по-близо от два метра. Ако всички компютри с изключение на оня с платения софтуер бяха свободни, той чакаше да се освободи законният компютър. Иначе - артистичен човек, художник като останалите колеги в художествената ни гимназия. Още се сещаме за случая с прозореца. Учениците играят футбол в двора, често се случва да счупят прозорец. Ние си знаем и чакаме - счупят един, счупят втори, трети, като станат десетина, викаме стъклар. Какво да разкарваме човека... Един ден отиваме на работа и гледаме, че останалите стъкла на току-що счупения прозорец са облепени с жълто тиксо. Виждаме, че Хирошито държи тиксото. Ооо, инсталацийка, казва един колега. Много арт, казва друг. Какво й е посланието, питаме Хирошито. На смешния си български той ни казва нещо от рода на: Не разбирам за какво говорите, учениците са счупили този прозорец и аз го обезопасих, докато домакинката извика стъклар."

Нещото, което превърна Ню Йорк от най-престъпния в най-спокойния голям град в САЩ, се нарича Теория на счупения прозорец". През`80-те години на миналия век Ню Йорк е място, което би било отбелязвано с три черепа, ако за европейските туристи се произвеждаха такива карти за дестинацията САЩ, каквито се произвеждаха за дестинацията България до немного отдавна. Годишно в града стават 2 хиляди убийства и 600 хиляди тежки престъпления. Ако нещата на дъното са лоши, още по-лоши са те под дъното - в метрото. В началото на 80-те години нюйоркското метро е място не само за подземен транспорт, но и за подземни чувства, прояви, нрави, равняващи се на 20 хиляди престъпления в годината. Гратисчиите гарантират 150 милиона долара загуба годишно. Просяци и мръсотия в пределна концентрация. Отчаяни и разпуснати служители. Бавно и опасно пътуване. Или адски студ, или жестока жега - в зависимост от сезона. Беше нещо като глава "Транспорт" в Дантевия "Ад" (Уилям Братън). Началник на този ад става Дейвид Гън. Задачите, с които идват новите хора, винаги звучат някак капитално - неговата е да оправи инфраструктурата.

По онова време криминолозите Джеймс Уилсън и Джордж Келинг вече са създали своята Теория на счупения прозорец". Зад нея стоят многобройни и сложни експерименти, но самата тя се свежда до съвсем прости изводи. Ако счупеният прозорец не се смени бързо, сградата я чакат лоши неща - ще счупят и други прозорци, ще я окрадат, ще я замърсят, след това и улицата, и квартала. Счупеният прозорец дава сигнал, че безредието е позволено. Не само това - счупеният прозорец поощрява безредието, подканва го. Уилсън и Келинг се занимават с дребните неща. Някои биха казали - с дребнавите. Те пишат: Ако един квартал не може да попречи на просяците да безпокоят минувачите, вероятността да бъде извикана полицията при кражба също е по-малка." И още: Престъпността е последица от общото безредие". Все неща, които нямат нищо общо с инфраструктурата, която трябва да бъде подобрена от новия директор на метрото.

Дейвид Гън поканва за свой консултант единия от създателите на Теорията на счупения прозорец", Келинг. И обявява, че променя задачата си като нов ръководител на метрото - тя ще бъде да се справи не с инфраструктурата, а с графитите.

Графитите? Графитите са символ на разпада в нюйоркското метро - в това Келинг успява да убеди новия директор. Съответно те трябва да станат символ на промяната - като изчезнат. Така започва 6-годишната война на новата управа на метрото с ъндърграунд живописта. В този случай война означава миене, триене, търкане, лъскане, боядисване. И пак миене, пак търкане... Вагоните по това време в метрото са 6 хиляди. Всеки надраскан вагон се измива като чиния и едва след това се пуска в движение. В депото за нощуване на превозните средства едната армия, въоръжена със спрей, рисува. В депото за миене другата армия почиства. След шест години битката е спечелена от миячите. И започва битката с гратисчиите (а не първо с гратисчиите и едва след това с мръсотията, както си го представяме ние тук).

В началото на 90-те години на миналия век 170 хиляди души успяват да се промушат безплатно - всеки ден. Уилям Братън, човекът, на когото метрото му прилича на глава Транспорт" в Дантевия Ад", е по онова време началник на транспортната полиция в града. Професионалните му похвати не са най-добрият пример за глава Зачитане на човешкото достойнство" в учебник по демокрация. Той е човекът, който нарежда на гратисчиите да се слагат белезници и да се държат на показ по спирките, уж докато се съберат групи по десет, а всъщност за да ги гледат пътниците - профилактично. Братън превръща един автобус в подвижен полицейски участък с арестантска клетка, в който гратисчиите се возели гратис, докато обработят пръстовите им отпечатъци и проверят в системата не са ли търсени за друго престъпление. Братън е човекът, когото Рудолф Джулиани назначава за началник на градската полиция, когато го избират за кмет през 1994 година. От позицията си на голям началник Уилям Братън решава да се справи първо - с какво мислите? - с досаждащите миячи на прозорци на автомобили по кръстовищата.

