/КРОСС/Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Асоциацията за обучение в транспорта (АОТ), стана ясно, че стартира подписка сред инструктори в цялата страна за отмяна на измененията в Наредба №38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, както и за излизането на държавата от изпитите.
„Преди няколко години от ИААА много шумно огласиха, че въвеждането на камери и електронно решаване на тестове е най-добър вариант и изкореняващ корупционните практики. Още тогава от СБА казахме, че това няма как да стане, камерите не са средство за контрол, а са просто едно техническо средство. Съжаляваме, че се оказахме прави. Корупцията е двустранен процес. Действително всички колеги от учебните центрове са изключително обидени от факта, че с предлагания нов проект на Наредба №38 вината отново се хвърля върху тези, които обучават. Да приемем, че ние сме виновни и корумпирани, ако от другата страна обаче стоят едни принципни, високо морални и честни хора, защо тогава взимат рушвети и подкупи?" - попита реторично Малинка Бондаренко, председател на СБА София-Младост.
„С голяма изненада научихме от интервю на новия изп. директор на ИААА, че проектът за Наредбата бил разработен съвместно с бранша. Това е учудващо, защото от години насам тези практики на ИААА с работни групи, където всеки изказва мнение без да удря по масата и където в спора се ражда истината, винаги ни оставяха изненадани, когато излизаха с последни редакции и се чудехме дали изобщо сме работили по тях. Тогава поне ни изслушваха, а сега това липсва. Само се заблуждава обществеността, че браншът иска и той решава, а няма подобно нещо. Отново ще се похарчат милиони, а резултатите ще са такива, каквито сега коментираме на база камерите. Те нямат капацитет да контролират. Същото се случва и с пунктовете за год. технически прегледи. Камерата не решава проблема. Проблемът се решава по друг начин - не ѝ е работа на държавата да извършва такива дейности, тя има единствено контролни и законодателни функции, за да следи процеса. Оттам нататък стопанската дейност не следва да се извършва от нея. Трябва да спрем с поредния експеримент", заяви Бондаренко.
Тезата ѝ беше подкрепена и от председателя на СБА инж. Емил Панчев.
"Смятаме, че предложените изменения на Наредба №38 няма да подобрят безопасността на движението, което е наша крайна цел. Смятаме, че с такива козметични изменения няма да се пресече корупцията в автомобилната администрация, тъй като пак същите хора ще изпитват. Нищо съществено не се променя, а само се харчат държавни пари. През това време инструкторите в нашите центрове именно по този начин отнасят обидата, че те са корумпираните и те извършват корупцията" - каза той.
От думите на инж. Панчев стана ясно, че СБА подема инициатива за събиране на подписка сред инструктори в страната за отмяна на измененията в Наредба №38 и излизане на държавата от изпитите. „В крайна сметка всичко опира до изпитите. Ние от Съюза на българските автомобилисти често питаме какъв е смисълът от броя на часовете практика - 30, 40 или 50? Разберете, че в България няма никакво значение, след като просто може да извадиш едни пари, независимо колко са, и да си купиш изпита. Тогава защо са тези часове? стината е, че в Европа също има корупция в тези изпити. Обаче държавите предприемат мерки. Установено е, че решението е държавата да излезе от изпитите. В Холандия от 1926 изпитва частна фирма. Австрия, Хърватия, Чехия, Германия, Люксембург, Норвегия, Швейцария, Черна гора, Македония са сред останалите с частни фирми, изпитващи за придобиване на книжка. Ние сме за завишаване на контрола, без значение кой го извършва, но нека държавата не се контролира сама себе си. Нека изпитите да се провеждат от спечелили конкурс. Започваме подписка сред колеги инструктори в цялата страна за отмяна на измененията в Наредба №38, както и за излизането на държавата от изпитите" - завърши Панчев.