/КРОСС/ Една новина мина сякаш по терлици в иначе изостреното ни към всеки по-пикантен скандал общество. България, най-бедната държава в Европейския съюз, ще даде рекордните близо 3 милиарда лева за обновяване на въоръжените сили. Интересно, в кой джоб ще потънат комисионите, които обикновено са в рамките на 7-8%, или над 200 милиона лева?
Депутатът Велизар Енчев винаги има своя ярка позиция в парламентарните дебати. Така беше и по време на дискусията за превъоръжаването на българската армия миналата седмица.
- Г-н Енчев, с какви аргументи България ще изхарчи астрономическите 3 млрд. лева за инвестиции във въоръжените сили?
Официално аргументите на военното министерство са два - военновъздушните и военноморските сили на страната боравят с остаряла военна техника, несъвместима със стандартите на НАТО. Неофициално аргументите също са два - по нареждане на натовските генерали трябва да прекъснем връзките с руската корпорация МИГ, поддържаща нашите изтребители, а лобистите за този погром върху българските ВВС да приберат комисиони от десетки милиони долари от купените западни изтребители. Неслучайно посочвам валутата, защото най-голям интерес от ликвидацията на нашите МИГ 29 имат американците, настояващи да вземем португалски ф-16, втора ръка, както това вече направи Румъния. Що се отнася до строежа на два нови патрулни кораба от варненски корабен завод за 800 млн. лева и ликвидацията на купените преди десетина години белгийски фрегати, това е пореден пример за нагла публична корупция.
- Защо се отказваме от изтребител с ресурс за още 14 години и защо Народното събрание реши да строим нови кораби, вместо да се осъвременят съществуващите фрегати?
- Отказваме се заради патологичната русофобия на военния министър Николай Ненчев, сляпо следващ инструкциите на НАТО за изхвърляне на руската военна техника от авиацията и флота, без значение дали тя е годна за употреба. При това корпорацията МИГ никога не е отказвала поддръжката и доставката на резервни части за нашите ВВС, както го прави за други две натовски държави.
- Кои са те?
- Словакия, където МИГ 29 се поддържа чрез абонаментно обслужване, и Полша, на която руснаците доставят двигатели и резервни части за руските самолети.
- Но нали западните санкции срещу Русия забраняват подобно сътрудничество?
- Това е поредната измама, упорито внушавана от ястребите в правителството на Борисов. В наложените от ЕС търговско-икономически санкции на Руската федерация съществува „Регламент 512". Той позволява изключение от санкциите за европейски страни, разполагащи с руска военна техника. В него е записано следното: „Когато доставките на резервни части и услуги от Русия касаят националната сигурност на държави-членки на НАТО, санкциите не се прилагат, за да се поддържа боеготовността на тези страни". Именно на този регламент се позовават Полша и Словакия. Като по-големи католици от папата, нашите управници не си позволяват да следват полския и словашкия пример. Изкусителните комисиони, които трябва да се вземат от западните продавачи на самолети, са другият стимул за ликвидацията на българските МИГ 29.
- Дълго време се спореше дали не трябва чужди държави да охраняват българското въздушно пространство заради проблема с ремонта на МИГ 29. Този вариант отпадна ли?
- Тази истерия бе съзнателно раздухана, за да се ускори както прекъсването на договора с Русия за поддръжката на МИГ 29, така и купуването на западен изтребител. Ясно е като бял ден, че отдаването на концесия на охраната на българското небе е недопустимо унижение за страна, която допреди 27 години имаше 200 бойни самолета. Ние не сме Косово или Македония, които са без изтребителна авиация. Но черната пропаганда на военното министерство свърши своята работа и ако сега интервюирате хората по улиците, те убедено ще ви кажат, че трябва да купим западна техника, защото МИГ 29 са негодни за употреба...
- Според вас годни ли са, след като ги даваме за ремонт на поляците, а военното министерство обяви търг за резервни части на МиГ-овете?
Експлоатационният им ресурс е до 2030 г., но понеже има външна инструкция да се приземят руските изтребители, ще плащаме скъпо и прескъпо за ненужни на този етап западни самолети. Само много богата или много корумпирана държава може да си позволи лукса да захвърли на боклука самолети с живот още 14 години. В изказването си в парламента настоявах да се позовем на „Регламент 512" и да дадем нашите МИГ-ове на ремонт не в полски, а в руски завод и да приложим друг ценен опит на поляците и словаците. За да станат съвместими с натовските стандарти, те оборудваха своите МИГ 29 с апаратура на американските фирми
ВАЕ Systems и Rockwell Collins. Впрочем този вариант е бил обсъждан многократно от генералите ни в щаба на ВВС, но военният министър сложил точка на дискусията с аргумента: „Не ни трябва руска техника!".