Цялата тази теория, на която се опира практиката за превръщането на града-чудовище в световния град, синът на съседката побира в едно изречение след родителска среща: Той си беше надраскан, разбираш ли, а като седна на надраскан чин, и на мен ми се иска да драскам." И най-важното: Ако чинът не беше целият издраскан, аз никога нямаше..."

Нашата държава е цялата издраскана. Джулия Хол, социален антрополог: Пристигнах в София за първи път през зимата. Улиците бяха много мръсни. Някак личеше, че са необгрижено мръсни, не само от снега. В трамвая шофьорът се развика на някакъв човек, не разбирах думите, но звучаха много грубо. Пътниците пък се разкрещяха на ватмана, той обаче най-демонстративно пушеше. Освен това високо ругаеше други превозни средства и не мога да отрека, че за голямата част от тях имаше основание. Цялостното впечатление беше, че съм попаднала в град, който убива жителите си. На другия ден разбрах, че вечерта в дискотека са загинали седем деца. Колегите, с които работехме по социален проект, имаха различни версии за причината. Аз обаче вече бях почувствала града и знаех, че става дума за много причини, наглед всички дребни, но здраво свързани в смъртоносна верига".

България е мръсна и шумна държава. У нас добре се чувстват хората, които нямат нищо против да е мръсно и много държат да е шумно. Фонът у нас излъчва сигнали, че тук да извършиш престъпление не е чак толкова голямо престъпление, защото то ще се впише съвсем естествено в пейзажа. Защо да спазваш Закона за движение по пътищата, когато нищо не те респектира да го правиш: нито качеството на пътищата, нито поведението на останалите водачи, нито професионалното достойнство на катаджиите?

Ян Оструп, консултант: Карах с превишена скорост и още докато ме спираха с палката, знаех за какво. В Дания не съм го правил никога - там всичко те държи в рамките на закона. Бялата линия издава звук, ако я настъпиш. Пред всяко селище има електронно табло, което показва скоростта ти и ако ти не намалиш до 50 км, докато стигнеш таблото, камерата те снима, получаваш глобата си по пощата. Други електронни табла отбелязват разрешената скорост между населените места и по същия начин автоматично те заснемат камери, ако превишаваш. А в България някак се увличаш, когато всички край теб го правят, престъпването на закона се превръща в начин да се впишеш в обстановката. Спряха ме, обясниха защо, разгледаха документите и попитаха какво правя в България. Преводачката обясни: ръководител съм на проект на Европейския съюз и консултант по програма ФАР. Спогледаха се, казаха друг път да внимавам и ми пожелаха на добър път. Не ме глобиха. Преводачката каза, че споменатите от мен Европейски съюз и ФАР вероятно са ги стреснали. Не разбирах какво има предвид. Обясни ми, че най-вероятно са си помислили: такъв човек най-добре е да не глобяваме. Това ме разочарова. Не мога да повярвам, че са нямали самочувствието да ме глобят, аз бях просто един нарушител. Това е странно, много странно..."

Респектираната като катаджия от Европейския съюз наша държава напоследък е загрижена единствено и само за организираната престъпност - тъй като в писмата и докладите, които идват откъм Брюксел, се говори за организираната престъпност. Неорганизираната се възприема като неизбежен щрих от пейзажа. В останалите столици от Европейския съюз боклукът работи за столиците - снабдява ги с по-евтино електричество и с топлоенергия. Българската столица работи за боклука - за да плати опаковането му, разнасянето му из страната и отлагането на преработването му на още по-висока цена. И след всичко това столицата е и мръсна. Ако в това има някаква логика, защо да няма логика дребната престъпност да е естествена част от живота?

Онова, което за Европа и за МВР е дребна престъпност, за нас обаче не е. За Европа е важно кой е ограбил пътния фонд. За мен също е много важно кой е ограбил пътния фонд. Но ако трябва да избирам кое е по-важно за мен: кой е ограбил пътния фонд или кой е ограбил жилището ми, то тогава ще спра да се тревожа за пътния фонд - още повече че всеки знае кой ограби пътния фонд. За Европа е важно защо не са разкрити извършителите на 150-те поръчкови убийства. За всички нас също е много важно. За семейство Белнейски обаче със сигурност е по-важно друго неразкрито убийство. "И въпреки това не упражнявате натиск върху правителството за борба с дребната престъпност, както ЕС упражнява натиск по отношение на организираната престъпност - това е странно, много странно..."

От гледната точка на Теорията на счупения прозорец" престъпността не е работа на само на МВР. Тя е и на всички институции, от които зависи как изглеждат улиците, автобусите, сградите, градинките, спирките, подлезите, гарите... МВР още не се е сетило да го каже, и то само защото МВР има рефлекс да се сеща за неща в политиката, но не и за неща, свързани с гражданите, но все някога ще трябва да се сети да го каже: една огромна част от работата, която се стоварва върху полицията, е резултат от това, че кметовете не си вършат работата. По същата причина - занимават се с политика, а не с това, за което са избрани. У нас никой не иска да мие, търка, лъска и боядисва вагоните - у нас всеки иска да кара влакчето.

Не става ли дума все пак за живота ви? Странно, много странно..."

 

Веселина Седларска

Тема"