/КРОСС/ За четвърта поредна година "Книги за смет" - най-успешната инициатива, обединяваща четенето и отговорното отношение към околната среда, ще стартира на 16 април в София и ще се развие поетапно в различни градове до края на май. Тази година към участниците се присъединява Кюстендил, като по традиция кампанията ще се проведе и в Бургас, Велико Търново и Плевен.
Инициативата, в която срещу килограм пластмасови отпадъци може да се вземе книга по желание, ще предложи няколко нови заглавия, отпечатани специално за целта. Организаторите - издателство "Smart Books" и фондация "Credo Bonum", с помощта на партньорите им от Българо-американската кредитна банка, "Екопак България" и общините Бургас, Велико Търново и Кюстендил - добавят към селекцията произведенията "Макс и Мориц", "Тайната градина" и "Война на световете".
Както и на предишните издания, в пунктовете по градовете ще бъдат приемани само пластмасови бутилки от вода, бира, безалкохолни, растителни масла, туби и шишета от козметика, санитарни продукти и перилни препарати, кофички от кисело мляко, пластмасови чаши и тарелки, найлонови торбички, стреч фолио или опаковъчно фолио, каси. Стари пластмасови детски играчки също са в списъка с пластмасови изделия, за които ще може да се получи книга. Всички отпадъци трябва да са изпразнени от съдържание и смачкани, за да заемат по-малко място. Събраните пластмасови изделия ще бъдат подложени на вторично сортиране, след което ще се рециклират, за да се използват отново в бита.
Само през изминалата година кампанията реализира събирането и преработването на повече от 14 тона пластмаса, като в замяна раздаде над 11 хил. книги на участниците. За сравнение - според изследванията спестената енергия от рециклирането на една-единствена бутилка може да захрани компютър за около 25 минути.
Съвсем скоро организаторите ще предоставят информация за дните, в които "Книги за смет" ще се проведе в различните градове, както и подробности за часовете и локациите. Актуалните новини около кампанията може да се следят също и чрез официалната страница на инициативата във Facebook.