- А каква техника ни трябва? Какво се говори в кулоарите на Народното събрание?
- Депутати от управляващата коалиция подхвърлят, че най-вероятно ще купим от Португалия ф-16, които сега са на 30 години.Което означава, че през 2030 г., когато изтича ресурсът на МИГ 29, фантомите ще са на около 45 години и ще са технологично и морално остарели. А ние отсега трябва да вложим много пари за тях, за да полетят - за смяна на инфраструктура, за обучение на летци и техници, за въоръжение. Изброеното дотук обаче не влиза в цената, за него ще се плаща допълнително. Вместо да наливаме пари в други стари изтребители, вместо да плащаме за нова инфраструктура и обучение на летци и техници, нека до 2030 г. ползваме поддържаните от Русия МИГ 29 и събираме пари за нови изтребители.
- Какви чужди сили и интереси се крият зад този процес?
- САЩ, НАТО и могъщият военнопромишлен комплекс на Германия, Великобритания и Франция. Но трябва да се знае едно - който и западен изтребител да изберем, той ще се оборудва с въоръжение и навигация от янките.
- Български фирми също ще участват в строежа на корабите. Това не е ли в полза на родния бизнес?
- На този етап нови кораби не ни трябват. При това не става въпрос за купуване на бойни кораби, а само за построяване на корпусите им в българска корабостроителница. Цялото оборудване трябва да бъде внесено от чужбина. Реалистично и изгодно от финансова гледна точка е да се модернизират фрегатите, с които по стечение на обстоятелствата разполагаме. Да, те са лоша инвестиция, но ако ги ликвидираме, вместо да ги използваме още 13-14 години, ще поправим една грешка с друга грешка. Тези фрегати трябва да имат ракети „Вода-вода", да са с хеликоптерни площадки, да се оборудват със съвременна комуникация.
И най-важното - бедна държава като нашата не може да си позволи разход от 400 милиона евро за нови кораби, при това по-нисък клас, ако разполага с фрегати, които само за 50 милиона евро ще станат пълноценни военни съдове.
- Откъде ще дойдат безпрецедентните за нашия бюджет пари за това превъоръжаване с изтребители и бойни кораби?
- От гласувания в Народното събрание през миналата година колосален заем от 16 милиарда. При това става дума за разсрочено плащане, сиреч следващите правителства ще дават трите милиарда за нови самолети и кораби, но комисионите от договорите ще се вземат сега.
- Защо военното министерство се нахвърля на мегапроекти, които ще натоварят бюджета на държавата с години напред, но в същото време въобще не го аргументира пред гражданите?
- Заради външен натиск от чужди военни концерни и вътрешна алчност за комисиони. Ако ДАНС
работи за националните интереси, би трябвало да постави под наблюдение всички лобисти за тези сделки. Но няма да се изненадам, ако ДАНС прави точно обратното -контролира критиците на корупционните сделки, вменявайки им квалификациите на Радан Кънев.
- Има ли гаранции, че сделките ще се направят прозрачно, че начинът, по който ще се изхарчат парите, е почтен, а не предварително нагласен?
- От векове превъоръжаването, купуването на оръжие и изобщо сделките с нова и стара бойна техника е най-корупционното поле по целия свят. Да не забравяме как при управлението на НДСВ бяха доставени стари белгийски фрегати, как платихме за суперскъпите хеликоптери „Кугър", които са без въоръжение и днес служат само като въздушни таксита, как бяха купени джипове от престижна марка за пехотата, годни само за паради.
- Каква е ролята в този процес на министър Николай Ненчев? В чий джоб ще отиде тлъстата комисиона?
- Не мога да отговоря на този въпрос. Но е показателно, че Ненчев бе викан във Военноокръжна прокуратура заради полската сделка за ремонта на двигателите на МИГ 29. А още по-странно е, че бе придружаван от лидера на ДСБ Радан Кънев, който има пълномощно да му бъде адвокат по този казус Кънев е от ятото ястреби в НС, наричащи руски мекерета депутатите, които искат да не даваме грешни 3 милиарда за ненужна бойна техника. Имам чувството, че ако тези двамата имат цялата власт, ще отворят концлагери за другомислещите.
- След като се дадат милиарди, ще има ли повече сигурност за българските граждани?
- Сериозно ли ме питате това? С армия от 20 000 щика, с потопен флот и приземена бойна авиация, България разполага не с въоръжени сили, а с жалка териториална отбрана.
Интервю на Светлана Баталова
в. Уикенд