Кен Лоуч: Моето оръжие си остава иронията
Секция: КУЛТУРА
18 Юни 2016 18:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кен Лоуч: Моето оръжие си остава иронията

/КРОСС/ Британският режисьор Кен Лоуч, който на вчера стана на 80 години, не крие изненадата си от наскоро получената в Кан втора „Златна палма" за „Аз, Даниел Блейк" десет години след първата за „Вятърът в ечемичените ниви" /2006/. „Изумително е, че пак сме същите оттогава. Хубаво е да си един отбор. Въобще не го очаквахме, останахме без дъх и леко замаяни", признава той. Лоуч е в Кан за 13-ти път от 1970 г. насам. Има две премии за цялостно творчество - „Златен лъв" във Венеция /1994/ и „Златна мечка" в Берлин/ 2014/. Сред най-известните му филми са „Кес", „Семеен живот", „Земя и свобода", „Песента на Карла", „Казвам се Джо", „Живеем в свободен свят" /купата „Озела" за най-добър сценарий на Пол Лавърти във Венеция, 2007/, „В търсене на Ерик", „Ангелският дял", „Залата на Джими".

След 55 години кариера режисьорът, все така войнстващ и твърд, не е изгубил нито вкуса си към киното, нито този към политиката. През 2012 г. взема самолет, за да подкрепи протестите на уволнените работници в музея на киното в Торино и отказва голямата награда на фестивала.

В „Аз, Даниел Блейк" разказва горчивата история на вдовец и инвалид, принуден да си търси работа в социална държава, която вече не се интересува от него.

- Откъде дойде първоначалната идея за филма?
- Тръгнахме от всеобщата борба за оцеляване. После от наблюдаваната от нас действителност изскочиха персонажи и ситуации.
- Като си помисли човек, че този филм дори не би трябвало да бъде заснет. След „Залата на Джими" обявихте оттеглянето си от киното.
- Бях искрен, снимачната площадка ми изглеждаше много трудна за изкачване планина. Но ако се натъкнеш на нещо, заслужаващо си да бъде разказано, не можеш да избягаш.
- Към истории, подобни на тази от „Аз, Даниел Блейк", изпитвате повече гняв или антипатия?
- За мен няма разлика. Не е срамно да си беден, а това, че системата е срещу най-уязвимите. Като Даниел навън има много.
- Как работихте с актьорите?
- Беше лесно, те са пълни с идеи и въображение. Сценарият беше точен и те влязоха в него идеално. Познавахме традицията на италианския неореализъм и всички бяха способни да предадат това чувство за реалност.
- Главният изпълнител Дейв Джоунс, е омичен актьор. Във филма има много моменти, в които се смееш.
- Хуморът е оръжието, което Даниел използва, за да защити достойнството си. Иронията е най-важното нещо на света. Колкото условията са по-тежки, толкова повече се смееш.
-Учили сте право в Оксфорд. Според вас кой успява най-много да промени нещата - адвокатът, политикът или режисьорът?
- Бих казал - никой от тримата. Режисьорът може да има гледна точка, да постави въпроси, но хората са онези, които ще пренесат филма извън киносалона. Това е нашата задача. Мисля все пак, че политикът е по-определящ. След като всичко се свежда до борба между класите, работниците трябва да имат политически лидер, за да не се изпогубят в различни посоки. Призивът „няма алтернатива" е отчайващ. Моите филми обаче разказват истории на онези, които се борят за избора, който съществува.
- Все още ли сте убеден, че киното променя?
- Да, има един стар призив: „вълнувайте, възпитавайте, организирайте". Един филм може да вълнува много, да възпитава малко и да не организира нищо.
- Ако трябва да снимате „Семеен живот" днес, какво бихте изменили?
- Всички детайли са различни. Мисля, че трябва напълно да се преосмисли чувството за семейство, но главната история не се променя - когато ставаш зрял, борбата за независимост е универсална и безкрайна.
- Женен сте за съпругата си от 53 години. Как успяхте?
- Да, чудесно е, нали? На мен ми харесва футболът, на нея - не, но тя е много по-опитна от мен в градинарството. Това е тайната - правим съвсем нормални неща.
- Как са се видоизменили жените за последните 50 години?
- По-скоро очакванията са различни, което със сигурност е отлично, но много въпроси остават неизяснени. Моите дъщери имат още много да се борят, тяхната отговорност е от дома до децата. Все още работят за това, но ситуацията е много трудна за уравновесяване.
- Какви са вашите отношения с тях?
- Ох, не ме уважават колкото би трябвало. Шегувам се, имаме чудесни отношения. Те се забавляват и затова трябва да се усмихвам.
- Какво ни помага да покажем най-доброто от себе си?
- Солидарността и чувството за хумор. Но най-вече- взаимното окуражаване. Да си част от проект, споделен с други хора, е фундаментално. Най-потискащото нещо е да си сам. Всичко минава през сътрудничеството с другите, дори и в моята работа като режисьор. Тя е точно обратното на съществуващите стереотипи за диктатор, който командва.
- Правите кино над половин век. Каква е равносметката ви?
- Късметлия съм, живея живот, който искам, правя нормални неща, ходя в пъба. Имах късмета да се срещна в работата си с чудесни хора. Обикновено се мисли, че филмът принадлежи на режисьора, но сценаристът е също толкова важен. Пол Лавърти освен чудесен приятел е голям писател.
- Не всички във вашата страна ви обичат.
- Свикнал съм на жестоки критики и нападки. За „Аз, Даниел Блейк" десен вестник писа, че би трябвало да бъде прожектиран пред имигранти, за да ги убеди да не идват при нас.
- В Кан ви обожават, мислили ли сте да се преместите във Франция?
- Не. Моят дом е Великобритания.
- Каква е вашата позиция за Брексит?
- Това е трудно за вземане решение. В Европейския съюз съжителстват контрастни мнения - от една страна се клони към неолиберализъм, от друга се закрилят работниците и околната среда, в момента атакувани. Ако излезем от Европейската общност, рискуваме да изгубим тези защити. Мисля, че въпросът е само стратегически. Как се борим по-добре - вътре или вън от Европа?
- На 17 юни навършвате 80 години. Какъв подарък бихте искали?
- Победа на моя футболен отбор. Когато си много стар, си щастлив да видиш залеза на следващия ден. Предпочитам да приема всеки ден така, както идва.
- Според вас къде отиваме, когато умираме?
- Със сигурност в паметта, където остава най-доброто от нас у другите.
- За какво си мечтаехте като дете?
- Ако помня добре, да играя Хамлет. Сега съм твърде стар, може би бих могъл да направя крал Лир.
- Следващият ви филм?
- Вече няма да казвам, че спирам да снимам - добре ли е?