/КРОСС/ Планираният за днес полет на авиокомпанията Bulgaria Air по направлението Рим-София е бил отложен поради неизправност на машината, с която е трябвало да се осъществи пътуването, е установила проверка на Комисията за защита на потребителите.
Подготвя се извънреден полет за по-късно тази вечер, който да превози пътниците. По информация на превозвача за пътниците е осигурено настаняване в хотел. Проверката по случая продължава.
Комисията за защита на потребителите напомня някои от основните права на пасажерите в подобни ситуации съгласно Регламент на Европейския съюз:
Премаршрутиране или връщане на парите
Авиокомпанията е длъжна да предложи избор на пътниците между:
• пътуване с първия възможен алтернативен полет
• пътуване на друга удобна дата за пътника
• да се откажат от пътуването и да получат парите си обратно
Право на грижи
В случай на отменен полет пасажерите имат право на помощ от авиокомпанията, която се изразява в осигуряване на безплатна храна и напитки, съответни на времето на забавяне, две безплатни телефонни обаждания, настаняване в хотел, ако полетът се забави с една нощ, както и транспорт от летището до хотела и обратно. Ако авиокомпанията не осигури съответните грижи, пътниците трябва да пазят документите за направените разходи за храна, напитки, хотел, транспорт, които разходи са причинени от отмяната и след това да претендират за възстановяване на тези разходи. Задължението на авиокомпанията да положи тези грижи отпада, ако пътниците изберат да се откажат от пътуването и да получат парите си обратно.
Финансови компенсации
Ако полетът е отменен или закъснял с повече от три часа, пътниците могат да имат право на финансова компенсация съгласно Регламента на ЕС, в случай че отмяната или закъснението не е причинено от извънредно обстоятелство. Дали едно събитие е извънредно обстоятелство се преценява от съда във всеки конкретен случай и доказателствената тежест е на авиокомпанията.
Компенсацията в случай на отмяна зависи от разстоянието на полета и причината за отмяната.
Ако разстоянието на полета е:
• до1500 км, платимата сума е 250 евро
• 1500 км - 3500 km и за всички полети от Европейския съюз над 3500 км, дължимата сума е 400 евро
• 3500 км или повече, дължимата сума е 600 евро.
В случай, че авиокомпанията може да предложи премаршрутиране до крайната цел, което не надвишава:
• два часа за полети по-малки от 1500 км;
• три часа за полети между 1500 и 3500 км; и
• четири часа за полети над 3500 км
компенсацията се намалява с 50%.
Полезни съвети
При проблем на първо място пътниците трябва да се свържат с авиокомпанията незабавно на летището или в седмодневен срок след като приключи пътуването. Ако пътниците не са доволни от отговора на превозвача, те могат да се обърнат към Европейския потребителски център, за да получат помощ и съдействие, както и да се обърнат към компетентните контролни органи в държавата, където е настъпил проблема - отмяната или закъснението.
Координатите за връзка с контролния орган в Италия са:
L'Ente Nazionale per l'Aviazione Civile
Viale del Castro Pretorio, 118 IT - 00185 Rome
Tel. : +39 06 44596-1 Fax : +39 06 44596493
cartadiritti@enac.gov.it