/КРОСС/ Стоян Мирчев, депутат от „БСП-лява България", член на Комисията по образованието и науката в парламента в интервю за предването „Червена линия" на Радио „Фокус"
Левицата поиска да бъде включена като точка в дневния ред на Народното събрание Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование. С какви мотиви беше направено това предложение ще попитаме народния представител Стоян Мирчев, член на Комисията по образованието и науката. Г-н Мирчев, защо настояхте този законопроект да бъде вкаран в дневния ред на Народното събрание?
Основните причини са две. Първата не е свързана със същността на закона и какво ние предлагаме с този вид, а поради простия факт, че ние преди 6 месеца сме го входирали този законопроект, а последните 6 месеца комисията не намира време да се занимае с него, въобще не го включва в дневния ред. Управляващото мнозинство нарочно го крие, защото вкара ли го в дневния ред, ще се чуят неудобните истини за пореден път около наскоро приетия нов Закон за средното образование. Това беше едната причина - насилственото скриване на нашия законопроект, който сме го предложили преди 6 месеца. Втората причина е вече по същността на приетия скоро Закон за средното образование. Сами виждаме постоянните скандали, които се случват. Беше свързвано със самите учебници за 1-ви и 5-ти клас, с програмите и т.н. Това стана върхът на айсберга на проблемите, които стоят в образователната система, и ние затова смятаме, че е наложително отлагането на влизането в сила на новия Закон за образованието с една година, за да можем да погледнем тези проблеми, които вече са реалност, за които ние предупреждавахме преди повече от половин година, за да могат да се отстранят, защото това е една много сложна система и едни такива проблеми могат да я унищожат.
Кои са най-важните предложения, които съдържа вашият законопроект за изменение на Закона за образованието?
Нашият законопроект включва отлагането му на влизането в сила с една година, за да можем в тази една година отново да отворим Закона за образованието, големия, основния закон и да отстраним тези недъзи, които бяха заложени при самото му гласуване. Ще ви дам един пример - утре в пленарна зала ще разглеждаме на първо четене промени в Закона за професионалното образование. Това е друг закон, пак свързан със средното образование. Ние трябва да синхронизираме Закона за професионалното образование със Закона за средното образование. И там има един проблем. Училищата, които бяха освен към министерство на образованието и към Министерство на земеделието, тези професионални гимназии със земеделска насоченост в момента по новия закон се прехвърлят към общините. Една част от общините обаче нямат ресурс да ги издържат и не ги искат. И тези училища остават в пространството. Няма кой да се грижи за тях. Нали разбирате, че те са застрашени от ликвидиране? И това е опасност, която управляващото мнозинство заложи в първия Закон за средното образование, който беше приет през септември миналата година. Ние затова искаме да отложим влизането му, за да можем всички тези опасности да ги ликвидираме и да не се случат на практика.
Вие предупредихте, че ще настъпи хаос наесен заради невъзможността 1-ви и 5-ти клас да започнат учебната година с учебници. Реална ли е все още тази опасност?
Г-жа Кунева беше отговорила на един мой въпрос на парламентарен контрол, че няма да позволи такова нещо, а сега се оказва, че децата от 1-ви и 5-ти клас ще започнат по част от предметите със стари учебници, но с някакви преправяния, които трябва да адаптират тези учебници към новия закон. И най-накрая ние не разбрахме, предполагам и учителите и родителите още по-малко, децата с какви учебници въобще ще се образоват. Хаосът вече е налице. Само ще припомня за този т.нар. „учителски събор", който не беше нищо друго, освен една много скъпа, над половин милион лева, ПР- акция. ПР-акция, която беше наложена точно от проблемите, които налага новият Закон за средното образование.
Идеята беше учителите да могат да се запознаят с реформата в образователната система.
Това не е реформа, това е пълна деформация на образователната система, и затова трябваше да се направи този събор, но когато ти правиш реформа в една система, и правиш учителски събор, за да го разясниш, според мен този събор трябва да бъде обърнат към учителите, те да зададат своите въпроси, да има в самия събор модули по различните предмети, за да може там да се дискутират промените, да могат учителите да си кажат своето мнение, да може да им бъде разяснено. Това беше просто едно шоу с едни мои любими водещи, с една много приятна музикална програма, в която учителите просто бяха докарани като статисти. Нали разбирате, че учителят примерно от Силистра, за да е тук в 08.00 часа, е станал по нощите, пътувал е с рейс 7-8-9 часа, слушал е концерт час и половина-два, ПР говоренето на г-жа Кунева и на г-н президента, който не знам въобще какво общо има с образователната система с случая, и после са пътували още 6-7 часа. И това всичкото струва на данъкоплатеца над половин милион лева и е много под въпрос каква стойност има за качеството на образованието и затова учителите какво са разбрали от този концерт за новата образователна реформа.
Ще продължите ли да настоявате за отлагането на закона за влизането му в сила?
Ние ще продължаваме да настояваме, но предвид проблемите, които утре ще разискваме, свързани със Закона за образованието и други закони, аз съм сигурен, че самите управляващи скоро ще разберат, че той няма как да функционира без да срути системата, и те самите в един момент ще трябва да го спрат. Явно, историята е показала, че те първо трябва да си счупят главата, за да разберат какво са направили. И както ме обвини една моя колежка в Комисията по образованието, че саботираме закона или се опитваме да саботираме закона, аз тогава много обосновано й обясних, че не ние саботираме закона, а самият закон саботира себе си.