Глобите в градския транспорт може да се окажат незаконни
Секция: ИКОНОМИКА
03 Юни 2016 09:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Глобите в градския транспорт може да се окажат незаконни

/КРОСС/ Глобите и актовете в градския транспорт за нередовен пътник може да се окажат незаконни, твърди адвокат Валентина Каменарска. В същото време се очаква административният съд в София да насрочи дело по 42-те жалби на граждани срещу наредбата, с която от 1 юни се увеличи цената на билета за градския транспорт с 60% - на 1.60 лв. От съда обясниха, че в момента тече законовият срок, в който трябва да се реши дали да бъде насрочено делото. Гражданите обжалват решението на Столичния общински съвет, защото според тях то противоречи на няколко закона и липсва икономическа обосновка за налагане на по-високата цена.

Според адвокат Каменарска глобата от 40 лв. за нередовен пътник и актът от 200 лв. противоречат на Закона за автомобилните превози. Според закона глобата за нередовен пътник в населените места е 10 лв. "След като в закон е уредена административнонаказателна отговорност за "пътуване без билет", т.е. без превозен документ, недопустимо е с наредба на общински съвет да се въвеждат нови състави на административни нарушения, невизирани в закона", пише адвокатката.

Освен това единствено кметът може да издава наказателни постановления, но не и да възлага на друг тази функция - например контрольорите. Тези лица не са компетентни да съставят актове, смята адвокатът, а "още по-малко кметът има право да възлага контролни функции върху частно търговско дружество и по-точно на неговия изпълнителен директор".

Адвокатката разбива на пух и прах наредбата и по други направления - според закона за административните нарушения и наказания на лица под 18 г. не може да се налага наказание "глоба", а само "обществено порицание" и те не подлежат на имуществени санкции. "МВР няма право да отдава държавни служители под наем на частни търговски дружества за ползване с цел събиране на вземанията на търговското дружество", казва адвокатката и изразява недоумение от текста в наредбата, според който ЦГМ има право да наема с договор полицаи от Столичната дирекция на МВР, за да помагат на контрольорите в градския транспорт. Според нея принудителното задържане на нередовен пътник от контрольорите или заставянето му да направи нещо нарушава Конституцията и правилата за лична свобода и неприкосновеност на гражданите. Това превръща "принудителното задържане от контрольор криминално нарушение от страна на длъжностното лице".

Опашки пред бюрата на ЦГМ за карти имаше и вчера - във втория ден на по-скъпия билет. Както "Сега" писа, по-скъпото пътуване тръгна с много неуредици, а в градския транспорт се пътува между 80 ст. и 2 лв. В тролеите автоматите не връщат ресто, а онзи ден и шофьорите не връщаха стотинки. "На всички автомати за продажба на билети вътре в тролеите и трамваите са поставени стикери, които предупреждават, че автоматът не връща ресто. Тези билетни устройства са монтирани през 2008 г. и нямат техническата възможност да извършват тази услуга. В следващите месеци стартира процедурата за изграждането на електронна система за таксуване в градския транспорт на София, която ще даде възможност за заплащане според време или разстояние", лаконично коментираха вчера от общината. От там обявиха, че за три дни - от 30 май до 1 юни - са продали 6355 нови карти, като 813 са годишните карти, които бяха намалени от 500 лв. на 365 лв. Възложено е на всички транспортни оператори да осигурят билети във всички превозни средства, както и монети на шофьорите и ватманите, казват още от "Московска" 33.