Гьоков: Отново не сработи социалната чувствителност и отговорност на управляващите
Секция: ПОЛИТИКА
06 Юли 2016 17:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Гьоков: Отново не сработи социалната чувствителност и отговорност на управляващите

/КРОСС/„Днес отново не сработи социалната чувствителност и отговорност на управляващите, недопускайки в програмата на парламента нашия (на „БСП лява България") законопроект за допълнение на ГПК, продиктуван от протестите на родителите на деца с увреждания, хора чийто живот е белязан с огромна трагедия", така коментира народният представител от Стара Загора Георги Гьоков, зам.-председател на социалната комисия в Народното събрание. По думите му властимащите не осъзнават, че символ на управлението им като цяло ще остане бездушието и абсолютната социална нечувствителност към проблемите на хората с увреждания и на обществото като цяло.

„Няма да коментирам спора си с г-жа Цачева по процедурата, тъй като тя от позицията си на председател на НС не ми позволи да мотивирам допълнително предложението. Но какво да се прави сега са силни и демонстрират нежелание да се отзоват на проблемите на хората. Но надявам се българите да не забравяме това", написа в социалната мрежа Георги Гьоков, публикувайки снимка, на която се вижда отношението по групи към предложението на Парламентарната група на „БСП лява България".

ЗАКОНОПРОЕКТЪТ предвижда освобождаването от държавни такси и от разноски за производството на родители (осиновители) на деца с увреждания за образуваните по тяхно искане дела за поставяне на детето под запрещение. Като се предлага и поемане на възнаграждението за адвокат от бюджета на съответния съд.

За родителите (осиновителите) на дете с увреждания искането и производството за поставяне под запрещение е действие, което стои извън тяхната воля, извън тяхното желание или нежелание. Институтът на дееспособността, неговата философия и промяната/развитието на отделните му елементи в хода на израстване на децата на практика не оставят избор на тези родителите. Най-късно към момента на навършване на пълнолетие на детето, те са „принудени" да инициират и да преминат през производство по поставяне му под запрещение. За да могат да продължат своята отговорност, закрила и грижи (а и изобщо - за обезпечаване на статуса на детето), и особено - за обезпечаването на признат гражданско-правен ефект на действията им, родителите се „нуждаят" от приложението на института на настойничество и попечителство. Учредяването на който институт от своя страна изисква и предпоставя предварителното поставяне на детето под запрещение.

Понесли тежестта на отглеждането на дете с увреждания и осигуряването на неговата социализация, тези родителите се явяват принудени ако искат да продължат да изпълняват отговорностите си, да преминат през съдебен процес. Таксите и разноските за който процес са между 1 500 и 2 000 лв., което в повечето случаи се явява непосилна за тях сума. Защото се касае за семейства, в които ако не двамата, то поне единият родител не работи, за да могат да се осигурят грижите за детето, а помощта, която получават е едва 240 лв.

Предложението за освобождаването от такси и разноски е необходимото въвеждане на справедливост, необходимото минимално компенсиране на затрудненото материално състояние на тези лица, а от друга страна - ще облекчи достъпа до тези съдебни процедури.

Що се касае до финансовите средства, свързани с промяната - на практика става въпрос за пренебрежимо малко случаи, за да се говори за допълнителни средства от държавния бюджет.